A Study on the Relationship Between on-site Training During the School Year and Job Satisfaction after Employment: A Comparison between Short-term and Long-term on-site Training

재학 중 현장실습과 취업 후 직무만족 간의 관계에 관한 연구: 장·단기현장실습의 비교

  • Kim, Sung-Hui (IPP Center, KOREATECH(Korea University of Technology and Education)) ;
  • Lee, Sang Kon (Dean of Career and IPP Center, KOREATECH(Korea University of Technology and Education))
  • 김성희 (한국기술교육대학교 IPP센터) ;
  • 이상곤 (한국기술교육대학교 산업경영학부)
  • Received : 2017.12.15
  • Accepted : 2017.12.26
  • Published : 2018.01.31

Abstract

The purpose of this study is to investigate the relationship between post - employment job satisfaction and both short-term (4-12 weeks) and long-term (12+weeks) on-site training. For this purpose, 405 graduates who had completed on-site training (205 short-term, 200 long term) during the school year were surveyed. The results of the comparative analysis of both short-term and long-term on-site training participants are as follows: In both short-term and long-term on-site training, it was found that on-site performance during the school year did not directly affect post-employment job satisfaction. In the case of short-term on-site training participants, job match and organizational commitment were found to have no mediating effect on the correlation between on-site training performance and job satisfaction. On the other hand, in the case of long-term on-site training participants, the analysis showed that job match and organizational commitment had mediating effects on the correlation between on-site training performance and job satisfaction. These effects are not solely attributable to differences in duration of training; the differences in operating systems and the degree of preparation derived from these systems also affect the level of on-site training for students, businesses, and schools. This paper summarizes these findings and suggests the following improvement plans for on-site training in the future: First, short-term on-site training is required to establish a systematic basis in order to enhance students' preparedness level. Second, both short-term and long-term on-site training should improve the skills and field understanding for students' majors through systematic quality management during the training period. Third, it is necessary for universities to increase expectations and quality of short-term on-site training for all involved while simultaneously reducing the gap between educational goals and practice in this field.

