Effect on NCOs and students of self-leadershiployment career

부사관과 학생들의 셀프리더십이 취업진로에 미치는 영향

  • Received : 2017.05.26
  • Accepted : 2017.06.30
  • Published : 2017.06.30

Abstract

The study examines whether there is support for undergraduate students of Department of NCOs leadership needs and self-perceived any casualty, the purpose being placed to identify the cause-and effect relationship between student's behavior and these self-appointed leadership needs parameters. To study this end, the men and women college students Military major in Busan district using the convenience of the student sample extraction to extract the 362 students. Setting the model to achieve the object of the study, and then through a structural equation model (SEM) were studies a causal relationship among variables. Result on the basis of the research study model verification method as described above what is derived from this study were as follows. First, self-leadership is confirmed in the career planning of clarity on the impact of career beliefs centered strategies(+) target-oriented strategy(+), and independent self-reliance, check-centered strategies(+), constructive thinking strategies(+), ERA=centric strategy(+), in the natural course flexibility, compensation strategies(+), constructive thinking strategies(+) improve professional skills appeared to affect the check-centered strategies(+), ERA-centered strategies(+). Second, self-leadership is general satisfaction at the impact of major satisfaction natural reward strategies(+), the curriculum meets the natural reward strategies(+) target-oriented strategy(+) recognition satisfy the natural reward strategies(+) target-oriented strategy(+) appeared to affect this. Third, career beliefs Major General satisfaction in the impact on satisfaction Career Planning Clarity(+), an independent self-reliance(+), career flexibility(+)improve professional skills(+), the curriculum satisfies independent self-reliance(+), career flexibility(+) improve professional skills(+), the self-satisfied recognized independent trust(+), career flexibility(+), career planning clarity(+) it appeared to influence this.

이 연구는 부사관과 학생들이 자각하는 지지가 셀프리더십 욕구와 어떤 인과관계가 있는지를 살펴보고, 이러한 셀프리더십 욕구를 매개변수로 학생들의 임용행동과의 인과관계를 규명하는 것에 목적을 두었다. 이를 위해 부산지역의 남녀 대학 학생 부사관과 전공 학생을 편의표본추출법을 사용하여 362명의 학생을 추출하였다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 모형을 설정한 다음 구조방정식모형(SEM)을 통하여 변인간의 인과적 관계를 규명하였다. 이상과 같은 연구방법과 연구모형 검증을 기초로 하여 이 연구에서 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 셀프리더십이 진로신념에 미치는 영향에서 진로계획 명확성에서는 확인 중심적 전략(+), 목표 중심적 전략(+), 독립적 자기신뢰에는 확인 중심적 전략(+), 건설적 사고전략(+), 자책 중심적 전략(+), 진로 유연성에서는 자연적 보상전략(+), 건설적 사고전략(+), 전문능력향상은 확인 중심적 전략(+), 자책 중심적 전략(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 셀프리더십이 전공만족도에 미치는 영향에서 일반만족에서는 자연적 보상전략(+), 교과만족에서는 자연적 보상전략(+), 목표 중심적 전략(+), 인식만족에서는 자연적 보상전략(+), 목표 중심적 전략(+)이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 진로신념이 전공만족도에 미치는 영향에서 일반만족에서는 진로계획 명확성(+), 독립적 자기신뢰(+), 진로유연성(+), 전문능력향상(+), 교과만족에서는 독립적 자기신뢰(+), 진로유연성(+), 전문능력 향상(+), 인식만족에서는 독립적 자기신뢰(+), 진로유연성(+), 진로계획명확성(+)이 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. "천정부지 청년실업율 해업" 중기이코노미뉴스, http://www.junggi.co.kr/article/articleView.html?no=18899, 2017.05.
  2. 한국고용정보원, '대졸자직업이동경로조사 2011년 조사'. 서울: 한국고용정보원, 2013.
  3. 국방부홈페이지 http://www.mnd.go.kr/mbshome/mbs/mnd/. 국방개혁 기본계획수립, 2014. 03.
  4. 임기형, "부사관의 직무만족에 미치는 영향에 관한 연구", 원광대학교 대학원, 박사학위 논문, 2012.
  5. 이종찬, 대학생의 셀프리더십이 진로준비 행동에 미치는 영향, 진로결정 자기 효능감과 고용가능성이 매개효과, 중앙대학교 대학원, 박사학위논문, 2013
  6. 김경화, "대학생 리더십 교육 실태 및 요구도 분석에 관한 연구". 청소년학연구논문지, 제19권, 제4호, pp. 117-137, 2012.
  7. 김광수, 신명숙, 이숙영, 임은미, 한동숭, '대학생과 리더십'. 학지사, 2003.
  8. 정태희, '셀프 리더십 교육이 대학생의 셀프 리더십과 자존감 증진에 미치는 효과'. 한국교육, 제32권, 제1호, pp. 223-248, 2005.
  9. 신용국, 김명소, 한영석, '셀프리더십 척도(Revised Self-Leadership Qusetionnaire) 타동화 연구'. 한국 심리학회지, 제6권, 제3호, pp. 313-340, 2009.
  10. 이경희, "진로신념검사의 번안과 문항분석", 서울대학교 대학원 석사학위논문, 2001.
  11. 정운정, "대학생의 가족지지, 진로정체감, 진로신념과의 관계분석. 경기대학교 행정대학원, 석사학위논문, 2010.
  12. 조원숙, "대학생의 전공-흥미 일치도에 따른 전공만족도 및 학업성취도와의 관계". 대진대학교 대학원, 석사학위논문, 2009.
  13. 송윤정, "대학생의 전공 선택 동기 전공만족도, 교수-학생 상호작용이 대학생활 적응에 미치는 영향", 동아대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2013.