The Mimetic Reconstruction of Artistic Space through Works of Hwang, Jai Hyoung

예술 공간의 미메시스적 재구성: 황재형의 작품론을 쓰기 위한 기초

  • Received : 2017.02.13
  • Accepted : 2017.03.13
  • Published : 2017.03.31

Abstract

The main purpose of this study was to explore the possibility of the mimetic reconstruction of artistic space through works of Hwang, Jai Hyoun. His work shows a new world that is not reduced to his life and experiences. But his work has drawn the world with an unpredictable way. This world I call artistic space, and try to interpret the processes that space is created by mimesis. To this end, I first suggest a way to communicate with his work at the intersection of light and darkness(2). I also look at the inside and outside of his art space restructured with mimetic reactions(3). Then I finally critically discuss the artistic space that has time(4), and then get out of the way(5).

이 글은 황재형의 작품세계를 예술공간의 미메시스적 재구성이라는 프레임으로 읽어보려고 시도한다. 나는 황재형의 작품이 품고 있는 세계가 그 자신의 주관적 경험으로 환원되지 않는 공간으로 구성되어 있다고 생각한다. 작품 속의 공간은 황재형 작가가 음악적으로 사태에 동화되는 과정, 곧 미메시스를 통해 재구성한 세계로 읽힌다. 이런 읽기를 위해 나는 먼저 빛과 어둠의 교차로에서 그의 작품과 소통하는 길을 찾고자 한다(2). 이 길에서 미메시스적 반응으로 재구성된 황재형 작품의 예술 공간 안팎을 넘나들다가(3), 시간을 품은 공간을 통과해(4) 길 밖으로 나온다(5).

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국연구재단