A Study on the Design of Fusion Education Program - Fusion of ME and Kinesiology -

융합 교과목 개발방법에 관한 연구 - 기계공학과 인간운동과학의 융합 -

  • Lee, Kunsang (School of Mechanical Engineering, Kookmin University)
  • 이건상 (국민대학교 기계공학부)
  • Received : 2017.12.18
  • Accepted : 2018.01.10
  • Published : 2018.01.31

Abstract

In order to facilitate the process of designing a fusion curriculum, this study used the learning outcomes presented in KEC2015 to design a fusion goal dimension. The three dimensions of fusion education in the fusion curriculum framework are fusion goals, fusion approach and fusion context. As a result of examining the curriculum learning activities in order to confirm that the developed curriculum meets these three dimensions, it can be confirmed that it contributes relatively evenly to the fusion goal, fusion approach and fusion context dimension. In addition, it provides a procedure to develop the fusion curriculum through the concrete procedures and examples from the design to implementation of the developed fusion curriculum, and to confirm the result of the fusion dimension.

Keywords

References

  1. 박영석.구하라.문종은.안성호.유병규.이경윤.이삼형.이선경. 주미경.차윤경.함승환.황세영 (2013). STEAM 교사 연구회 개발 자료 분석: 융복합교육적 접근. 교육과정연구 The Journal of Curriculum Studies 2013/3, Vol. 31, No. 1, pp. 159-186.
  2. 손동연.강태영 (2015). 융복합 교육의 중요성과 미래 인재상. 기계저널 55(1), 32-35.
  3. 이민화 (2017) "협력하는 괴짜가 미래 인재" (사)창조경제연구회(KCERN) Jun 27, 2017.
  4. 백상미.정주영.정선호.이상무 (2016). 대학생 취업역량 강화를 위한 기초 융복합 신규 교과목 개설. 취업진로연구 제6권 제1호(통권 13호) (사)한국취업진로학회. 2016. Vol., No.1, pp.89-109.
  5. 임유나 (2012). 통합 교육과정에 근거한 융합인재교육 (STEAM)의 문제점과 개선 방향. 초등교육연구, 25(4), 53-80.
  6. 함승환.구하라.김선아.김시정.문종은.박영석.박주호.안성호. 유병규.이삼형.이선경.주미경.차윤경.황세영 (2013). '융복합 교육' 개념화: 융(복)합적 교육 관련 담론과 현장교사 포커스 그룹 면담을 중심으로. 교육과정평가연구, 16(1), 107-136.
  7. 박영석, 구하라, 문종은, 안성호, 유병규, 이경윤, 이삼형, 이선 경, 주미경, 차윤경, 함승환, 황세영 (2013). 융복합교육의 관점에서 본 STEAM교육. 2013년 선정 SSK 연구팀 제2차 통합 심포지엄 자료집(3), 59-73.
  8. 이선경.구하라.김선아.김시정.문종은.박영석.신혜원.안성호. 유병규.이삼형.이승희.이은연.주미경.차윤경.함승환.황세영 (2013). 융복합교육 프로그램 구성을 위한 기초 연구: 현장 사례 분석을 통한 구성틀 적용 가능성 탐색. 학습자중심교과교육 연구 Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction 2013, 13(3), 483-513.
  9. 국가과학기술심의회 운영위원회 (2014). 창조경제 실현을 위한 융합기술 발전전략(안). 2014. 2. 27.
  10. 교과부 과학기술기반과/KISTEP정책기획실 (2010). 국가융합기술지도(NBIC) 수립. 2010. 7. 1.
  11. 한국공학교육인증원 (2015). 공학교육인증기준2015 (KEC2015). 2015. 10. 17 개정.
  12. Ingram, J. B. (1979). Curriculum integration and lifelong education. NY: Pergamon Press Inc.