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Age-related Changes in Word Defining Abilities in Concrete and Abstract Nouns with Normal Elderly

노화에 따른 구체명사와 추상명사의 단어정의하기 능력 변화

  • Kim, Soo Ryon (Dept. of Speech and Hearing Therapy, Catholic University of Pusan) ;
  • Kim, HyangHee (Graduate program in Speech and Language Pathology, Yonsei University)
  • 김수련 (부산가톨릭대학교 보건과학대학 언어청각치료학과) ;
  • 김향희 (연세대학교 의과대학 재활의학교실, 언어병리학협동과정)
  • Received : 2017.07.18
  • Accepted : 2017.09.18
  • Published : 2017.09.30

Abstract

The purpose of this study was to explore the characteristics of defining concrete and abstract nouns for the elderly. A total of 382 elderly participated in this study and they were classified into four age groups (i.e., over 55 to under 64, over 65 to under 74, over 75 to under 84, and over 85 year-old group). They performed the word definition task, composed of five concrete and five abstract nouns. The total scores and numbers and ratio of core/supplementary meanings were compared among four elderly groups. The frequency and ratio of error types were also examined. The results showed that all four groups had statistically significant differences in total scores, numbers and ratio of core and supplementary meaning of concrete noun definition task. In addition, abstract noun definition performances revealed group differences except the two groups (over 75 to under 84 and over 85-year-old group). The oldest group showed a sharp increase in error production. The highest ratio of error types were personal experience in over 55 to under 64-year-old group, and over 65 to under 74 year-old groups; and for the target word repetition in over 75 to under 84 year-old group; and no response in over 85 year-old group. In conclusion, both concrete and abstract word defining abilities had age-related deterioration. This decline results from impairment in spreading semantic knowledge within semantic network, which is vulnerable to aging. Characteristics of word definition for elderly can provide basic information to understand various neurolinguistic disorders associated with age.

본 연구는 일반노년층을 대상으로 단어정의하기 과제를 실시하여, 노화에 따른 구체명사와 추상명사의 단어정의하기 능력 변화를 살펴보았다. 대상자는 55~64세, 65~74세, 75~84세, 85세 이상의 네 개 연령집단으로 분류된 총 382명의 일반노인들이었다. 5개의 구체명사와 5개의 추상명사로 구성된 단어정의하기 과제를 실시하여, 단어정의 점수, 주요의미/부수의미의 개수 및 비율, 오류유형을 분석하였다. 연구 결과 구체명사의 정의점수, 주요의미/부수의미의 개수 및 비율은 네 집단 간 차이가 모두 유의하였다. 추상명사의 경우, 높은 연령집단인 75~84세와 85세 이상 집단 간 차이를 제외한 모든 연령집단 간 차이가 통계적으로 유의하였다. 오류의 산출빈도는 85세 이상 집단에서 급격한 증가를 보였으며 오류유형의 산출비율은 55~64세, 65~74세 집단에서 개인적 경험 오류, 75~84세 집단에서 목표어휘 반복 오류, 85세 이상 집단에서 무반응 오류가 가장 높았다. 이러한 결과는 구체명사와 추상명사 모두 노화가 진행됨에 따라 의미망 내에서의 어휘 및 의미자질들의 확산적 활성화가 제한되어 주요의미와 부수의미의 개수가 감소하고 이로 인해 단어에 대한 정의 내용 또한 빈약해진다는 것을 의미한다. 또한 연령이 높은 집단일수록 의미망 내에서 목표어휘와 가까운 거리에 있는 주요의미의 비율이 증가하였다. 본 연구는 다양한 연령대의 노인집단을 대상으로 단어정의하기 능력을 살펴보아, 노화에 따른 언어능력 특성을 제시하였다는 점에 의의가 있다.

Keywords