DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Factors that Affect Intention to Use Accommodation Sharing Service

숙박공유서비스 이용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구

  • 윤정환 (남대학교 대학원 전자상거래학과) ;
  • 이상준 (전남대학교 경영학부)
  • Received : 2017.09.01
  • Accepted : 2017.09.22
  • Published : 2017.09.29

Abstract

Purpose The sharing economy is the most important keyword that is changing the paradigm of the world economy and management, and it was selected as one of 10 ideas to change the world in 2011 in Time magazine. The purpose of this study is to verify the structural relationship between perceived value and risk, network effect, usefulness, trust, and intention to use of accommodation service. In addition, the effects of utility and trust, and the experience of using accommodation service are controlled by the effect of empirical value and reciprocal value among the perceived value of sharing economic service, The purpose of this study is to propose a plan to activate the accommodation sharing service. Design/methodology/approach This study was designed to investigate the structural relationship between perceived value, perceived risk, network effect, usefulness, trust, and intention to use. Empirical analysis was done using SPSS 21.0 and AMOS 21.0 Findings Based on the results of this study, the following conclusions can be drawn. First, it was concluded that the higher the economic value of the accommodation sharing service is, the more useful and reliable the service is. Second, the higher the experiential value of the accommodation sharing service is, the higher the usefulness and reliability of the service are. Third, it was concluded that the higher the value of the mutual benefit of the accommodation sharing service is, the higher the trust level of the service is, but not the usefulness of the service. Fourth, it was concluded that the higher the perceived risk of accommodation sharing service is, the lower the service trust level is, but the service usability is not affected. Fifth, it was concluded that the larger the network effect of the accommodation sharing service is, the more useful the service is, but it does not affect the reliability of the service. Sixth, it was concluded that the higher the overall reliability of the accommodation sharing service is, the higher the usefulness of the service is. Seventh, it was concluded that the higher the overall usefulness and reliability of the accommodation sharing service are, the higher the intention to use the sharing service is. Finally, in order to test the effect of the experience on the use of trust and usefulness of the accommodation sharing service, multiple group analysis was conducted to examine the relationship between trust and usefulness, It is shown that there is a moderating effect in the path.

