A Study on the Necktie Design Application of Traditional Korea Men's Ornamentation

한국 전통 남성 장신구의 조형미를 적용한 넥타이 디자인 제시

  • Bae, Rhythm (Dept. of Clothing & Textile, Chonnam National University) ;
  • Kim, Eun-Jung (Dept. of Clothing & Textile, Chonnam National University)
  • Received : 2017.05.04
  • Accepted : 2017.08.18
  • Published : 2017.09.30

Abstract

In modern society, the succession and development of tradition can be an enabler of the state in the flow of culture, and the process of modernizing traditional costumes is meaningful work. Neckties are essential in modern Korean men's wear, and they are an important part of men's ornamentation. Accordingly, this study aims to present a necktie design that applies the traditional men's ornaments such as the Ip, Ipyoung and Manggeonsik. The research method is based on a literature review and presents four Korean necktie designs via Adobe Illustrations. As a result of analyzing the beauty of the traditional Korean men's ornamentation, it was categorized into rhythmical beauty, emphasis beauty, and natural beauty. Applying this to necktie design, Design 1 imagined the silhouette of a man wearing a Got and Durumagi. This applied emphasis beauty. Design 2 applied the shaking images of Got and Got-kkeun to apply rhythmical and emphasis beauty. Design 3 applied a man's upper body silhouette and the shape of wearing a Got. This was to apply natural beauty and emphasis beauty. Design 4 applied the shape of Got-kkeun and Gwanja to rhythmical beauty and natural beauty. The significance of this study is that the development of necktie designs using formative Korean elements can be a part of efforts to recognize the possibility of traditional Korean culture and to explore developmental directions under the current situation in which Western clothing is accepted without thought. It is a good idea to suggest the possibility of the modern use of Korean men's ornaments.

Keywords

References

  1. 강명관. (2001). 조선 사람들, 혜원의 그림 밖으로 걸어나오다. 서울: 푸른역사.
  2. 강진주. (2003). 남자는 스타일로 승부한다. 서울: 리즈앤북.
  3. 국립중앙박물관. (편). (2004). 한국 전통 매듭: 균형과 질서의 미학. 서울: 국립중앙박물관.
  4. 금기숙. (1988). 조선시대 복식에 표현된 한국인의 미의식 연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
  5. 김민자. (2009). 한국적 패션 디자인의 제다움 찾기. 서울: 서울대학교출판문화원.
  6. 김은정, 임린. (2009). 역사 속의 우리옷 변천사. 광주: 전남대학교출판부.
  7. 문화관광부, 한국복식문화 2000년 조직위원회. (편). (2001). 우리 옷 이천 년. 서울: 미술문화.
  8. 송원영. (2009). 남성의 액세서리 착용과 헤어스타일에 따른 인상형성 연구. 성신여자대학교 대학원 박사학위논문.
  9. 엄지은. (2007). 한국 전통문양을 응용한 넥타이 디자인에 관한 연구. 영남대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 유송옥. (1998). 韓國服飾史. 서울: 修學社.
  11. 이경자, 홍나영, 장숙환. (2003). 우리 옷과 장신구. 서울: 열화당.
  12. 장숙환. (2003). 전통 남자 장신구. 서울: 대원사.
  13. 장숙환. (2009). 조선후기 笠纓에 대한 연구. 한국의상디자인학회지, 11(1), 1-16.
  14. 전재국. (1997). 남자의 옷 이야기 1. 서울: 시공사.
  15. 정용순. (2016). 전통조각보를 응용한 문화상품 디자인 개발. 조형디자인연구, 19(4), 9-28.
  16. 정흥숙. (1992). 서양복식사. 서울: 교문사.
  17. 최경숙. (2001). 한국 전통미의 조형적 표현 연구 : 전통장신구를 중심으로. 중앙대학교 예술대학원 석사학위논문.
  18. 홍선영. (2008). 한국 전통 장신구를 모티프화한 텍스타일 디자인 연구 : 문화상품디자인중심으로. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.