DOI QR코드

DOI QR Code

A Comparative Case Study of Factors Determining Documentary Films' Success :Focusing on "My Love, Don't Cross That River" and "Two Doors"

다큐멘터리영화의 성공을 결정짓는 요인에 관한 비교사례연구 -<님아, 그 강을 건너지 마오>와 <두 개의 문>을 중심으로

  • 임소연 (서울과학종합대학원) ;
  • 이윤철 (한국항공대학교 경영학부)
  • Received : 2017.08.28
  • Accepted : 2017.10.10
  • Published : 2017.10.28

Abstract

After a few recent documentary films had commercial success, factors for their success are getting attention. This paper explores the factors of the financial success of two documentary films. "My Love, Don't Cross That River" gained extended popularity with its universal message, and "Two Doors" conveyed a poweful political message. This paper conducted a case study by inteviewing production directors and distribution managers. Analysis was based on the three categories suggested by Litman and Kohl(1989): creative sphere, distribution-scheduling release pattern, and marketing efforts. Findings present the common factors of the two movies' success in the following areas: persons and events showing a powerful reality, a message with new and fresh insight, artistic quality, distribution strategy with timely scheduling, release time (period), public relations, and advertising.. In addition, "My Love, Don't Cross That River" was helped by a sufficient budget for scheduling/releasing and advertising. Its wide-release stratergy worked as well. "Two Doors" was aided by the government support for release and by the special factor called 'Participating viewer'. By examining the factors of documentary films' commercial success, this study has an implication for the popularization of documentary movies by indicating how to strategically apply relevant factors.

최근 다큐멘터리 영화의 대중적 성공작들이 나타남에 따라 그 요인에 대한 관심이 대두되고 있다. 이에 본 연구는 보편적 메시지로 대중성을 확장한 <님아, 그 강을 건너지 마오>와 강한 정치적 메시지를 담은 <두 개의 문>의 사례를 통해 다큐멘터리 영화의 흥행요인을 규명하고자 했다. 이를 위해 Litman and Kohl(1989)이 제시한 영화 흥행요인 구분인 창조적 영역, 배급유통영역, 마케팅 영역을 기준으로 두 영화의 제작, 배급 담당자들의 인터뷰를 기반하여 사례분석을 이루었다. 분석결과, 강렬한 인물이나 사건 등의 실화 소재, 영화의 참신한 시선과 메시지, 영화적 완성도, 영화성격에 맞는 배급전략, 시의적 시기에 상영, 적절한 홍보, 광고 전략이 두 영화의 공통된 흥행요인임을 확인할 수 있었다. 이외에도 <님아, 그 강을 건너지 마오>는 민간투자로 인해 배급과 마케팅 비용이 풍부했던 점과 와이드릴리즈배급전략이 유효했고, <두 개의 문>은 정부의 개봉지원과 그리고 참여관객이라는 특수한 요인이 흥행에 영향을 미쳤음을 알 수 있었다. 이와 같이 본 연구는 다큐멘터리 영화의 흥행 요인을 규명하고, 이에 따른 전략적 작용에 대한 방안을 구체적으로 도출함으로써 다큐멘터리 영화의 대중화를 위한 시사점을 제시하고자 했다.

