Abstract
Delay- and Disruption-Tolerant Network (DTN) has been considered as a key technology to overcome main challenges in interplanetary communications such as an intermittent connectivity and high bit error rates. The lack of end-to-end connectivity between source and destination results in long and variable delays and data loss, hence the Internet Protocols cannot operate properly in such environments because it requires an end-to-end connectivity. The DTN, which utilizes 'store-and-forward' message passing scheme between nodes, can overcome the lack of end-to-end connectivity in Interplanetary Network (IPN). In this paper, DTN is applied to 3-hop relay IPN, where messages are transmitted from Earth ground station to Lunar lander through Earth satellite and Lunar orbiter. ONE simulator is used to reflect the real environment of IPN and an efficient resource management method are analyzed to guarantee the message delivery by optimizing a message TTL (Time to Live), buffer size and message fragmentation.
지연/분열 허용 네트워크는 간헐적인 통신링크 단절, 높은 전송 에러율와 같은 행성 간 통신에서 마주하는 주된 문제점들을 해결할 주된 기술로 여겨진다. 행성 간 통신에서 종단간 연결성이 보장되지 않아 간헐적으로 통신링크가 단절되면 길고 일정하지 않은 시간 지연과 정보 손실이 발생하고, 따라서 종단간 연결성을 요구하는 인터넷 프로토콜은 행성 간 통신에 적합하지 않다. Store-and-forward 메시지 전송 방식을 따르는 지연/분열 허용 네트워크는 행성 간 통신에서 종단간 연결성이 보장되지 않아 발생하는 문제점을 해결할 수 있다. 본 논문에서는 지구 기지국-지구 위성-달궤도선-달탐사체로 구성된 3-hop 릴레이 우주통신 환경에 지연/분열 허용 네트워크 개념을 적용한 통신 모델을 제시하며, ONE 시뮬레이터를 이용한 실제 우주통신환경 모델링 및 성능 분석을 통해, 안정적인 메시지 전송을 보장하는 최적의 메시지 수명, 버퍼 공간 및 메시지 분할 방법을 제시한다.