DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Parental Educational Involvement and Mathematical Attitude on Mathematics Learning Motivation and Mathematics Anxiety

학생이 지각한 부모의 교육적 관여와 수학적 태도가 수학 학습동기와 수학불안에 미치는 영향

  • Jeong, Suk Young (Department of Mathematics Graduate School of Education Kyonggi University) ;
  • Huh, Nan (Kyonggi University)
  • Received : 2017.06.29
  • Accepted : 2017.08.03
  • Published : 2017.09.30

Abstract

The purpose of this study is to analyze the effects of parental educational involvement and mathematical attitude perceived by students on math motivation and math anxiety. The results showed that parents' educational involvement had effect on students' motivation to learn mathematics and had a significant effect on mathematics anxiety. In addition, the parents 'mathematical attitude has a significant effect on the motivation of the students, and the higher the mathematical attitude of the parents, the lower the mathematics anxiety of the students but the higher the students' mathematics anxiety. This suggests that even if the parents are educated, the parents can influence their motivation to learn mathematics, rather the more the achievement pressure becomes, the higher the educational involvement. In addition, the parents' mathematical attitude is independent of the degree of educational involvement, and parents can expect to increase their motivation to learn mathematics by nurturing with positive and positive perceptions and attitudes. In order to do this, it is a time when parents' education for the recognition of parents' right mathematics courses and their interest in education and the role of education are positively required.

부모 행동 지원이 학생의 학업 성취에 영향을 주는 요인은 다양하게 존재한다. 본 연구에서는 학생이 지각한 부모의 교육적 관여와 수학적 태도가 학생의 수학 학습동기와 수학불안에 미치는 영향을 분석하였다. 연구 결과 부모의 교육적 관여가 학생의 수학 학습동기에는 영향을 미치고, 수학불안에는 유의미한 영향을 미쳤으며 부모의 교육적 관여가 높은 학생일수록 수학불안이 높게 나타났다. 또한 부모의 수학적 태도는 학생의 학습동기에 유의미한 영향을 미치며, 부모의 수학적 태도가 좋을수록 학생의 수학불안은 낮아지지만 지나치게 높아지는 경우에는 학생의 수학불안을 증가시킬 수 있는 것으로 나타났다. 이는 가정배경이 교육에 맞춰진 부모의 교육적 관여가 학생의 수학 학습동기에 영향을 주지만 교육적 관여가 높아질수록 성취압력이 되어 수학불안을 야기할 수 있음을 시사한다. 또한 부모의 수학적 태도는 교육적 관여 정도와는 별개의 독립적인 것으로, 부모가 올바르고 긍정적인 인식과 태도로 양육함으로써 학생의 수학 학습동기를 높일 수 있음을 기대할 수 있다.

