An Empirical Study on Factors Affecting Organizational Survival of Entertainment Corporations

조직생존요인에 관한 실증분석 : 엔터테인먼트 기업을 대상으로

  • Kim, Hun (Jeju Special Self-Governing Provincial Council) ;
  • Kim, Jung Hoon (Jeju National University, Department of Business Administration)
  • 김훈 (제주대학교 경영학과) ;
  • 김정훈 (제주대학교 경영학과)
  • Received : 2017.03.09
  • Accepted : 2017.04.24
  • Published : 2017.04.30

Abstract

Korea's entertainment industry laid its foundation in the early 2000s when global popularity of South Korean soap operas increased in Japan. K-pop has been recently leading the popularity in China. However, many Korean entertainment businesses are dying out. This study reviews factors influencing business survival for 42 chosen corporations listed in the Korea Stock Exchange based on organizational ecology. When all of the variables are analyzed at the same time, long period of public offering and high wages and global sales ratio positively affect business survival. When the individual variables are separately analyzed, long period of public offering and CEO incumbency and high wages and global sales ratio positively affect business survival. Meanwhile, size of businesses do not affect the survival. The results of this study imply that policies to help businesses list an entertainment corporation in the Korea Stock Exchange, increase sales and reciprocity with other culture are needed. Laws and institutions for evaluating intangible asset value should be improved. The results also suggest that a corporation should carefully consider change of CEO and make the best use of the popularity of Korean culture to increase global sales and pay competitive wages to attract professionals.

한국엔터테인먼트 산업은 2000년대 초반 일본 및 드라마한류로 1차 성장을 하였고, 최근에는 K-Pop 및 중국시장을 통해 2차 성장을 하고 있다. 이러한 과정 속에서 많은 기업들이 만들어지고 퇴출되는 실정이다. 본 연구는 조직생태학 논의를 바탕으로 엔터테인먼트 상장기업 42개를 대상으로 생존요인을 검토하고자 한다. 결과는 모든 요인을 동시에 분석한 전체분석에서는 기업의 상장기간, 종업원급여 및 해외매출비율이 높은 기업이 생존에 유리했으며, 개별 요인 대상 분석에서는 상장기간, 최고경영자의 재임기간, 그리고 종업원 급여와 해외매출비율이 높은 기업이 생존에 유리한 것으로 나타났다. 또한, 기업의 규모는 생존에 별다른 영향력을 미치지 못했다. 본 연구의 시사점은 기업 및 정부정책에 있어서는 관련기업 상장까지의 정책적 노력과 한류의 활용을 통한 매출확대 및 국가 간 문화 호혜성 유지정책이 요구됨을 확인할 수 있었으며, 무형자산 평가 및 가치 환산에 대한 제도적 보완이 필요함을 알 수 있다. 또한 기업 경영측면에서는 최고경영자 교체의 신중함과 해외매출을 위한 한류의 활용 및 종업원급여에 대한 투자측면의 고려가 필요하다.

Keywords