DOI QR코드

DOI QR Code

Research Trends on Achievement Emotion

성취정서의 국내외 연구동향

  • Published : 2017.03.30

Abstract

The achievement emotion experienced by students in their academic settings is directly related with achievement activities or results. As the focuses of researches in the educational psychology have been extended to students' motives and emotion, the achievement emotion is also actively studied in Korea. The purpose of this study is to analyze researches on the achievement emotion according to social/cultural backgrounds by dividing them into domestic and foreign ones and understand flow and trend of the researches by structuring them. On the basis of the findings, it also aims to provide fundamental data necessary to examine the achievement emotion matched for academic settings in Korea. The objects of this study include a total of 105 domestic (n=47) and foreign (n=58) journal articles. The criteria of analysis are divided into period, contents and method of the study: the study was conducted without control of period; the contents include variables and achievement situations; and the method includes design and type of study, analysis methods, measurement tools and objects. The descriptive statistics of the materials were estimated by using the SPSS, and were analyzed by dividing them into domestic and foreign ones. The findings show that the researches on achievement emotion can be divided into examinations of the development of achievement emotion scale and those of the relationship between related variables. Thus, the conclusion suggests comprehensive discussions by arranging the trends of researches on the development of achievement emotion scale and the relationship between related variables.

성취정서란 학생들이 학업상황에서 경험하는 정서로, 성취활동이나 성취결과와 직접적으로 연관되는 정서이다. 교육심리 분야에서 학생들의 동기와 정서에 대한 측면으로 연구의 관심이 확대되면서 최근에는 우리나라에서도 성취정서에 대한 연구가 활발하게 이루어지고 있다. 본 연구는 그 동안 이루어진 성취정서 관련 연구들을 사회?문화적 배경에 따라 국내와 국외로 나누어 분석하고 구조화하여 성취정서 관련 연구의 흐름과 방향성을 파악하고, 이를 토대로 국내 학업상황에 적합한 성취정서를 연구하는 데 필요한 기초자료를 제공하고자 하는 목적에서 시작되었다. 연구대상은 국내외 데이터베이스 검색을 통해 추출된 2000년부터 2016년까지의 국내외 학술지 논문으로, 국내 47편, 국외 58편, 총 105편이 선정되었다. 분석기준은 연구시기, 연구내용, 연구방법으로 나누었고, 연구시기는 기간을 통제하지 않고 분석하였으며, 연구내용에는 연구변인과 성취상황을 포함하였고, 연구방법에는 연구설계, 연구유형, 분석방법, 측정도구, 연구대상을 포함하였다. 이상의 자료를 SPSS를 사용하여 기술통계치를 산출하였으며, 국내외로 나누어 분석하였다. 연구결과 성취정서에 대한 연구의 흐름을 크게 성취정서에 대한 척도개발 연구와 관련 변인 간의 관계 연구로 나누어볼 수 있었다. 성취정서를 측정하는 대표적 척도인 AEQ가 국외에서 개발된 척도이기 때문에 국내 성취정서 연구에 적합한 척도개발 연구의 빈도가 높게 나타났으며, 국내의 경우 동기, 특히 자기조절 학습전략과 학업적 정서조절과 관련된 연구의 빈도가 높은 것으로 나타났다. 이를 바탕으로 앞으로 국내 성취정서 연구가 나아가야 할 방향을 제시하였다.

Keywords