Keywords

References

  1. 강상 (2012). 부모의 사회경제적 지위와 유아 수학능력 관계에 있어 가정의 수학적 환경의 매개효과 분석. 한국보육학회지, 12(2), 85-99. (Kang, S. (2012). Analysis of the mediated effect for home mathematics environment according to the relations of parents' socioeconomic status to young children's mathematics ability. Korean Journal of Child Education and Care, 12(2), 85-99.)
  2. 구자옥.김성숙.임해미.박혜영.한정아 (2015). OECD 국제 학업성취도 평가 연구 : PISA 2012 상위국 성취 특성 및 교육맥락변인 영향력 비교 분석. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2015-6-1. (Ku, J., Kim, S., Rim. H., Park, H. Y., & Han, J.(2015). Research Report RRE 2015-6-1. KICE)
  3. 김마리아 (2013). 부모의 교육적 기대수준이 자녀의 자아개념 및 학업성취에 미치는 효과. 학습자중심교과교육연구, 13(2), 117-139. (Kim, M, (2013). The Relationship between Parental Educational Expectation as Perceived by the Student and Academic Self-Concept and Achievement. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 13(2), 117-139.)
  4. 김보경.정희선 (2016). 수학 내재적 동기 수준에 따른 교사와 부모의 성취압력이 수학 학업성취에 미치는 영향. 한국학교수학회논문집, 19(3), 217-238. (Kim, B. K., & Jung, H. S. (2016). The Influence of Accomplishing Pressure of Teachers and Parents on Academic Achievement in accordance with the Moderating Effect of Intrinsic Motivation in Mathematics. Journal of the Korean School Mathematics Society, 19(3), 217-238..)
  5. 김성애 (2008). 중학생의 수학에 대한 학습동기, 태도 및 불안이 수학학업성취도에 미치는 영향. 동아대학교 석사학위논문. (Kim, S. A.(2008). TheEffectsofLearningMotivation,Attitudes,Anxiety of Mathematics on Academic Achievement for Middle School Students. MA.Thesis, Graduate School of Education Dong-A University)
  6. 김아영 (2004). 자기효능감과 학습동기. 교육방법연구, 16(1), 1-38. (Kim, A. (2004). Self-Efficacy and Academic Motivation. The Korea Journal of Education Methodology Studies, 16(1), 1-38.)
  7. 김종렬 (2014). 내재적 동기, 학습전략, 수업참여 및 학업성취도의 구조적 관계. 아시아교육연구, 15(1), 93-113. (Kim, J L. (2014). The Structural Relationship Among Intrinsic Motivation, Learning Strategies, Academic Engagement, and Academic Achievement: Focusing on Gender Differences of High School Students. Asian journal of education, 15(1), 93-113.)
  8. 김평화 (2011). 사회계층에 따른 부모의 교육적 관여와 고등학생의 학습동기에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위논문. (Kim, P. H. (20110). The Relations between Social Class and Parents' Involvement in Education and High School Students' Motivation in Academic Achievement. MA.Thesis. The Graduate School Ewha Womans University.)
  9. 김희복 (1990). 한국인의 교육열 탐색-부산지역 고등학교 학부모를 중심으로. 경성대학교논문집, 11(3), 289-331. (Kim, H. B. (1990). A Preliminary Study on 'Education Fever' of Koreans. KyungSung University Bulletin, 11(3), 289-331.)
  10. 문은식.김충희 (2003). 부모의 학습지원행동과 초 중학생의 학업동기 및 학업성취도의 관계. 교육심리연구회, 17(2), 271-288. (Mun, E. S., & Kim, C.H. (2008). The Relationships Between Parents' Perceptions of Parental Involvement and the Academic Motivation and Achievement of Elementary and Middle School Students. The Korean Journal of Educational Psycholgy, 17(2), 271-288.)
  11. 박수자 (1996). 지각된 부모의 성취압력과 아동의 학습소외 및 대처행동과의 관계. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문. (Park, S. J. (1996). The Relationship among Children's Learning Alienation, Coping Behavior, and their Perceptions of Parents' Achievement Pressure. MA.Thesis. Graduate School of Korea National University of Education.)
  12. 박영신.김의철 (2003). 한국 청소년의 성취동기와 학업성취에 대한 부모-자녀관계의 영향. 청소년학연구, 10(1), 139-165. (Park, Y. S., & Kim, U. C. (2003). The influence of parent-child relationship on achievement motivation, and academic achievement among Korean adolescents: Indigenous psychological analysis. Korean journal of youth studies, 10(1), 139-165.)
  13. 변수용.김경근 (2008). 부모의 교육적 관여가 학업성취에 미치는 영향: 가정배경의 영향을 중심으로. 교육사회학연구, 18(1), 39-66. (Byun, S., & Kim, K. (2008). Parental involvement and student achievement in South Korea : Focusing on differential effects by family background. Korean Journal of Sociology of Education, 18(1), 39-66.)
  14. 송미영.김성숙.구자옥.임해미.박혜영.한정아.임현정 (2014). OECD 국제 학업성취도 평가 연구 : PISA 2012 남녀 및 성취수준별 학생 특성 분석. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2014-4-1. (Song, M. Y., Kim, S., Ku, J., Rim, H., Park, H. Y., Han, J., & Lim, H. J.(2014). Research Report RRE 2014-4-1, KICE.)
