Impacts of Service Quality Towards Luxury Stores and Extended Self on Luxury Purchase Intention : Focusing on Chinese Consumer

명품매장에 대한 서비스품질과 자아확장성이 명품 구매행동에 미치는 영향 : 중국소비자를 중심으로

  • Lee, You-Kyung (Department of Management, Dongguk University School of Business)
  • Received : 2017.02.20
  • Accepted : 2017.03.28
  • Published : 2017.03.30

Abstract

As Chinese luxury consumption is rapidly expanding and dominant in global luxury market, it becomes very critical to understand Chinese consumers' luxury consumption pattern. Under this circumstance, this study empirically tested the impacts of Chinese consumers' perceived service quality of luxury stores and extended self of luxury on luxury purchasing intention. The result of this study is as follows. First of all, Chinese consumer' perceived service quality of luxury store and extended self of luxury have positive impacts on luxury purchasing intention. However, Chinese consumer' extended self of luxury has partial interaction impact on luxury purchasing intention. From the results, to promote Chinese consumers' luxury consumption, marketers must improve the service quality of luxury store and extended self of luxury. This research not only enrich theoretical knowledge about Chinese consumers' luxury purchase behavior, but also assist marketer to develop luxury marketing strategies in China.

본 연구는 중국 소비자들이 인식하는 명품매장의 서비스품질이 명품 구매행동에 어떠한 영향을 미치는 지를 규명하기 위해 수행되었다. 이를 위해 본 연구는 선행연구를 바탕으로 명품매장의 서비스품질을 서비스전달품질과 서비스환경품질로 구분하여 각 서비스품질 하위 요인이 명품 구매의도에 미치는 영향을 실증분석하였다. 특히 본 연구는 중국 소비자의 자아확장성이 명품매장의 서비스품질과 명품 구매의도 간의 관계에 대해 정(+)의 조절효과를 가질 것으로 예측하고 이를 실증분석하였다. 실증분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 중국 소비자의 명품매장에 대한 서비스전달품질과 서비스환경품질은 모두 명품 구매의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 중국 소비자의 명품매장에 대한 자아확장성도 명품 구매의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 한편 서비스품질과 구매의도 간의 관계에 대한 자아확장성의 조절효과를 실증분석한 결과 서비스환경품질과 구매의도 간의 관계에 대해서만 자아확장성이 조절효과를 가지는 것으로 나타났다. 본 연구결과는 중국소비자의 명품 구매행동에 대한 학문적 지식의 확장과 중국 소비자를 대상으로 효과적인 명품마케팅 전략 수립에 기여할 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords