The Legal Status of Military Aircraft in the High Seas

  • Received : 2017.06.12
  • Accepted : 2017.06.25
  • Published : 2017.06.30

Abstract

The main subject of this article focused on the legal status of the military aircraft in the high seas. For this the legal status of the military aircraft, the freedom of overflight, the right of hot pursuit, the right of visit and Air Defense Identification Zone (ADIZ) were dealt. The 1944 Chicago Convention neither explicitly nor implicitly negated the customary norms affecting the legal status of military aircraft as initially codified within the 1919 Paris Convention. So the status of military aircraft was not redefined with the Chicago Convention and remains, as stated in the 1919 Paris Convention, as a norm of customary international law. The analyses on the legal status of the military aircraft in the high seas are found as follows; According to the Article 95 of the 1982 United Nations Convention on the Law of the Sea (UNCLOS) warships on the high seas have complete immunity from the jurisdiction of any State other than the flag State. We can suppose that the military aircraft in the high seas have also complete immunity from the jurisdiction of any State other than the flag State. According to the Article 111 (5) of the UNCLOS the right of hot pursuit may be exercised only by warships or military aircraft, or other ships or aircraft clearly marked and identifiable as being on government service and authorized to that effect. We can conclude that the right of hot pursuit may be exercised by military aircraft. According to the Article 110 of the UNCLOS a warship which encounters on the high seas a foreign ship, is not justified in boarding it unless there is reasonable ground for suspecting that: (a) the ship is engaged in piracy, (b) the ship is engaged in the slave trade, (c) the ship is engaged in an unauthorized broadcasting and the flag State of the warship has jurisdiction under article 109, (d) the ship is without nationality, or (e) though flying a foreign flag or refusing to show its flag, the ship is, in reality, of the same nationality as the warship. These provisions apply mutatis mutandis to military aircraft. As for Air Defence Identification Zone (ADIZ) it is established and declared unilaterally by the air force of a state for the national security. However, there are no articles dealing with it in the 1944 Chicago Convention and there are no international standards to recognize or prohibit the establishment of ADIZs. ADIZ is not interpreted as the expansion of territorial airspace.

이 논문은 공해상 군용기(또는 군용항공기)의 법적 지위에 관한 것으로 군용기의 법적 지위, 상공비행의 자유, 추적권, 임검권, 방공식별구역(ADIZ) 등을 다루었다. 1982년 UN해양법협약 제86조에 의하면 공해는 영해와 내수는 물론이고 접속수역, 배타적 경제수역이 아닌 수역을 의미하므로 기존의 공해였던 부분이 상당히 연안국관할권 하에 놓이게 되었다. 이와 같은 공해의 상공비행과 관련된 군용기의 법적 지위에 관한 사항으로 다음과 같은 결론을 얻을 수 있다. 첫째, 1944년 시카고 협약은 군용기의 법적 지위를 명시하고 있지 않은데 제3조(a)에서 본 협약이 민간항공기에만 적용되고 국가항공기에는 적용되지 않는다고 명시하고, 제3조 (b)에서 군용기, 세관용 항공기, 경찰용 항공기 등이 국가기관에 소속된 국가항공기로 간주된다고만 명시되어 있다. 따라서 현재 군용기의 법적 지위는 1919년 파리협약 제32조에 명시되었던 면책특권과 국제관습법에 의존하는 수밖에 없다. 한편 UN해양법협약 제95조는 공해상 군함의 면제권에 관하여 공해에 있는 군함은 기국외의 어떠한 국가의 관할권으로부터도 완전히 면제된다고 규정하고 있는데, 군용기의 경우도 군함에 준하는 면책권을 향유한다고 해석할 수 있다. 둘째, UN해양법협약 제111조는 추적권에 관하여 규정하고 있는데 이러한 추적권은 군함이나 군용기 또는 기타 정부역무에 종사함이 명백히 표시되고 식별되며 이에 대한 권한이 부여된 선박이나 항공기에 의해서만 행사되어질 수 있음을 명시하고 있으므로 선박 뿐 아니라 군용기에 의해서도 추적권이 행사될 수 있음을 규정하고 있다. 그러나 외국항공기에 대한 연안국의 공해상공의 추적권(right of aerial hot pursuit)이 국가관행이나 법적 확신(opinio juris)에 의해서 국제관습법 상 존재하는지는 확실하지 않다. 공해상공의 추적권 사례가 매우 적으므로 영공 이원의 외국항공기에 대한 이 권리가 국제관습법을 증명하는 '법으로 인정된 일반관행(general practice accepted as law)으로 존재한다고 할 수는 없다. 셋째, UN해양법협약 제110조는 임검권(right of approach)에 관하여 설명하고 있는데, 외국선박을 공해에서 만난 군함은 일정 혐의를 가지고 있다는 합리적 근거가 있는 한 그 선박을 임검하는 것은 정당화되는데, 이 규정은 정부 업무에 사용 중인 것으로 명백히 표시되어 식별이 가능하며 정당하게 권한이 부여된 모든 선박이나 항공기에도 적용된다. 따라서 이러한 규정은 군용기에도 준용된다고 할 수 있다. 넷째, 방공식별구역(ADIZ)은 자국 영공을 방위하기 위해 영공 외곽 배타적 경제수역(EEZ) 또는 공해 상공에 설정하는 공중 구역으로 국제법상 '자위권'(또는 정당방위, self defense)에 근거하여 일방적으로 선포되므로, 엄밀히 말하면 ADIZ를 설치할 규범도, 이를 금지할 수 있는 규범도 없고, 이를 규제하는 국제기구도 없다고 할 수 있다. 그러나 ADIZ가 영공의 확장으로 해석되지는 않는다.