Keywords

References

  1. KDI 국제정책대학원 (2015). 2015 경제발전경험모듈화사업: 금융위기 조기경보시스템.
  2. 고용노동부, 열정페이 근절과 올바른 일경험 문화 정착을 위한 인턴.실습생 등 일경험 수련생 가이드라인 마련․시행. 고용노동뉴스 2016.02.01.
  3. 김기헌 (2005). 교육과 직무의 불일치 - 한.일 대학졸업자들을 중심으로. 교육사회학연구, 15(3), 51-77.
  4. 김기헌 (2006). 과잉교육과 전공불일치: 노동시장 결과에 미치는 영향. 제7회 한국노동패널학술대회 자료집. 한국노동연구원.
  5. 김상길 (2000). 대학 학기제 현장실습의 가치인식도 조사연구. 고등교육연구, 11(1), 1-23
  6. 김성희, 이상곤 (2017). 장기현장실습이 취업 후 직무만족에 미치는 영향 - 조직몰입도, 직무일치도의 매개효과를 중심으로. 공학교육연구, 20(5), 3-13.
  7. 노일경, 임언 (2009). 직무불일치의 원인 및 임금과의 관계, 불일치에 대한 대응 양상: 전문대졸 여성 신규 취업자를 중심으로. 직업교육연구, 28(2), 1-18.
  8. 노형진 (2003). SPSS/Amos에 의한 사회조사분석. 형설출판사.
  9. 대학알리미, http://www.kcue.or.kr/
  10. 매일경제 (1973). "工科系학생 현장實習". 6월 16일.
  11. 박영기, 윤지환 (2006). 현장실습에 대한 인식과 취업준비와의 관계. 관광레저연구, 18(1), 237-250.
  12. 방하남, 김상욱 (2009). 직무만족도와 조직몰입도의 결정요인과 구조분석. 한국사회학 43(1), 56-88.
  13. 백승규, 이영면 (2010). 직무만족과 조직몰입의 관계에서 생활 만족이 미치는 조절효과. 인적자원관리연구, 17(4), 349-371.
  14. 서용교 (2015). 장기현장실습활성화를 위한 정책토론회 전자자료.
  15. 오성근, 이공희 (2003). 전문대학의 현장실습교육 효율제고 방안 연구. 대한전기학회 학술대회 논문집, 3-9.
  16. 오창헌 외 (2012). 대학의 산학협력교육 (Co-op) 모델 사례연구 및 확산방안. 한국기술교육대학교 KOREATECH-HRD 연구센터.
  17. 오창헌 편저 (2013). 대학의 기업연계형 장기현장실습 (IPP)제도 시행 방안 연구. 한국기술교육대학교 KOREATECH- HRD 연구센터.
  18. 유지원, 송윤희 (2017). 대학생의 현장실습교육 경험 유무 집단 에 따른 실무역량, 진로탄력성, 진로통찰력, 진로정체성의 잠재평균 비교. 진로교육연구, 30(1), 181-200.
  19. 이영면 (2006). 노동패널의 직무만족 측정과 개선에 관한 연구. 제 7회 한국노동패널 학술대회 논문집, 287-316.
  20. 장후은, 허선영, 이종호 (2017). 대학의 현장실습 운영 실태 및 정책 과제. 한국산학기술학회논문지, 18(2), 493-500. https://doi.org/10.5762/KAIS.2017.18.2.493
  21. 전용진 (2006). 취업자의 현장실습 효과에 대한 사례연구. 한국산학기술학회 논문지, 7(2), 257-263.
  22. 전용진 (2006). 취업자의 현장실습 효과에 대한 사례연구. 한국산학기술학회 논문지, 7(2), 257-263.
  23. 정기덕, 조민효 (2016). 재학 중 일자리 경험이 취업성과에 미치는 영향 연구: 임금과 직무 불일치 해소 효과를 중심으로. 한국사회와 행정연구, 27(2), 237-259.
  24. 정주연, 장수명, 최영섭 (2006). 대학생 기업 현장실습의 구조와 성과. 한국직업능력개발원.
  25. 차성현, 주휘정 (2008). 교육 및 기술 불일치가 임금, 직무 만족, 이직의도에 미치는 영향 분석. 교육재정경제연구, 19(3), 177-215.
  26. 최순식 (2015). 현장실습 운영활성화를 위한 효율적 방안에 관한 연구. 경영컨설팅리뷰, 6(1), 151-175.
  27. 최애경 (2010). 대학생 기업인턴십 현황과 과제. 상업교육연구, 24(2), 23-47.
  28. 하여진 (2016). 직무일치가 직무만족을 매개로 이직의도에 미치는 효과. 교육재정경제연구, 25(2), 29-52.
  29. Allen, N. J., & Meyer, J. P. (1990). The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization. Journal of Occupational Psychology, 63, 1-18. https://doi.org/10.1111/j.2044-8325.1990.tb00506.x
  30. Beard, F. (1997). Inside the advertising and public relations internship. Proceedings of the Annual Meeting of the Association for Education in Journalism and Mass Communication 80th , 141-161.
  31. Beard, F., & Morton, L. (1999). Effects of Internship Predictors on Successful Field Experience. Journalism & Mass Communication Educator, 53(4), 42-53. https://doi.org/10.1177/107769589805300404
  32. Gerbing, D. W., & Anderson, J. C. (1988). An updated paradigm for scale development incorporating unidimensionality and its assessment. Journal of Marketing Research, 21, 132-160.
  33. Kalleberg, A. L. (1997). Work Values and Job Rewards: A Theory of Job Satisfaction. American Sociological Review, 42(1), 124-143. https://doi.org/10.2307/2117735
  34. Locke, E. A. (1976) The nature and cause of job satisfaction. Handbook of Industrial and Organizational Psychology, 1279-1349.
  35. Mason, R., Furado, L., & Husted, S. (1989). Cooperative occupational education and work experience in the curriculum.
  36. Meyer, J. P., & Allen, N. J. (1990). The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization. Journal of Occupational Psychology, 63, 1-18.
  37. Meyer, J. P., & Allen, N. J. (1991). A three-component conceptualization of organizational commitment. Human Resource Management Review, 91(1), 61-89.
  38. Mowday, R., Porter, L., & Steers, R. (1982). Employeeorganization linkages : the psychology of commitment, absenteeism, and turnover.
  39. Schneider, B. (2001). Fits about fit. Applied Psychology: An International Review, 50(1), 141-52. https://doi.org/10.1111/1464-0597.00051
  40. Solvia, E., & Varty, J. W. (2011). Cooperative and Work-Integrated Education in the US, Past and Present: Some Lessons Learned. International Handbook for Cooperative and Work-Integrated Education, 3-15.