Abstract
In this paper, the level of service (LOS) is defined for high-speed railway links and rolling stocks. Based on this LOS, how to manage high-speed railway facility is also suggested. The LOS is divided into 6 levels from A to F. The measurement of effectiveness (MOE) for railway links is derived from the relationship between a total delay time and a railway link utilization ratio. Another MOE, volume over capacity (V/C), is also proposed. On the other hand, the LOS for high-speed railway rolling stocks is based on the density of people in a rolling stock. Above all, LOS D is defined to the total number of seats. Then, LOS A is 50% of the LOS D, LOS B is 70% of the LOS D, LOS C is 90% of the LOS D and LOS D~F is defined as the maximum seats and standing people at the level of each. Finally, a method to manage high-speed railway links and rolling stocks is proposed in order to keep the level of service at the target by the government.
본 논문에서는 고속철도 노선 및 철도차량의 서비스수준을 정의하고 이를 감안한 철도노선 및 철도차량의 관리방안을 제시하였다. 고속철도시설의 서비스수준(LOS) 등급은 A부터 F까지 6단계로 구분하여 제안하였다. 우선, 고속철도 노선의 서비스수준을 나타내는 효과척도는 열차지연으로 정의하였다. 구체적으로는 총 지연시간과 노선이용률 간 관계를 활용하여 서비스수준을 구분하였다. 추가적으로 노선용량이용율 (V/C)이라는 효과척도도 제시되었다. 한편, 고속철도 차량의 서비스수준을 결정짓는 효과척도는 차량 내 탑승 승객밀도로 정하였다. 좌석정원을 꽉채우는 수준을 LOS "D"로 정의하고 LOS A는 LOS D의 50%, LOS B는 LOS D의 70%, LOS C는 LOS D의 90%, LOS E~F는 최대 좌석수에 입석승차수를 감안하였다. 마지막으로 정부에서 정한 목표 서비스수준을 유지할 수 있도록 철도노선과 철도차량을 관리하는 방안을 제시하였다.