  15. 신명호 (2011). 왜 잘사는 집 아이들이 공부를 더 잘하나? 서울: 한울 아카데미. (Sin, M. H. (2011). Why do children who live well study better? Seoul, Hanwool Academy.)
  16. 이명숙 (1990). 시험불안과 지각된 부모의 성취압력이 학업성취에 미치는 영향. 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문. (Lee, M. S. (1990). Effects of Examination Anxiety and Perceived Parents' Perception on academic achievement. MA.Thesis. Graduate School of Education, JungAng University.)
  17. 이종각 (2003). 교육열 올바로 보기. 서울: 원미사. (Lee, J. K.(2003). Viewing correctly of Education Fever. Seoul, Wonmisa.)
  18. 이종희.김부미 (2010). 수학 학습동기와 귀인의 측정 도구 개발 및 분석. 수학교육학연구, 20(3), 413-444. (Lee, J. H., & Kim, B. M. (2010). Instrument Development and Analysis for Mathematical Learning Motivation and Causal Attribution. Journal of Educational Research in Mathematics, 20(3), 413-444.)
  19. 이해섭(2001). 지각된 부모의 양육태도가 학습습관과 수학불안에 미치는 영향. 한양대학교 석사논문. (Lee, H. S.(2001). Parents' Rearing Attitude of the Middle School Students has an Influence to Their Learning Habits and Education Anxiety. MA.Thesis. Graduate School of Education, HanYang University.)
  20. 이혜정.김지현 (2016). 부모의 수학적 태도 척도 타당화 연구. 인간발달연구, 23(3), 173-187. (Lee, H., & Kim, J. (2016). The Development and Validation of Scale to Measure the Mathematical Attitude of Young Children's Parents. The Korean Journal of Human Development, 23(3), 173-187.)
  21. 임선아 (2012). 고등학생의 수학 성취도에 영향을 미치는 부모의 기대와 참여, 학생의 자아 효능감과 학업적 관여도의 효과. 청소년학연구, 19(2), 179-204. (Lim, S. A. (2012). A Study to Investigate the Effects of Parent Expectation, Parental Involvement, Self-efficacy, and Academic Engagement on High School Student's Math Achievement. Korean journal of youth studies, 19(2), 179-204.)
  22. 임연기.이희수 (1998). 새교육 공동체 형성을 위한 교육 파트너십 강화 방안 : 학부모 참여를 중심으로. 서울: 한국교육개발원. (Lim, Y. K., & Lee, H. S. (1998). Strengthening the Education Partnership for the formation of new educational communities : Focusing on the participation of parents. KEDI.)
  23. 임해미 (2016). 부모의 수학에 대한 태도와 기대가 수학 학습동기와 성취도에 미치는 영향. 대한수학교육학회지, 26(4), 701-714. (Lim, H. (2016). The Relationships Among Parental Attitudes, Parental Expectations, Motivation and Achievement Focusing on Mathematics. The Journal of educational research in mathematics, 26(4), 701-714.)
  24. 정지연 (2008). 초등수학 학습부진아의 수학불안요인에 대한 연구. 한국학교수학회논문집, 11(2), 315-335. (Jung, L. Y. (2008). A Study on the Factors of Mathematics Anxiety of Mathematical Underachievers in the Elementary School. The Korean School Mathematics Society, 11(2), 315-335.)
  25. 조수영 (1980). 학업성적과 가정환경과의 관계에 관한 연구. 전북대학교 교육대학원 석사학위 논문. (Cho, S. Y. (1980). A Study on Relationship between Scholastic Achievement and Home Environment. MA.Thesis. Graduate School of Education, Jeonbuk University.)
  26. 조은영 (2015). 학생으로서의 수학경험과 부모로서의 수학 교육경험 간의 관계 분석. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문. (Cho, E. Y.(2015). A study on Each Parent's Learning Mathematics Experience and His or Her Instructional Method of Mathematics. MA.Thesis. The Graduate School of Education, Ewha Womans University.)
  27. 최경숙 (2007). 부모의 학업성취압력과 아동의 학업성취목표가 아동의 스트레스와 심리적 안녕감에 미치는 영향. 한양대학교 교육대학원 석사학위논문. (Choi, K. S. (2007). A Study on the Effects of Parents' Achievement Pressure and Children's Achievement Goals on Children's Stress and Psychological Well-Being. MA.Thesis. Graduate School of Education, HanYang University.)
  28. 탁경문 (1992). 지각된 성취압력이 성취동기와 사회적행동에 미치는 영향. 원광대학교 대학원 석사학위논문. (Tak, K. M.(1992). Effects of perceived achievements on achievement of motivation and social behavior. MA.Thesis. Graduate School, Wonkwang University.)
  29. 한종화 (2008). 가정수학활동의 현황과 어머니의 수학에 대한 태도의 관계. 유아교육학논집, 12(3), 5-24. (Han, J.H. (2008). The Relationship of Home Mathematics Activity and Mothers' Attitude about Mathematics. Early Childhood Education. 12(3), 5-24.)
  30. 김연식.허혜자 (1995). 수학불안 요인에 관한 연구. 수학교육학연구. 5(2), 111-128. (Kim, Y., & Heo, H. (1995). A Study on Antecedents of Mathematics Anxiety in High School Students. The journal of educational research in mathematics, 5(2), 111-128.)
  31. 허혜자 (1996). 수학불안 요인에 관한 연구-고등학생을 중심으로. 서울대학교 교육대학원 박사학위 논문. (Heo, H. (1996). A study on antecedents of mathematics anxiety in high school students. Doctoral Dissertation, Seoul National University.)
