The Effect of Self Efficacy and Self-Regulated Learning on Learning Persistence in Blended Learning Based Basic Mathematics Class

블렌디드 러닝기반 기초수학 수업에서 자기효능감, 자기조절학습이 학습지속의향에 미치는 영향

  • Hong, Hyo Jeong (Nuclear Training & Education Center, Korea Atomic Energy Research Institute)
  • 홍효정 (한국원자력연구원 원자력교육센터)
  • Received : 2017.08.16
  • Accepted : 2017.10.18
  • Published : 2017.11.30

Abstract

The purpose of this study is to investigate the variables that learners should consider for learning persistence when applying blended learning to mathematics class which is a basic curriculum of engineering college. For this purpose, this study compared the basic mathematics class with the blended learning and the class without it. In addition, this study analyzed the influence of the learning outcomes of the blended learning on the willingness to learning persistence by using the self-efficacy and self-regulated learning variables that can predict it. As a result, it was found that the blended learning applied mathematics class of K university which is the subject of analysis in this study has higher self - efficacy, self - regulated learning, and learning persistence intention than general classroom. Finally, the results of this study are meaningful to provide the points to be considered for improving the learning performance when applying the blended learning to the subject class in the future.

Keywords

References

  1. 김미영, 최완식(2006). 공과대학 수업에서 혼합학습(Blended Learning) 설계 및 운영사례 연구. 공학교육연구, 9(3), 37-48.
  2. 김부미(2016). 수학 학습 동기 증진 프로그램 개발 및 적용 효과 분석. 학교수학, 18(2), 397-423.
  3. 김성옥(2016). 대학의 미적분학 교과목에서 수업 방식에 따른 교육 효과 고찰. 수학교육논문집, 30(1), 47-65.
  4. 김아영(2004). 자기효능감과 학업동기. 교육방법연구, 16(1), 1-38.
  5. 김종렬, 변찬석(2011). 블렌디드 러닝이 학습부진아의 측정영역 학업성취도와 학습태도에 미치는 효과. 초등특수교육연구, 13(1), 1-23.
  6. 김완섭(2015). 컴퓨터 실습 수업에의 블렌디드 러닝 적용과 학생만족도 분석. 정보교육학회논문지, 19(3), 373-384. https://doi.org/10.14352/jkaie.2015.19.3.373
  7. 박경미, 김도원(2011). 우리나라 수학교육의 문제점 진단을 위한 조사연구. 수학교육, 50(1), 89-102.
  8. 박성익, 이상은, 송지은(2007). 블렌디드 러닝에서 효과적 온/오프라인 학습에 옇양을 미치는 요인:대학 강좌를 중심으로. 열린교육연구, 5(1), 17-45.
  9. 박승호(2003). 자기조절학습의 발달을 위한 동기적 요인의 역할. 교육심리연구, 17(1), 55-70.
  10. 박혜진, 유병민(2014). SNS 활용 대학수업에서 학습실재감과 학습몰입, 학습만족도가 학습지속의향에 미치는 영향에 대한 구조 관계 분석. 교육정보미디어연구, 20(4), 649-674.
  11. 송윤희(2012). 대학 교양수학 수업에서 성취목표, 자기효능감, 불안 및 학습성과와의 관계. 교과교육학연구, 16(4), 1001-1020.
  12. 신민희(2009). 공과대학 학생들의 자기조절학습능력 수준에 관한 연구. 공학교육연구, 12(4), 84-92.
  13. 신예진, 우애자(2011). 블렌디드 러닝 탐구 실험 수업의 효과. 열린교육연구, 19(2), 121-140.
  14. 안미리, 정동빈(2010). 대학생들의 읽기 토론 수업에서 블렌디드 러닝 활용의 효과. 현대영어교육, 11(3), 106-133.
  15. 양명희(2000). 자기조절학습의 모형 탐색과 타당화 연구. 서울대학교 대학원 박사학위논문
  16. 이용운, 이영미, 윤수정(2010). 학교중심 블렌디드 학습이 학업성취도와 자기주도적 학습태도에 미치는 효과. 교육방법연구, 22(4), 195-217.
  17. 이상희(2012). 청소년 수학(Mathematics)자기효능감 척도 개발 연구. 한국심리학회지 상담 및 심리치료, 24(3), 573-594.
  18. 이정례(2015). 공과대학 신입생들의 수학에 대한 인식변화에 따른 대학수학 교육방향 연구. 수학교육논문집. 29(3), 513-532.
  19. 이정민, 오성은, 정현민(2014). 페이스북을 활용한 대학수업에 서 학습실재감과 각 실재감 하위요인의 학습만족도, 학습지속 의지 예측. 교육방법연구, 26(3), 489-510.
  20. 이종욱(2007). 동기에 대한 고찰-수학 학업성취와 관련하여. 수학교육, 46(1), 1-18.
  21. 이종희, 김부미(2010). 수학 학습 동기와 귀인의 측정 도구 개발 및 분석. 수학교육학연구, 20(3), 413-444.
  22. 조성문, 송해덕(2013). 블렌디드 학습 환경에서 성찰 수준과 스캐폴딩 유형이 인지적 실재감 및 학업성취에 미치는 효과. 교육학연구, 51(3), 219-242.
  23. 주영주, 김은경, 박수영(2009). 기업 사이버교육에서 인지적 실재감과 몰입, 만족도, 지속의향과의 구조적 관계. 교육정보미디어연구, 15(3), 21-38.
  24. 최경미(2014). 미적분학 복습시험을 포함하는 공업수학 수업 모형 연구. 공학교육연구, 17(2), 3-10.
  25. 하영자(2005). 공무원의 온라인 직무교육에서 자기효능감과 자기조절학습 수행력이 만족도와 성취도에 미치는 영향. e-Learning 학술연구, 4(1), 31-63.
  26. 한지영, 이은화(2010). 블렌디드 러닝 환경에서 e-learning에 대한 학습자의 지각정도와 학습만족도-S대학 보건교육학 강좌를 중심으로-. 컴퓨터교육학회 논문지, 13(6), 69-77.
  27. 허균(2009). 블렌디드 러닝 환경에서 수업만족 영향요인의 구조적 모델 연구. 인터넷정보학회논문지, 10(1), 135-143.
  28. 홍효정, 이재경(2016). 블렌디드 러닝(Blended Learning)을 위한 대학 교수자의 교수역량 도출. 교육공학연구, 32(2), 391-425.
  29. Bandura, A.(1977). Self-efficacy: The exercise of control. NY: Freeman
  30. Berrett, D.(2012). How 'Flipping' the classroom can improve the traditional lecture. The Chronicle of Higher Education, 58 (25), 16-18.
  31. Corno, L.(1986). The metacognitive control components of self-regulated learning. Contemporary Educational Psychology, 11 (4), 333-346. https://doi.org/10.1016/0361-476X(86)90029-9