Keywords

References

  1. 영화진흥위원회 영화관 입장권 통합전산망.
  2. 영화진흥위원회 정책연구부, 2014년 한국 영화산업 결산, 영화진흥위원회, 2014.
  3. http://www.kofic.or.kr/kofic/business/prom/introPromotion.do
  4. http://project.jiff.or.kr/html/fund_outline.asp
  5. http://acf.biff.kr/Template/Builder/00000001/page.asp?page_num=6017
  6. http://dmzdocs.com/production-support/intro
  7. http://www.eidf.co.kr/kor/festival/support
  8. http://www.hankookilbo.com/v_print.aspx?id=9f25a9fb92a4b238305057266fe956e
  9. http://www.cine21.com/news/view/?mag_id=80617
  10. http://www.cine21.com/news/view/?mag_id=8542
  11. 김주수, 한국영화의 흥행성과 결정요인에 관한 통합적연구: 1996-2003년 한국영화산업을 대상으로, 중앙대학교, 석사학위논문, 2004.
  12. 유현석, "다큐멘터리의 다양성에 관한 연구," 사회과학연구, 제13권, 제1호, pp.101-118, 2007.
  13. 이도균, 다큐멘터리 영화의 영상재현의 특성과 변화에 관한 연구-마이클 무어의 작품을 중심으로, 경기대학교, 석사학위논문, 2008.
  14. 전평국, "매체다원화 시대 다큐멘터리 장르의 경계에 관한 연구," 영화연구, 제37호, pp.351-382, 2008.
  15. 마크 커즌스, 최정민 역, 현실을 상상하다:다큐멘터리의 철학과 작업, 커뮤니케이션 북스, 2013.
  16. 레이몬드 스포티스우드, 김소동 역, 영화의 문법, 집문당, 2001.
  17. 잭 앨리스, 베시 멕라렌, 허욱 외 역, 다큐멘터리의 새로운 역사, 비즈앤비즈, 2011.
  18. 남인영, 김일란, 이승민, 한국 다큐멘터리 영화의 배급과 해외시장개발을 위한 연구, 영화진흥위원회 연구보고서, 제5호, 2009.
  19. 맹수진, "산업화 시대의 미학적 무의식: 흥행작 독립 다큐멘터리에 나타난 욕망과 부인의 이중구조," 독립영화, 제45호, 2015.
  20. Barry R. Litman and L. S. Kohl, "Predicting Financial Success of Motion Pictures: The 80's Experience," Journal of Media Economics, Vol.2, pp.35-50, 1989. https://doi.org/10.1080/08997768909358184
  21. Barry R. Litman, "Predicting the success of Theatrical Movies: An Empirical Study," Journal of Popular Culture, Vol.17, pp.159-175, 1983.
  22. 박세영, "애니메이션 영화 흥행요인 분석," 애니메이션연구, 제6권, 제4호, pp.23-37, 2010.
  23. Barry R. Litman and H. Ahn, Motion picture mega-industry, Needham Heights, MA: Allyn & Bacon, 1998.
  24. J. Wyatt, Current research in film: Audiences, economics and law, Ablex Publishing Corporation, 1991.
  25. S. Basuroy, S. Chatterjee, and S. A. Ravid, "How critical are critical reviews?: The box office effects of film critics, star power, and budgets," Journal of Marketing, Vol.67, pp.103-117, 2003. https://doi.org/10.1509/jmkg.67.4.103.18692
  26. B. Chang and K. Ki, "Devising a practical model for predicting theatrical movie success: Focusing on the experience good property," Journal of Media Economics, Vol.18, No.4, pp.247-269, 2005. https://doi.org/10.1207/s15327736me1804_2
  27. S. Albert, "Movie stars and the distribution of financially successful films in the motion picture industry," Journal of Cultural Economics, Vol.22, pp.249-270, 1998. https://doi.org/10.1023/A:1007511817441
  28. S. Sochay, "Predicting performance of motion pictures," Journal of Media Economics, Vol.7, pp.1-20, 1994.
  29. W. T. Wallace, A. Seigerman, and M. B. Holbrook, "The role of actors and actresses in the success of films: How much is a movie star worth?," Journal of Cultural Economics, Vol.17, pp.1-27, 1993.
  30. 유현석, "한국영화의 흥행 요인에 관한 연구 : 제작 관련 변수를 중심으로," 한국언론학보, 제46권, 제3호, pp.183-213, 2002.
