DOI QR코드

DOI QR Code

Media Literacy Education in the Australian Curriculum: Media Art

호주 국가교육과정 예술과목 'Media Art' 에 나타난 미디어 리터러시 교육

  • Published : 2017.09.30

Abstract

This paper examines the composition and the content of media art which is an art education subject in a national curriculum of Australia; and discusses implications for Korean education curriculums. Media covered by Media Art subject in Australia are the multi types of general media including TV, movie, video, newspaper, radio, video game, the internet, and mobile media; and their contents. The purpose of ACARA's media art education curriculum is to improve creative use, knowledge, understanding, and technology of communication techniques for multiple purposes and the audiences. Through the Media Art subject, both the students and the community are able to participate in the actual communications with the rich culture surrounding them and to develop the knowledge and understanding of the 5 core concepts of language, technology, system, audience and re-creation while testing the culture. The implication of this study is as the following. ACARA's media art education curriculum has been developed as an independent educational program and has a special significance within Australian education curriculums. Although ACARA's media art education curriculum is formed as an independent subject, it is suggested within the curriculum to instruct in close connection with other subjects upon execution. Its organization and elaborateness in curriculum composition are very effective in terms of the teacher's teaching-learning design and as well as the evaluation. This seems to show a good model of leading media literacy curriculum. ACARA's media art education curriculum can be a great reference in introducing media literacy to Korean national education curriculums.

이 논문은 호주의 국가교육과정 ACARA의 예술교육과정인 미디어 아트 과목의 구성 및 그 내용을 살펴보고, 한국의 교육과정에 주는 시사점을 논의한다. 미디어 아트과목에서 다루는 미디어는 TV, 영화, 비디오, 신문, 라디오, 비디오 게임, 인터넷 및 모바일 미디어 등을 포괄하는 복합 양식적 미디어 전반과 그 콘텐츠이다. ACARA에 나타난 미디어 아트 교육과정의 목표는 일반적으로 다양한 목적과 청중을 대상으로 한 의사소통기술의 창조적 사용, 지식, 이해, 기술을 발전시키는 데에 있다. 미디어 아트 과목을 통해 학생 개인과 공동체는 자신들을 둘러싼 풍부한 문화와 실제적 의사소통에 참여하고, 이를 실험하면서 언어, 기술, 제도, 청중, 재현의 5개 핵심개념에 대한 지식과 이해를 발전시키게 된다. 본 연구의 시사점은 다음과 같다. ACARA의 미디어 아트 교육과정은 독립적 예술교육과정으로 개발되어 호주 교육과정 내에서 특별히 중요성을 지니고 있음을 알 수 있다. ACARA의 미디어 아트 교육과정은 독립적인 교과로 구성되어 있으나, 그 실행에 있어서 다른 과목들과 긴밀하게 연계되어 지도되도록 교육과정상에서 제안되고 있다. 교육과정 구성상의 체계성과 정교함은 교사 차원의 교수 학습 설계 및 평가 측면에 있어서 매우 효과적으로 구성되어 있다. ACARA의 미디어 아트 교육과정은 미디어 리터러시 교육을 국가 및 주 차원에서 선도적으로 실행해 온 호주의 사례라는 점에서 한국 미디어 리터러시 교육과정 구성에 있어서 향후 많은 도움이 될 것으로 생각된다.

Keywords

References

  1. 교육부, 초.중등학교 교육과정.교육부 고시 제2015-74호. 2015.
  2. 김문숙, 한국의 스마트교육과 독일의 미디어교육, 비교교육연구, 24, 2014, pp 127-156.
  3. 박유신, 애니메이션 창작교육에서 내러티브의 교육적 가치, 중앙대학교 박사학위논문, 2012.
  4. 박유신, 임세희, & 정현선, 웹툰으로 상상하기, 만화애니메이션연구, 45, 2016, pp. 451-477.
  5. 정현선.김아미.박유신.장은주.길호현 초.중등 교과서의 미디어 리터러시 단원 개발 연구. 교육부(교육부 2016-06).
  6. 박주연, 스마트 미디어 시대 독일의 미디어 리터러시 정책 연구: 미디어 능력 촉진 프로젝트 분석을 중심으로, 한독사회과학논총, 26(1), 2016, pp 126-149.
  7. 배재한, 2014 미국 시각미술교육기준에 대한 이해와 분석, 미술교육논총, 29, 159-182.
  8. 백선희, 싱가포르 교육과정과 한국에 주는 시사점, 교육정책네트워크 세계교육정책 인포메이션 CP 2017-01-01, 한국교육개발원.
  9. 송민환, 미디어 교육의 희망을 발견하다: '세계의 미디어교육 진흥모델' 국제 심포지엄, 신문과 방송, 2007(12), 2007, pp 142-146.
  10. 정현선, 어린이 대상 영상 창작 교육의 국어교육적 함의. 한국초등국어교육, 2006,
  11. 정현선.박유신.전경란.박한철.이지선.노자연.이현석, 미디어 문해력(media literacy) 향상을 위한 교실수업 개선방안 연구. 교육부(교육부 2015-12).
  12. 정현선, 김아미, 박유신, 전경란, 이지선, & 노자연, 핵심역량 중심의 미디어 리터러시 교육 내용 체계화 연구, 학습자중심교과교육연구, 16, 2016, pp.232-233.
  13. ACARA(2007), National Education and Arts Statement, 2007
  14. ACARA, Australian curriculum development timeline. Australian Curriculum, Assessment and Reporting Authority, 2010.
  15. ACARA(2011). Shape of the Australian Curriculum: The Arts. ACARA
  16. ACARA, https://www.australiancurriculum.edu.au/(검색일자: 2017.07.01)
  17. Dezuanni, M., & Raphael, J. (2012). Media arts and learning in the digital world. Education in the arts, 145-159
  18. Dezuanni, Michael L. & Raphael, Jo (2012) Media arts and learning in the digital world. In Sinclair, Christine, Jeanneret, Neryl , & O'Toole, John (Eds.) Education In The Arts (2nd ed.). Oxford University Press, Australia. pp. 145-159.
  19. Doyle, K., & Dezuanni, M. (2014). Children participating in science through digital-media literacies. Literacy Learning: The Middle Years, 22(3), 42-54.20)
  20. Rantala, L. (2011). Finnish media literacy education policies and best practices in early childhood education and care since 2004. Journal of media literacy education, 3(2), 7.
  21. Finish National Board of Education(2013). Curriculum reform in Finland, OPS 2016. (http://www.oph.fi/download/151294_ops2016_curriculum_reform_in_finland.pdf). Finnish National Board of Education, 2016.
  22. Ministry of Education, Singapore, 21st Century Competencies, (https://www.moe.gov.sg/education/education-system/21st-century-competencies, 검색일자: 2017. 6,27)
  23. The New London Group. (1996). A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. Harvard educational review, 66(1), pp. 60-93. https://doi.org/10.17763/haer.66.1.17370n67v22j160u
  24. Wiggins & McThighe, 강현석, 유제순, 조인숙, 이지은 역, 백워드 단원 설계와 개발, 기본모듈 I, 교육과학사, 2013
  25. https://www.unaoc.org. (검색일자: 2017.6.30.)
  26. http://www.p21.org/about-us/p21-framework (검색일자: 2017.6.29.)