참고문헌
- World Economic Forum(2016). The Global Competitiveness Report 2016-2017. WEF.
- IMD(2016), World Talent Report 2016. IMD.
- 김자미, 이원규(2017). 2016년에 공표한 일본의 학습지도요령과 2015 개정 교육과정 총론의 구성 분석. 컴퓨터교육학회 논문지, 20(4), 1-14.
- 文部科學省(2016). 次期學習指導要1等に向けたこれまでの審議のまとめのポイント:2016년 8월 26일 中央敎育審議會, 敎育課程部會資e1, 文部科學省.
- 김자미, 이원규(2014). 브루너의 이론에 근거한 인도의 정보교육과정 고찰. 컴퓨터교육학회논문지, 17(6), 59-69.
- 김자미, 이원규(2014). 영국의 교육과정 개정으로 본 정보교과의 지식과 문제해결력에 대한 쟁점. 컴퓨터교육학회 논문지, 17(3), 54-64.
- K-12 Computer Science Framework Steering Committee(2016). K-12 Computer Science Framework, https://k12cs.org/wp-content/uploads/2016/09/K%E2%80%9312-Computer-Science-Framework.pdf
- Le Figaro, 13 July 2014. 일자 http://www.lefigaro.fr/actualite-france/2014/07/13/01016-20140713ARTFIG00067-les-eleves-de-primaire-apprendront-a-coder-des-septe
- 교육부(2015). 초.중등학교 교육과정 총론, 교육부 고시 제2015-80호 별책 1(교육부 고시 제 2015-74호의 부칙개정). 교육부.
- Bruner, J. S.(1960). The Process of Education. 이홍우 역(1996). 브루너 교육의 과정, 서울 : 배영사
- 키뉴스, 2017년 07월 13일자, 'SW교육 의무화' 앞으로 5개월...전문성.교사 부족 우려, http://www.kinews.net/news/articleView.html?idxno=109064
- 양용칠(2011). 한국과 미국 사범대학 학과구성의 특징 비교. 교사교육연구, 50(3). 92-104.
- 교육부(2016). 초중고교 코딩교육 보도관련[설명자료], 교육부.
- 중앙일보(2016). [사설] 초중고생 코딩교육, 대통령 프로젝트가 어떤가, http://news.joins.com/article/20680291
- 박수정, 박상완, 이인회, 이길재, 박용한 (2015). 교원양성체제 개편방안 연구. 교육부.
- Kul tusministerkonferenz(KMK) (2014) , Standards fur die Lehrerbildung : Bildungswissenschaften. Beschluss der Kultusministekonferenz vom 16. 12. 2004 i. d. F. vom 12. 06. 2014
- Landergemeinsame inhaltliche Anforderungen fur die Fachwissenschaften und Fachdidaktiken in der Lehrerbildung. Beschluss vom 16. 10. 2008 I. d. F. vom 16. 03. 2017
- 김상무(2015), 독일 교원양성교육 개혁 동향 연구. 아시아교육연구, 16(4), 31-55.
- OECD(2015). Teachers mater. Attracting, developing and retaining effective teachers. OECD.
- OECD(2015). Teachers mater. Attracting, Developing and Retaining Effective teachers - Final Report : Teachers Matter. OECD.
- 황규호(2003). 미국과 영국의 교사 양성교육 동향 분석. 한국교육, 30(3). 31-57.
- 양용칠(2011). 한국과 미국 사범대학 학과구성의 특징 비교. 교사교육연구, 50(3), 92-104.
- 정도상(2013). 핀란드의 교사양성 및 연수제도 현황과 시사점. 한국교육개발원.
- Darling-Hammond, Linda(2009). Steady Work : How Finland is building a Strong Teaching and Learning System. V.U.E Summer 2009, Annenberg Institute for school Reform.
- Sahlberg, P. (2010). The Secret to Finland's Success: Educating Teachers. Stanford University School of Education.
- TSahlberg, P. (2015). The Professional Educator: Lessons from Finland, by Pasi Sahlberg. https://www.theguardian.com/education/2015/jun/17/highly-trained-respected-and-free-why-finlands-teachers-are-different
- Sahlberg, P.(2011). Paradoxes of educational improvement: The Finnish experience. Scottish Educational Review, 43(1), 3-23.
- 김병찬(2013). 핀란드의 교사양성교육 프로그램의 특성. 비교교육연구, 23(1), 45-79.
- Department for Education(2014). Induction for Newly Qualified Teachers. DfE.
- Department for Education(2013). Teachers' Standards: Guidance for school leaders, school staff and governing bodies. DfE.
- Teacher Training Agency(TTA)(2002). Qualifying to teach: Professional Standards for Qualified Teacher tatus and Requirements for Initial Teacher Training. TTA.
- Training and Development Agency for Schools(TDA)(2008). Professional Standards for Qualified Teacher Status and Requirements for Initial Teacher Training. TDA.
- Department for Education(2016). Induction for newly qualified teachers(England). DfE.
- Department for Education(2016). Standard for teachers' professional development. DfE.
- Office for Standards in Education(OFSTED)(2015). Initial teacher education inspection handbook. OFSTED
- 김자미, 이원규(2016), 한일간 교사양성제도의 비교 및 현황 분석을 통한 중등 정보교사 양성제도 개선방안. 컴퓨터교육학회 논문지, 19(3), 35-53.
- Finnish National Board of Education(2016). National Core Curriculum for Basic Education 2014, Finnish National Board of Education.