  31. K. K. Desai and S. Basuroy, "Interactive influence of genre familiarity, star power, and critics' reviews in the cultural goods industry: The case of motion picture," Psychology & Marketing, Vol.22, No.3, pp.203-223, 2005. https://doi.org/10.1002/mar.20055
  32. J. Prag and J. Casavant, "An empirical study of the determinants of revenues and marketing expenditures in the motion picture industry," Journal of Cultural Economics, Vol.18, pp.217-235, 1994. https://doi.org/10.1007/BF01080227
  33. S. A. Ravid, "Information, blockbusters, and stars: A study of the film industry," Journal of Business, Vol.72, No.4, pp.463-492, 1999. https://doi.org/10.1086/209624
  34. 김휴종, 한국영화산업, 돌파구는 없는가, 삼성경제연구소, 1999.
  35. 신현훈, 한국영화산업의 흥행요인에 대한 연구-서울개봉관에서 상영된 영화를 중심으로, 건국대학교, 석사학위논문, 2000.
  36. 김숙, 한국영화의 구조적 행위적 요인과 흥행성과의 관계, 이화여자대학교, 석사학위논문, 2002.
  37. 박형현, 박찬수, "영화평론과 흥행성과간의 관계, 인터넷 시대에도 유효한가", 마케팅연구, 제6권, pp.71-85, 2001.
  38. 안성아, 김태준, "영화개봉점유율과 관객감소율의 영향요인분석," 마케팅연구, 제8권, 제3호, pp.1-17, 2003.
  39. 박조원, 이귀옥, "영화관련 신문보도가 영화흥행에 미치는 영향에 관한 연구 :기사의양, 게재시기, 방향을 중심으로," 한국언론학보, 제48권, 제6호, pp.62-83, 2004.
  40. C. Dellarocas, N. F, Awad, and X. Zhang, "Exploring the value of online product reviews in forecastingsales: the case of motion pictures," Journal of Interactive Marketing, Vol.21, No.4, pp.23-45, 2007. https://doi.org/10.1002/dir.20087
  41. W. Duan, B. Gu, and A. B. Whinston, "Do online reviews matter?: An empirical investigation of panel data," Decision Support Systems, Vol.45, pp.1007-1016, 2008. https://doi.org/10.1016/j.dss.2008.04.001
  42. Y. Liu, "Word of mouth for movies: its dynamics and impact on box office revenue," Journal of Marketing, Vol.70, pp.74-89, 2006. https://doi.org/10.1509/jmkg.70.3.74
  43. C. Moul, "Measuring Word-of-mouth' Impact on Theatrical Movie Admissions," Journal of Economics & Management Strategy, Vol.16, No.4, pp.859-892, 2007. https://doi.org/10.1111/j.1530-9134.2007.00160.x
  44. 영화진흥위원회 산업정책연구팀, 2015년 한국영화산업 결산, 영화진흥위원회, 2015.
  45. 김정호, "한국영화 스타파워 분석, 2003-2007," 영화연구, 제38호, pp.11-52, 2008.
  46. 곽신애, 저예산영화 흥행요인 분석, 추계예술대학교, 석사학위논문, 2009.
  47. 계운경, "다큐멘터리와 멜로드라마의 조우: 님아, 그 강을 건너지 마오를 중심으로," 현대영화연구, 제25호, pp.137-168, 2016.
  48. 장병희, 영화흥행요인, 커뮤니케이션 북스, 2015.
  49. http://news.khan.co.kr/kh_news/khan_art_viewhtml?artid=201412262156065&code=94
  50. http://www.pressian.com/news/article.html?no=39028
  51. 이승민, "<두 개의 문>에 드러난 "현실의 창조적 재구성"," 영화연구, 제58호, pp.313-332, 2013.
  52. http://www.cine21.com/news/view/?mag_id=70471
  53. http://www.hani.co.kr/arti/culture/movie/537640.html
  54. http://news.joins.com/article/8824993
  55. http://sports.khan.co.kr/entertainment/sk_index.html?cat=view&art_id=201207051720553&sec_id=540401
  56. http://news.joins.com/article/8547280
  57. 권은혜, 2000년대 이후 한국 독립다큐멘터리의 트랜스 미디어적 재구성: 디지털 시대의 액티비즘 다큐멘터리와 소셜 미디어를 통한 관객 운동을 중심으로, 한국예술종합학교, 예술전문사 학위논문, 2014.
  58. 이혁상, "SNS, 이렇게 활용하라," 한국영화, 제34호, 2013.