The influence of perceived benefits and risks on the relational outcomes in strategically partnered firms

전략적 제휴 당사자 간의 이익 및 위험지각이 관계적 성과에 미치는 영향

  • LIU, XINTONG (Department of International Trade and Business, Kyung Hee University) ;
  • KIM, HAG-MIN (Department of International Trade and Business, Kyung Hee University)
  • 류흔동 (경희대학교 대학원 무역학과) ;
  • 김학민 (경희대학교 무역학과)
  • Received : 2016.12.06
  • Accepted : 2017.03.28
  • Published : 2017.03.30

Abstract

The effects of strategic partnership can be positive or negative. This paper intends to explain why the partnership produces opposite results. This paper incorporates strategic behavioral direction and perceived values for relational performance. The conceptual model as well as empirical analysis was made and the results are as follows. First, this study uses bi-directional decomposition of two research constructs. The first construct of perceived values is classified into benefits and risks. Also, the behavioral directions are either active or passive behaviors. The critical path is found that the perceived benefits make significant effects on active behavioral direction which does on commitment. Another path is that the perceived risks make passive behavioral direction which results in opportunistic behaviors between strategically partnered firms.

본 연구에서는 전략적 제휴가 반드시 성공적인 결과만을 제공하지는 않는다고 가정하고 있으며 관계적 측면의 접근이 중요하며 이를 개념화하고자 한다. 이를 위하여 전략적 제휴기업들 간의 지각된 이익과 위험 요인들과 관계적 성과의 연관성을 입증하기 위한 연구모형을 제시하였고 실증적으로 분석하였다. 연구결과, 지각된 이익과 위험은 전략적 행동방향성의 적극성과 소극성을 결정하고, 그 행동방향성은 전략적 제휴기업들의 관계적 성과에 유의한 영향을 미치는 것을 발견하였다. 세부적으로는 첫째, 제휴당사자 간의 관계적 성과를 측정하기 위해 본 연구는 관계적 몰입과 기회주의 행동을 개념화하여 연구모형을 제시하였다. 둘째, 적극적 전략 행동방향성은 관계적 몰입성과에, 소극적 행동은 기회주의적 행동성과에 영향을 미친다는 것을 각각 발견하였다. 셋째, 전략적 제휴기업들의 인지된 지각은 적극적 행동방향성을, 인지된 위험은 소극적 행동방향성에 유의한 영향을 미치고 있다는 점을 발견하였다. 결국, 전략적 행동방향성은 적극적이고 소극적인 상태 모두를 포함하고 있는데, 적극적 행동성은 인지된 이익, 소극적 행동성은 인지된 위험에 의해 영향을 받고, 상호 교차적으로는 영향을 미치지는 않는다. 후속 연구에서는 전략적 제휴기업들 간 행동유형과 관계성과에 대한 연구를 추진하는 것이 바람직할 것으로 생각된다.

Keywords