Educational Effects of an Instructional Model for Engineering-Centered Convergence Project

공학중심의 융합프로젝트 교수학습모형의 교육적 효과

  • 최지은 (인하대학교 디지털예술공학) ;
  • 진성희 (한밭대학교 인문교양학부) ;
  • 김학일 (인하대학교 정보통신공학)
  • Received : 2017.09.26
  • Accepted : 2017.11.30
  • Published : 2018.01.31

Abstract

The purpose of this study is to propose a teaching and learning model that can effectively manage convergence education, which is one of the concerns of university education, at the level of course. The pre-collaborative instructional design stage is to prepare the operation of the convergence project course. It shares the common goal and establishes a team of relevant professors to set up the actual convergence project topic and establishes cooperation relationships with industry or community as needed. In the convergence project activity, students will be able to understand the learning objectives, learning activities, evaluation methods, and explain the subject of the convergence project by proceeding with the whole orientation. Students organize teams of interest and conduct learning and design activities on convergence technologies and present their results. In the educational improvement activities, professors will share the lesson process and results and discuss improvements through the improvement seminar. As a result of analyzing the effectiveness of the proposed convergence project based teaching and learning model, the convergence project experience has improved the cooperative self - efficacy for the learners and the results were confirmed that students perceived to achieve the expected learning goal and satisfied with their experience.

Keywords

References

  1. 공학교육혁신연구센터. (2015). 글로벌 우수공학교육프로그램 사례 조사, 17-27.
  2. 강명희.윤성혜.임현진.유영란 (2012). 메타인지, 인지된 상호 작용, 실재감의 웹기반 협력학습 성과 예측력. 평생학습사회, 8(2), 111-130.
  3. 강민석.박인우(2010). 이러닝 환경에서의 학습자 교수자 상호 작용감 요인 모형에 대한 실증적 탐색. 교육공학연구, 26, 187-215.
  4. 김성원 외(2012). 융합인재교육(STEAM)을 위한 이론적 모형의 제안. 한국과학교육학회지, 32(2), 388-403 https://doi.org/10.14697/jkase.2012.32.2.388
  5. 김세영(2016). 폐쇄형 SNS 를 활용한 팀 프로젝트 학습에서 협 력적 자기효능감, 지각된 유용성, 몰입, 인지된 상호작용과 학습 성과 간의 관계. 박사학위논문, 이화여자대학교 대학원.
  6. 김시정.김삼형(2012). 융복합 교육의 양상에 대한 국어교육적 접근. 국어교육학연구, 43, 125-153.
  7. 김혜경. (2011). 프로젝트 중심 학습에서 수행역량기반 학습지 원체제 설계모형 개발. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  8. 박경선. (2014). 공학교육에서의 팀티칭기반 융합프로젝트중심 교수학습모형의 개발. 공학교육연구, 17(2), 11-24.
  9. 성은모.오헌석.김윤영(2013). 대학교육에서 산업형 융합인재 육성을 위한 융합프로젝트 교수학습모형 탐구. 교육방법연구, 25, 543-580.
  10. 손욱(2004). 기업에 필요한 이공계 인재. 물리학과 첨단기술 11월호.
  11. 신동주. (2013). 융합교육정책의 수용도에 미치는 영향요인에 관한 연구. 서울시립대학교 대학원, 박사학위논문.
  12. 안재홍.권난주(2012). 융합 및 통합 과학교육 관련 국내 연구 동향 분석. 한국과학교육학회지, 32(2), 265-293 https://doi.org/10.14697/jkase.2012.32.2.265
  13. 안철수(2010). T자형 인재 뛰어넘는 A자형 인재되라. 월간 신리더 3월호.
  14. 오헌석.성은모(2013). 융합인재역량 분석 - K대학교 공과대학 신기술융합학과 대학원 사례를 중심으로. 아시아교육연구,14(4), 201-228.
  15. 임동진(2006). 외국 대학의 캡스톤 디자인 교육. 전기의 세계, 55(9), 58-61.
  16. 임정훈.진성희(2016). 융합교육을 위한 팀티칭 교수법, 43-48.
  17. 장형석.최동원(2002). 팀빌딩 기법으로서 자기주의 이론의 적용가능성에 대한 고찰. 심리과학연구, 3, 81-93.
  18. 정인성.이옥화. (2001). 대학의 웹 기반 가상수업 팀티칭 모형개발 연구. 교육정보미디어연구, 7(2), 27-50.
  19. 진성희(2017). 공학도를 위한 융합교육 어떻게 할 것인가?. 2017년 충청지역 공학교육혁신 포럼 발표자료. 2017.06.20.
  20. 진성희.신수봉(2013). 공과대학 융합교육에 대한 사례조사 및 요구분석. 공학교육연구, 16(6), 29-37
  21. 홍병선(2009b). 융합교육 활성화를 통한 대학 교육경쟁력 강화 방안 연구. 한국교총 연구결과보고서. 한국교육정책연구소.
  22. Alavi, S. B., & McCormick, J. (2008). The roles of perceived task interdependence and group members' interdependence in the development of collective efficacy in university student group contexts. British Journal of Educational Psychology, 78(3), 375-393. https://doi.org/10.1348/000709907X240471
  23. Bauwens, J., & Hourcade, J. J. (1995). Cooperative Teaching: Rebuilding the Schoolhouse for All Students. Pro-Ed, 8700 Shoal Creek Blvd., Austin, TX 78757-6897.
  24. Dietz-Uhler, B., & Lanter, J. R. (2012). Perceptions of Group-Led Online Discussions: The Benefits of Cooperative Learning. Journal of Educational Technology Systems, 40(4), 381-388.
  25. Markham, T., Larmer, J., & Ravitz, J. (2003). Projectbased learning handbook: a guide to standards-focused project based learning for middle and high school teacher(2nd ed.). CA: Buck Institute for Education.
  26. Shapline, J. T. & Olds, H. E. (1964). Team Teaching. New York: Harper & Row Publishers.
  27. Wen, H. M. (1998). The effects of task structure on group process and quality of group product in a cooperative project-based learning environment. Doctoral dissertation, The Florida State University.