Abstract
In recent years, the development and market participation of major makers of next-generation eco-green vehicles has been accelerating. Consumer interest has also increased. Consumer characteristics, consumption type, characteristics of next-generation eco-friendly vehicles, and government policies on next eco-green vehicles. The results of this study are as follows. In Korea, there was no significant difference by gender, age, monthly average income, and consumer type. However, there was no significant difference in purchase intention by gender, age, and monthly income, Respectively. In the case of Japan, there was no significant difference by gender, age, monthly income, and consumer type. In Korea, on the other hand, images such as brand, color, and design have positive effects on eco-friendly vehicles. In the case of Japan, image and stability have a positive effect on consumers' purchasing behavior. Therefore, it is important for Japanese consumers to consider not only the image of purchasing an eco-friendly vehicles, but also the safety of the vehicles body, appear. In the case of Korea, the socio-environmental value-seeking type has a significant relationship with the purchasing intention. In the case of socio-environmental value-seeking type, the government's support policy such as carbon dioxide tax, direct support from the national or local governments, gasoline tax, Carbon tax and fuel related tax relief showed positive effects. In the case of Japan, the price-seeking type and the socio-environmental value-seeking type were found to have a significant relationship with the purchasing intention. Both the price-seeking type and the socio-environmental value-seeking type showed that the carbon dioxide tax, Direct support, gasoline tax, gasoline tax, and carbon tax, etc. have positive effects.
최근 차세대 친환경 자동차에 대한 주요 메이커의 개발 및 시장 참여가 가속화되고 있으며, 소비자의 관심도 높아 지고 있는 가운데, 소비자의 특성과 소비 유형 차세대 친환경 자동차의 특성 요인, 그리고 차세대 친환경 자동차에 대한 정부의 정책 조치가 소비자의 구매 행동에 어떤 영향을 미치는지에 대해 국내 서울에 거주하는 소비자와 일본 동경 소비자를 대상으로 웹 설문 조사를 하였다. 본 연구의 결과 한국의 경우는 성별, 연령별, 월평균 소득별, 소비자 유형별로 유의한 차이가 없는 것으로 나타난 반면 구매의도는 성별, 연령별, 월평균 소득별로 유의한 차이가 없으나 소비자의 유형에 따라 구매의도에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 일본의 경우는 성별, 연령별, 월평균 소득별, 소비자 유형별로 유의한 차이가 없는 것으로 나타난 반면 소비자 유형별로 친환경자동차 소유여부는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한, 한국의 경우 브랜드, 색상, 디자인 등 이미지는 친환경자동차에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타난 반면. 일본의 경우는 이미지와 안정성이 소비자의 구매행동에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타나 일본소비자의 경우 친환경자동차 구매시 이미지 뿐 만 아니라 차체의 견고성, 사고발생가능성, 안전계수 등 안전성도 중요시하는 것으로 나타났다. 한국의 경우 소비자유형 중 사회환경가치추구형이 구매의도와 유의한 관계에 있으며 사회환경가치추구형에 있어 정부의 지원정책인 이산화탄소세, 국가나 지방자치단체의 차량가격직접지원, 가솔린세, 경유세, 탄소세 등 연료관련 세제 경감 등은 정의효과가 있는 것으로 나타났다. 일본의 경우는 소비자유형중 가격가치추구형과 사회환경가치추구형이 구매의도과 유의한 관계가 있는 것으로 나타났는데 가격추구형과 사회환경가치추구형 둘 다 살펴보면 이산화탄소세, 국가나 지방자치단체의 차량가격직접지원, 가솔린세, 경유세, 탄소세 등 연료관련 세제 경감 등은 정의 효과가 있는 것으로 나타났다.