Keywords

References

  1. Bardin Anne, Coastal State's Jurisdiction over Foreign Vessels, 14 Pace International Law Review, 2002.
  2. Bourbonniere Michel and Haeck Louis, Military Aircraft and International Law: Chicago Opus 3, 66 Journal of Air Law and Commerce (hereinafter JALC), 2001.
  3. Brian E, Shooting Down Civilian Aircraft: Is There An International Law ?, 72 JALC, 2007.
  4. Cheng Bin, The Law of International Air Transport, Stevens & Sons Limited, 1962.
  5. Cheng Bin, The Destruction of KAL flight KE007, and Article 3 bis of the Chicago Convention in van's Gravesande J.W.E. Storm and van der Veen Vonk A (eds.), Air Worthy, Kluwer Law & Taxation Publishers, 1985.
  6. Cheng Bin, Studies in International Space Law, Clarendon Press.Oxford, 1997.
  7. Churchill R. R. & Lowe, A. V, The Law of the Sea, 3rd ed., Manchester University Press, 1999.
  8. Cuadra Elizabeth, Air Defense Identification Zones: Creeping Jurisdiction in the Airspace, 18 Virginia Journal of International Law, 1978.
  9. Dutton Peter, Caelum Liberam; Air Defense Identification Zones Outside Sovereign Air Space, 103 American Journal of International Law (hereinafter AJIL), 2009.
  10. Grief Nicholas, Public International Law in the Airspace of the High Seas, Martinus Nijhoff Publishers, 1994.
  11. Kim Han Taek, International Air Law, Whybooks, Korea, 2016 (written in Korean).
  12. Kim Han Taek, A Comparative Study between Space Law and Law of the Sea, 24 The Korean Journal of Air & Space Law, 2009.
  13. Kim Han Taek, International Law on the Flight over the High Seas, 26 The Korean Journal of Air & Space Law, 2011 (written in Korean).
  14. Kim Han Taek, International Law on the Air Defense Identification Zones over the East China Sea in Korean Branch International Law Association (ed.), 1 Korean Yearbook of International Law Ilchokak & Korean Branch ILA, 2014.
  15. Kim Han Taek, A Study on International Law about the Air Defense Identification Zones over the East China Sea, 44 Kangwon Law Review, 2015 (written in Korean).
  16. Lamont Christopher K, Conflic in the Skies: The Law of Air Defence Identification Zones, 39 Air and Space Law, 2014.
  17. Lewis Margaret K, An Analysis of State Responsibility for the Chinese-American Airplane Collision Incident, 77 New York University Law Review, 2002.
  18. Lissitzyn Oliver J, Some Legal Implications of the U-2 and RB-47 Incidents, 56 AJIL, 1962.
  19. Malanczuk Peter, Akehurst's Modern Introduction to International Law, 7th revised ed., Routledge, 1997.
  20. McDougal Myres S & Burke William T, The Public order of the Oceans: A Contemporary International Law of the Sea, Yale University Press, 1962.
  21. Milde Michael, United Nations Convention on the Law of the Sea: Possible Implications for International Air Law, 8 Annals of Air and Space Law (herein after AASL), 1983.
  22. Milde Michael, Interception of Civil Aircraft vs. Misuse of Civil Aviation, 11 AASL, 1986.
  23. Oduntan Gbenga, Sovereignty and Jurisdiction in the Airspace and Outer Space-Legal Criteria for Spatial Delimitation, Routledge, 2012.
  24. Thomas A. R & Duncan James C (Editors), Chapter 2 International Status and Navigation of Warships and Military Aircraft, Annotated Supplement to the Commander's Handbook on the Law of Naval Operations, 73 International Law Studies, US Naval War College, 1983.