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The Expression of Divinity and Humanity of Christ through His Body and Clothes in the Medieval Paintings, Transfiguration

중세 '변형' 도상에 나타난 그리스도의 신성과 인성

  • 최선영 (한국방송통신대학교 생활과학과)
  • Received : 2017.12.05
  • Accepted : 2018.01.12
  • Published : 2018.01.28

Abstract

When expressing Christ visually in the medieval Christian painting, the most important issue was how to express the divinity as Son of God and the humanity as attribute of human in a balanced manner. The purpose of the study is to examine both formative and symbolic characters of divinity and humanity on the Christ's body and clothes in the Medieval paintings, Transfiguration of Christ. In the paintings, Christ's body is definite evidence to show both his divinity and humanity. In connection with the body, the clothes reveal Christ's humanity and divinity as well. Through this research, the study found that the divinity and humanity on the Christ's clothes in the Transfiguration of Christ were as follows: Blue, gold, purple, white and bleaching effect are the emblem of divinity, and red and color contrast effect with a high chroma stand for humanity of Christ. In addition, unstructured wrinkles of clothes reveal Christ's divinity, on the other hand, structured drapery shows his humanity through emphasizing volume of the body. Finally, divinity of Christ is shown on the gold clavus and red clavus intensify his humanity. Medieval Christian paintings are products planned out to express Christ's dual nature. There is a significance that the paintings represent the profession of painter's faith and the dogma of the era. Furthermore, they suggest the importance of the image to deliver the abstract concepts by visualizing.

중세 기독교 회화에서 그리스도를 표현하는데 있어 가장 중요시한 문제는 그의 신성과 인성을 동시에 나타내는 것이다. '그리스도의 변형' 도상은 다른 어떤 주제보다 그리스도의 두 가지 속성을 뚜렷하게 보여준다. 본 연구의 목적은 예형론과 기독론을 통해 중세 그리스도 변형 도상의 신체와 복식에 나타난 그리스도의 신성과 인성의 표현을 고찰하는 것이다. 이를 위해 그리스도의 두상표현과 자세, 복식의 종류와 색상, 형태, 재질 및 장식, 조형성을 살펴보았다. 연구 결과 신성은 푸르거나 어두운 색조의 얼굴과 삼위일체와 강복을 상징하는 오른손, 오란스, 공중부양 자세로 나타났고, 인성은 홍조가 도는 따뜻한 색감의 피부를 지닌 장년 남성의 얼굴과 콘트라포스토 자세로 나타났다. 복식에서 흰색, 푸른색, 보라색, 금색 및 탈색효과는 신성을, 붉은색 및 고채도의 색상대비는 인성을 강조하기 위한 표현으로 분석되었다. 또한 비구조적인 주름과 직선적인 드레이퍼리, 목둘레의 장식선 등은 신성의 특징으로, 구조적이며 사실적인 주름의 묘사는 인성의 표현으로 나타났다. 중세 그리스도 도상은 인간의 모습으로 이 땅에 내려온 신의 형상을 구현하기 위해 철저히 계획된 의도의 산물이다. 이는 화가 자신의 신앙의 고백이자 중세 신학의 도그마를 전달하는 수단으로서 중요한 의의가 있으며 추상적인 개념을 시각화하여 전달하는 이미지의 중요성을 시사한다.

Keywords

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