4차 산업혁명에서의 위성통신의 활용 방안 연구 호주 정책 사례를 중심으로

Research on Utilization of Satellite Communication in 4th Industrial Revolution: Case Study of Australian Policy

  • 박세진 (과학기술연합대학원(UST) ETRI 미래전략연구소 소속 산업전략연구그룹) ;
  • 박재우 ((주)레이다앤스페이스)
  • 투고 : 2017.02.02
  • 심사 : 2017.03.28
  • 발행 : 2017.03.31

초록

4차 산업혁명이 산업인터넷의 확산을 통해 이루어지는 과정에서 정책 입안자는 필연적으로 두 가지 장벽에 마주치게 된다. 하나는 기존 장비들을 스마트화된 장비들로 대체하여 물리망을 구축하는 일이고 다른 하나는 이 물리망에 알맞은 연결성을 제공하는 일이다. 호주는 국가 광대역 통신망 사업을 진행하면서 국내 통신 인프라를 하나의 회사로 집결시키고 위성통신을 적극 채용하면서 스마트화를 진행하는 사업자들에게 해당 사업장의 물리적 위치와는 관계없이 현존하는 모든 형태의 통신을 제공할 수 있게 정비하는 한편 기존 장비를 대체하는 사업장에 대한 지원 사업도 벌이고 있다. 또한, 호주의 위성 활용 정책을 통해 위성통신의 활용이 호주광대역 통신망 사업에 영향을 미치면서 새로운 통신 위성을 발사하는 등 위성통신의 품질의 향상을 꾀하면서 동시에 위성통신을 활용한 여러 4차 산업혁명 사업을 진행하고 있으며 본 논문은 이 사업들의 분석을 통해 위성통신이 4차 산업혁명에서 어떤 역할을 하는 지를 분석하였다.

Policy maker inevitably faces two restraints once they attempt to accomplish $4^{th}$ Industrial Revolution through development of Industrial Internet of Things(i.e. IIoT). One is to construct physical network by substituting old equipment and infrastructure into smart equipment and the other is to connect the physical network into national telecommunications infrastructure. Australia, as she proceeds National Broadband Network programme, has assembled all medium of telecommunications to provide every Australian premises regardless to its physical location by creating wholes-sale only carrier, NBN co. At the same time, Australian government also provides its own IIoT policy; Co-development and New-Development projects. Meanwhile, NBN co. has launched its own two communication satellites in 2015 and 2016 to replace the old satellite communication services depended on the other companies' satellites. This article, in the end, analyses the role of satellite communication in $4^{th}$ industrial revolution with case study on Australian policy.

키워드

참고문헌

  1. M. Purdy and L. Davarzani, The growth Game-Changer, Accenture, 2015, pp. 12
  2. V. Koch and S Kuge, Industry 4.0: Opportunities and challenges of the industrial internet, PwC, 2014, pp. 17
  3. Markets&Markets, Industrial IOT Market - Global Forecast to 2020, Markets&Markets, 2014, pp. 43-44
  4. Australian Government, The role of government as an enabler, https://industry.gov.au/innovation/DigitalEconomy/ enabler/index.html(2017.02.28.기준)
  5. NBN, Co-Development Fact Sheet, NBN co., 2013
  6. Australian Government Space Coordination Committee, State of Space Report, 2015, pp. 2
  7. Australian Government, Civil Space Coordination, https://industry.gov.au/industry/IndustrySectors/space/Civil-space-coordination/Pages/default.aspx(2017.02.28 기준)
  8. NBN co., Interim Satellite Service Fact Sheet, NBN co., pp. 2
  9. Inmarsat, Machine to Machin Satellite Case-Study-Managing the power Grid-Re-closer Control and Monitoring, pp. 5
  10. Nexium Telcoms, Nexium kicks another goal, https://www.nexium.net.au/news/july-2015/nexium-kicks-another-goal(2017.02.28. 기준)
  11. 이호진, "위성기반 M2M/IOT 및 이동체 Connectivity 기술동향", 주간기술동향, 1747 호, pp2-13
  12. A. Coyne, Quanta to start NBN Satllite trial next month, itnews, Jan 2017, https://www.itnews.com.au/news/qantas-to-start-nbnsatellite-trial-next-month-447707
  13. The Parliament of the Commonwealth of Australia, Smart farming, May 2016, Canberra, pp. 47-49
  14. Griffith, C, Heydon, G, Lamb, D, Lefort, L, Taylor, K, and Trotter, M (2013) Smart Farming: Leveraging the impact of broadband and the digital economy, CSIRO and University of New England., pp. 11