Abstract
This study sets out to investigate the installation of royal kilns and its impact on local kilns, taking note of celadon vase with inlaid cloud pattern in Joseon Dynasty. For that purpose, it determined the kilns and period to produce celadon vases with inlaid cloud pattern, and compared them with the pattern, design, and deformity of the celadon vases produced in the royal kilns in the 15th centuries. The celadon vase with inlaid cloud pattern was superior in quality than the porcelain for tribute ware manufactured together in Jeolla Province before the installation of royal kilns. And then a majority of sagijangs at local kiln had difficult time securing enough supply of manpower and resources, and discontinued manufacturing the celadon vase with inlaid cloud pattern. En revanche, celadon vases with inlaid cloud pattern produced from specially fixed royal kilns reflected the local sagijang's skill. Local kilns were strongly influenced by the installation of royal kilns. Those could not freely use high-quality white clay, limited to the market. Besides, most of the skillful sagijangs were assigned to royal kilns. Celadon vases with inlaid cloud pattern can be used as evidence to show that the manufacturing technique was transferred from local kilns to the royal kilns as well as to show that their production in royal kilns soon became stabilized.
본 논문은 조선시대 음각운문청자의 제작 추이에 주목하여 관요 운영이 지방 가마에 미친 영향과 그 결과에 대해 구체적인 규명을 시도한 글이다. 이를 위해 음각운문청자가 제작된 가마와 제작시기를 밝히고, 15세기 관요에서 제작된 청자의 문양을 확인하는 동시에 관요가 설치 운영된 이후 지방에서 자기가 제작된 양상을 살펴보았다. 음각운문청자는 관요가 운영되기 이전 전라도 일대에서 공물자기와 함께 제작되던 청자였다. 동일 가마에서 제작된 여타의 자기에 비해 태토의 발색이 밝고 정제수준이 높았으며 시유상태와 유조가 고른 양질 자기였다. 더욱이 음각운문청자에 일정한 규격과 위치로 시문된 문양은 고려청자의 운문과 조선시대 공예품의 운문이 독창적으로 반영된 특징을 보였다. 특히 음각운문청자는 관요가 설치되기 이전에 각 지역별로 다양한 공예적 특징을 보일 수 있었던 시대적 배경을 바탕으로 지역색이 뚜렷하게 반영된 자기였다. 지방 가마는 관요의 설치와 운영으로 인해 많은 영향을 받았다. 양질 백토를 사용하는데 제약을 받았고, 자기 공급처의 변경에 따라 왕실과 중앙 관청이 아닌 지방 관아나 민가에서 사용할 자기를 제작해야했다. 뿐만 아니라 기술력이 뛰어난 사기장의 대다수는 관요로 차출되어 지방의 자기 제작에 큰 타격을 끼쳤다. 그 결과 관요가 운영된 이후 지방 가마의 대다수는 인력과 자원확보에 어려움을 겪었고, 음각운문청자 역시 전라도 일대 가마에서 더 이상 제작되지 않았다. 반면에 관요에서는 지방 사기장 기술력의 이전에 따라 음각 운문청자가 일시적으로 제작되는 양상을 보였다. 즉, 음각운문청자는 관요로 차출된 전라도 사기장의 기술력이 관요에 투영된 증거인 동시에 관요 자기의 제작이 이내 안정되었음을 보여주는 단서로 그 의미를 찾을 수 있다.