A Study on Recognition and Improvement for the Evaluation of University Education on the Perspective of Industry

산업계관점 대학평가에 대한 인식 및 개선방안 연구

  • Ko, Hyuk-Jin (Department of Business Administration, Korea Polytechnic University) ;
  • Lee, Seok-Won (Department of Mechatronics Engineering, Korea Polytechnic University) ;
  • Han, Jiyoung (Innovation Center for Engineering Education, Daejin University)
  • 고혁진 (한국산업기술대학교 경영학부) ;
  • 이석원 (한국산업기술대학교 메카트로닉스공학과) ;
  • 한지영 (대진대학교 공학교육혁신센터)
  • Received : 2017.09.04
  • Accepted : 2017.09.25
  • Published : 2017.09.30

Abstract

The purpose of this study is to analyze the perceptions of college officials about the evaluation of university education on the perspective of industry, to make policy proposals for improvement by analyzing the preparing process of the departments that have received the evaluation of the best universities, In order to achieve the purpose of the study, we conducted literature review, survey studies, and in-depth interviews. The survey was conducted by professors related to this system, and finally the results of 51 responses were used for analysis. The contents of the survey were composed of the recognition, appropriateness, the utilization of the results, the proliferation and improvement plan of the evaluation of university education on the perspective of industry. In-depth interviews conducted 1:1 interviews with 5 professors. The evaluation of university education on the perspective of industry is generally perceived to be a bridge between industry and university education, but there is room for improvement in evaluation criteria, operating methods, and promotion strategies to public.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부(2011). 보도자료: IT분야 산업계 관점 대학평가결과 발표. 교육과학기술부.
  2. 교육부(2016). 보도자료:산업계 평가 교육과정 우수대학' 선정.발표. 교육부.
  3. 교육부(2017). 보도자료: '16년 산업계관점 대학평가 결과(산업수요 반영 교육과정 우수) 발표. 교육부.
  4. 김왕준(2015). "산업계관점 대학평가"의 성과분석 및 개선방안연구. 한국대학교육협의회.
  5. 서민원(2016). 산업계관점 대학평가 모형 개선방안 연구. 한국대학교육협의회.
  6. 오환섭(2009). 산업계 관점의 대학평가 발전방안. 한국대학교육협의회.
  7. 오환섭(2011). 산업계관점 대학평가 성과분석. 한국대학교육협의회.
  8. 오환섭(2012). 산업계관점 대학평가의 주기별 평가 시행방안 연구. 한국대학교육협의회.
  9. 오환섭(2013). 학습성과 기반 산업계관점 대학평가. 한국대학교육협의회.
  10. 이영호 외a(2010). 산업계관점 대학평가를 통한 교육과정 개선 방안. 한국대학교육협의회.
  11. 이영호 외b(2010). 산업계관점 대학평가의 평가지표 개발 및 국가직무능력 표준을 활용한 직무단위 구분 및 정의에 관한 연구. 한국대학교육협의회.
  12. 조동섭(2013). 산업계관점 대학평가 평가모델 개선방안 연구. 한국대학교육협의회.
  13. 조동섭(2014). 창조경제 융합학문 분야 탐색과 산업계관점 대학 평가의 세부추진 방안. 한국대학교육협의회.
  14. 한국경영자총협회(2016). 2016년 신규인력 채용동태 및 전망조사 결과. 한국경영자총협회.
  15. 한국대학교육협의회(2016). 2015 산업계관점 대학평가 우수대학 사례집. 한국대학교육협의회.
  16. 한국대학교육협의회(2017). 2016년 산업계관점 대학평가 결과발표 세미나 자료집. 한국대학교육협의회.
  17. 한국대학교육협의회(2017). 2017 산업계관점 대학평가 대학설명회 자료집. 한국대학교육협의회.
  18. 산업계관점 대학평가. accessed at [http://eval.kcue.or.kr/value01/value01_1.php] 2017.06.11. 한국대학교육협의회.