  32. Dabbagh, N., & Kitsantas, A.(2012). Personal Learning Environments, social media, and self-regulated learning: A natural formula for connecting formal and informal learning. The Internet and higher education, 15 (1), 3-8. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2011.06.002
  33. Diaz, D.(2002). Online dropout rates revised. Retrieved December, 29, 2010, from http://technologysource.org/article/online_drop_rates_revised/
  34. Fulton, K. P.(2012) 10 easons to Flip. New Styles of Instruction, 94 (2), 20-24
  35. Graham, C. R., Allen, S., & Ure, D.(2005). Benefits and challenges of blended learning environments. In Encyclopedia of Information Science and Technology, First Edition (pp. 253-259). IGI Global.
  36. Garrison, R.(2009). Implications of online and blended learning for the conceptual development and practice of distance education. International Journal of E-Learning & Distance Education, 23 (2), 93-104.
  37. Hannula, M.(2006). Affect in mathematical thinking and learning-Towards integration of emotion, motivation, and cognition. In J. Maass, W. Schloeglamann (Eds.), New Mathematics Education Research and Practice, 209-232.
  38. Kiviniemi, M. T.(2014). Effects of a blended learning approach on student outcomes in a graduate-level public health course. BMC medical education, 14 (1), 47. https://doi.org/10.1186/1472-6920-14-47
  39. Lopez-Perez, M. V., Perez-Lopez, N. C., & Rodriguez-Ariza, L.(2011). Blended learning in higher education: Students' perceptions and their relation to outcomes. Computers in Education, 56, 818–826 https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.10.023
  40. Lynch, R., & Dembo, M. (2004). The relationship between self-regulation and online learning in a blended learning context. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 5 (2).
  41. Martinez, M.(2003). High attrition rates in e-Learning: Challenges, predictors, and solution. The E-Learning Developers' Journal, 1-8.
  42. Mesiter, J.(2002). Pillars of e-learning success. New York. Corporate University Exchange.
  43. Muller, T.(2008). Persistence of woman in online degree completion programs. The international Review of Research in Open and Distributed Learning, 9 (2).
  44. Paulsen, M. B. & Feldman, K. A.(2005). The conditional and interaction effects of epistemological beliefs on the self-regulated learning of college students: motivational strategies. Research in higher education, 46 (7), 731-768 https://doi.org/10.1007/s11162-004-6224-8
  45. Pintrich, P. R., & De Groot, E. V.(1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of educational psychology, 82 (1), 33. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.33
  46. Schunk, D. H., & Zimmerman. B. J(1994). Self- regulation of learning and performance, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  47. Shea, P., & Bidjerano, T.(2010). Learning presence: Towards a theory of self-efficacy, self-regulation, and the development of a communities of inquiry in online and blended learning environments. Computers & Education, 55 (4), 1721-1731. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.07.017
  48. Shin, N.(2003). Transactional presence as critical predictor of success in distance learning. Distance Education, 24 (1), 48-58.
  49. Woltering, V., Herrler, A., Spitzer, K., & Spreckelsen, C.(2009). Blended learning positively affects students' satisfaction and the role of the tutor in the problem-based learning process: Results of a mixed-method evaluation. Advances in Health Sciences Education, 14 (5), 725–738. https://doi.org/10.1007/s10459-009-9154-6
  50. Zimmerman, B. J.(1990). Self-Regulated learning and academic achievement: An Overview. Educational Psychologist, 25 (1): 3-17. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2501_2
  51. Zimmerman, B. J., & Campillio, M.(2003). Motivating self-regilated problem solvers. In J. E. Davidson & R. J. Sternberg(Eds.). The Psychology of problem solving. UK: Cambridge University Press. 233-262.