Biopolitics, Montage, and Potentialities of the Image: Giorgio Agamben and Cinema

생명정치, 몽타주, 이미지의 잠재성: 조르조 아감벤과 영화

  • 김지훈 (중앙대학교 영화미디어연구)
  • Received : 2017.11.10
  • Accepted : 2017.12.01
  • Published : 2017.12.30

Abstract

This paper provides an in-depth examination of the relationship between cinema and Giorgio Agamben's aesthetics and philosophy. Intersecting Agamben's key concepts including gesture, mediality, biopolitics, historicity, and profanation with historical and aesthetic dimensions of cinema, I argue for his ambivalent view on cinema and visual media. On the one hand, Agamben linked cinema and visual media to his discussion on biopolitics and spectacle as he considered them as apparatus for capturing and controlling gestures. On the other hand, he also argued that cinema could restore the image with capacity to preserve and recuperate gestures based on his consideration of montage as cinema's key aesthetic and technical component (an operation of profanation) and his Benjaminian thought on the ways in which montage suspended linear flow of images and activated an alternative memory of them. Drawing on history of cinema and optical devices in the 19th and early 20th centuries as well as examples of found footages of filmmaking predicated upon stoppage and repetition of images, I argue that Agamben's concept of potentialities can be extended into his thought on cinema and visual media apparatuses in general.

이 논문은 조르조 아감벤의 미학 및 철학과 영화와의 관계를 세밀히 조명하는 것을 목표로 한다. 이를 통해 이 논문은 아감벤이 개입하거나 발전시키는 주요개념인 몸짓(gesture), 매개성(mediality), 생명정치(biopolitics), 역사성(historicity), 세속화(profanation) 등이 영화의 역사적, 미학적 범주와 연결되는 방식을 설명하고 이러한 방식이 양가성(ambivalence)이라는 관념으로 요약될 수 있음을 주장한다. 한편으로 아감벤은 영화를 비롯한 19세기의 사진 및 광학기구를 몸짓의 포획과 통제를 위한 장치로 간주함으로써 시각 미디어를 자신의 생명정치 및 스펙터클에 대한 논의와 연결시킨다. 그러나 다른 한편으로 아감벤은 영화 이미지를 비롯한 이미지 일반에 몸짓을 보존하고 회복할 수 있는 가능성이 존재한다는 의견을 피력한다. 이러한 의견은 영화의 주요한 미학적, 기술적 차원인 몽타주를 세속화의 작용으로 보는 아감벤의 사유, 그리고 몽타주가 이미지의 선형적 흐름을 중단시키고 대안적 기억을 활성화하는 방식에 대한 아감벤의 벤야민적인 사유로부터 비롯된다. 19세기 및 20세기 초의 영화를 비롯한 광학기구의 발전사 및 이미지의 중단과 반복에 근거한 습득영상(found footage) 영화제작의 사례를 제시함으로써 이 논문은 아감벤의 사유에서 중요한 지위를 차지하는 잠재성(potentialities) 개념이 영화는 물론 시각 미디어 이미지 일반에 대한 그의 논의에도 확장될 수 있음을 주장한다.

Keywords