  32. Cannon, J. L. (2005). Differences between parents' beliefs about supporting preschoolers' mathematics versus language learning. Unpublished Doctoral Dissertation, Columbia University. USA.
  33. Clements, D. H. (2001). Mathematics in the preschool. Teaching children Mathematics, 7(5), 270-275.
  34. Coleman, J. S. (1988). Social capital in the creation of human capital. American Journal of Sociology, 94. pp.95-120. https://doi.org/10.1086/228943
  35. Dreger, Ralph Mason & Aiken Jr. Lewis R. (1957). The identification of number anxiety in a college population. Journal of Educational Psychology, 48(6), 344-351. https://doi.org/10.1037/h0045894
  36. Elliot, A. J., & Harackiewicz, J. M. (1996). Approach and avoidance achievement goals and intrinsic motivation: A mediational analysis. Journal of Personality and psychology, 70, 461-475. https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.3.461
  37. Epstein, J. L. (1987). Parent involvement: What research says to administrators. Education and Urban Society, 19(2), 119-136. https://doi.org/10.1177/0013124587019002002
  38. Fan, X. and M. Chen(2001). Parental involvement and students'academic achievement: A meta-analysis. Educational Psychology Review, 13(1), 1-22. https://doi.org/10.1023/A:1009048817385
  39. Ferguson, R. D. (1986). Abstraction anxiety: A factor of mathematics anxiety. Journal for Research in Mathematics Education, 17(2), pp.145-150. https://doi.org/10.2307/749260
  40. Ginsburg, H., Bemechat, J., & Chung, Y. E. (1992). Parent influences on children's mathematics. In Sticht, T., Buler, M, & McDonald, B.(Eds). The intergenerational transfer of cognitive skills. 2.
  41. Grolnick, W. S., & M. L. Slowiaczek (1994). Parents' involvement in children's sclooling: A multidimensional conceptualization and motivational model. Child Development, 65, 237-252. https://doi.org/10.2307/1131378
  42. Hackett, G. & Betz, N. E. (1989). An exploration of the mathematics self-efficacy/mathematics performance corresponenc. Journal for Research in Mathematics Education, 20(3), 261-273. https://doi.org/10.2307/749515
  43. Lareau, A. (1987). Social class differences in family-school realationships: The importance of cultral capital. Sociology of Education, 60(2). 73-85. https://doi.org/10.2307/2112583
  44. Levine & Levine (1996). Society and education. Boston: Allyn and Bacon.
  45. Muller, C. (1995). Maternal employment, parent involvement, and mathematics achievement among adolescents. Journal of Marriage and Family, 57(1), 85-100. https://doi.org/10.2307/353818
  46. NAEYC & NCTM (2002). Early Childhood Mathematics : Promoting Good Beginning. Washington, DC: NAEYC.
  47. NCTM (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.
  48. Plake, B. S. (1982). The development and validation of a revised version of the mathematics anxiety rating scale. Educational and Psychological Measurement, 42 : 551-557.
  49. Richardson, F. C., & Suinn, R. M. (1972). The Mathematics Anxiety Rating Scale. Journal of Counselling Psychology, 19, 551-554. https://doi.org/10.1037/h0033456
  50. Shoenfeld, A. H. (1985). Mathematical Problem Solving. New York: Academic.
  51. Shrigley, R. L. (1983). The attitude concept and science teaching. Science Education, 67(4), 425-442. https://doi.org/10.1002/sce.3730670402
  52. Smith, K. H. (2000). Early chidhood teacher's pedagogical content knowledge in mathematics : A quantitative study. Unpublished doctoral dissertation. Georgia State University. USA.
  53. Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., Blais, M. R., Briere, N. M., Senecal, C., & Vallieres, E. F. (1992). The academic motivational scale; A measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educational and Psychological Measurement, 52, 1003-1017. https://doi.org/10.1177/0013164492052004025

Cited by

  1. 중학교 학생을 위한 수학불안 검사 개발 연구 vol.23, pp.4, 2017, https://doi.org/10.30807/ksms.2020.23.4.003
  2. 예비 수학교사의 수학 학습동기 특징 분석 vol.23, pp.4, 2020, https://doi.org/10.30807/ksms.2020.23.4.004