인성과 교육의 관계적 의미 고찰: '문질빈빈' 인성 고찰을 통한 교육인류학적 함의 탐색

A Study on anthropology of education of 'character'

  • 발행 : 2017.06.30

초록

본 연구에서는 '인성'이란 무엇인지를 '문질빈빈(文質彬彬)'을 통해 고찰하고 그것이 삶, 문화, 교육과 어떤 관계를 형성하고 있는지에 관해 밝힘으로써 교육인류학적 함의를 모색해 보고자 했다. 연구결과, 문적인 측면에서 '인성'에는 인간다운 면모와 자질, 성질과 성품, 그리고 덕성의 의미가 내포되어 있으며, '인성교육'을 위해서는 더불어 조화롭게 사는 능력과 같은 사회적 맥락을 고려한 윤리의식을 학교에서 교육할 필요가 있다는 것을 알 수 있다. 질적인 측면에서는 인성의 본질인 '인성다움'을 통해 인성의 선천적인 측면과 후천적인 측면의 양면성을 살펴봄으로써 인성이 양자 모두를 총칭하는 개념임을 확인할 수 있으며, 외부환경에 의해 인성이 영향을 받는다면 교육을 통해 더 나은 방향으로의 개선 가능성을 타진해 볼 수 있다. 그리고 '덜 나은 인간'에서 '더 나은 인간'으로의 목표를 달성하기 위해 교육의 역할이 요청될 수밖에 없으며, 가정 및 학교 교육이 수반되어야만이 인성에 긍정적인 영향을 미칠 수 있다. 가족 간의 인간애에 대한 정직한 마음은 곧 바른 인성이며, 이러한 인성으로 인해 가정을 지키게 되고 사회 질서 유지에 일조한다는 논리가 현대의 법문화전통에까지 영향을 미침으로써 인성의 중요성이 우리 사회에서 인정되고 보호되어야 할 가치로서 여겨지고 있다. 따라서 교육인류학을 통한 학문적 접근은 교수자와 학습자에 대한 인성과 교육, 그리고 문화 간의 관계를 탐색하는 데에 충분한 시론(試論)적 가치가 있으며 학문적 기초를 제공해 주기에도 적절하다고 본다.

In this study, I examine what is called character. It is to establish what constitutes a relationship between life, culture, and education. In addition, I try to explore the possibility of anthropology of education as an academic basis for character education by using the way of '문 질빈빈(文質彬彬)'. As a result of the study, 'character' in terms of '문(culturality)' aspect implies the qualities, the nature, the disposition, and the meaning of virtue. A 'character education' can be seen in school education as a moral consideration, considering the social context, such as the ability to live harmoniously. In terms of '질(naturality)', I will look at both the innate aspect of the character and the acquired aspect through the 'character' which is the essence of character. Character is the concept of both parties, and if it is influenced by an external environment, one can seek better ways to improve the chances of improvement through education. Furthermore, the role of education is inevitably required in order to achieve the goal of 'lesser human being' to 'better human being'. Home and school education can have a positive impact on the character. An honest mind about humanity among family members is the right character. The importance of humanity is considered as a value to be recognized and protected in our society because the logic that it protects the family by character and helps to maintain the social order influences to the legal culture tradition of the modern. Therefore, the academic approach through anthropology of education has sufficient value of trial study for exploring the relationship between character, education, and culture for teachers and learners, and is appropriate for providing an academic foundation.

키워드