Keywords

References

  1. 김계수, "AMOS 16.0 구조방정식모형 분석", 한나래, 2007.
  2. 김수현, "IT 서비스 전환의도에 의한 전환비용의 조절효과", 한국콘텐츠학회논문지 제13권 제10호, 2013, pp. 453-460.
  3. 김영재, "소비자의 독특성 요구와 구매목적에 따른 제품 선호와 가격 민감성", 아주대학교 대학원 석사학위 논문, 2003.
  4. 김윤경, "문화콘텐츠산업을 위한 IT 플랫폼 기반의 공유모델 연구 : 공유경제 사례분석을 중심으로", 국민대학교 박사학위논문, 2013.
  5. 김해중, 박종우, 조동혁, "공유경제 서비스의 성공요인에 관한 실증연구", 한국콘텐츠학회논문지, 2016(1), pp. 214-229.
  6. 노미진, "스마트폰 뱅킹의 지각된 위험과 가치가 신뢰 및 의도에 미치는 영향 : 신뢰의 매개효과 분석", 대한경영학회지, 제24권, 제5호, 2011, pp. 2599-2625.
  7. 박현지․박중환․이정실․김영하, "신뢰와 만족을 매개로 한 모바일 관광정보 서비스의 특성, 경험가치, 사용의도에 관한 관계 분석", 호텔경영학연구, 20(1), 2011, pp. 245-265.
  8. 박현희․전중옥, "소셜커머스의 다차원적 소비 가치가 태도와 재이용의도에 미치는 영향 : 기회 희소성 지각의 조절효과", 마케팅관리연구, 17(4), 2012.
  9. 박홍석, "공유경제 서비스의 지각된 위험과 가치, 신뢰, 그리고 이용의도 간의 관계 연구 : 카쉐어링 서비스를 대상으로", 숭실대학교 대학원 석사학위 논문, 2015.
  10. 성낙환, "공유경제, 소비자들의 롱테일 수요 깨운다", Weekly 포커스, LG Business Insight, 2014.
  11. 손경희, "매체, 소비자, 제품 특성이 지각된 위험과 구매의도에 미치는 영향", 정보시스템연구, 제12권, 제1호, 2003, pp. 117-144.
  12. 신기철, "제주관광자의 숙박시설선택속성과 만족에 관한 연구", 경기대학교 석사학위논문, 2005.
  13. 이유미, "BMC를 활용한 공유경제 기반의 스마트워크센터 모델 연구", 과학기술연합대학원대학교, 석사학위 논문, 2014.
  14. 이희경, "기술기반 창업기업 성과 결정요인에 관한 연구 - 정부 지원정책의 조절효과를 중심으로", 고려대학교 대학원, 2017.
  15. 장명희, "인터넷 쇼핑몰에서 신뢰와 지각된 위험이 태도 및 구매의도에 미치는 영향", 정보시스템연구, 제14권, 제1호, 2005, pp. 227-249.
  16. 정승렬, 강영신, 이춘열, "전자상거래에서의 지각된 위험의 분류 및 측정도구 개발에 관한 연구", 정보시스템연구, 제15권, 제1호, 2006, pp. 215-238.
  17. 정태석, 이상현, 임명성, "운영체제 플랫폼 특성이 네트워크 효과와 운영체제 사용의도에 미치는 영향에 관한 연구", 디지털융복합연구, 12(1), 2014, pp. 37-50. https://doi.org/10.14400/JDPM.2014.12.1.37
  18. 조용수, "오래된 미래 '공유경제'-개방성과 시장원리로 세상 바꾼다", LG Business Insight, 2015, pp. 9-12.
  19. 차두원.진영현, "초연결시대, 공유경제와 사물인터넷의 미래", 한스미디어, 2015.
  20. 채서일, "체계적 분석의 틀에 따른 라이프스타일 연구", 소비자학연구, 1992.
  21. 최민수, "개인의 혁신성, 사회적 영향력, 사용자인터페이스 요인이 스마트폰 수용에 미치는 영향에 관한 연구", 이화여자대학교 대학원, 2011.
  22. 최서연, "확장된 목표지향적 행동이론을 적용한 건강기능식품 구매의도에 대한 영향요인 분석-영양지식 조절효과를 중심으로", 이화여자대학교 대학원, 2017.
  23. 홍동표․전성훈․이상승․김상택, "네트워크 효과가 시장구조에 미치는 영향과 경쟁 정책", 정보통신정책 연구보고서, 2002.
  24. 홍재우, "민주주의 공고화의 이해 : 불확실성과 불신의 제도화", 신뢰연구, 2016.
  25. 황의록․김창호, "구전정보의 특성과 구전효과의 관계", 광고연구, 1997(여름), pp. 55-75.
  26. Babin, B.J., William, R.D. and Griffin, M., "Work and/of Fun : Measuring Hedonic and Utilitarian Shopping Value", Journal of Consumer Research, 20(3), 1994, pp. 644-656. https://doi.org/10.1086/209376
  27. Davis, F. D., "Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology", MIS Quarterly, Vol.13, No.3, 1989, pp. 319-339. https://doi.org/10.2307/249008
  28. Davis, F. D., "A Technology Acceptance Model for Empirically Testing New End-user Information System : Theory and results", Doctoral Dissertation, Sloan School of Management, Massachusetts Institute of Technology, 1989.
  29. Fishbein, M. & Ajzen, I., "Belief, Attitude, Intention and Behavior: An Introduction to Theory and Research", Addison-Wesley. Reading. MA. 1975.
  30. Gustafssonn, C., "Trust As an Instance of Asymmetrical Reciprocity: An Ethics Perspective on Corporate Brand Management", Business Ethics : A European Review, Vol.14(April), 2005, pp. 142-150. https://doi.org/10.1111/j.1467-8608.2005.00398.x
  31. Holbrook, Moriris B. and Kim P. Corfman, "Quality and Value in the Consumer Experiences: Phaedrus Rides Again," in Perceived Quality, J. Jacoby and J. Olson, ed, Lexington, MA : Lexington Books, 1985, pp. 31-57.
  32. Jacoby, J and Kaplan, I, "The Components of Perceived Risk", in Venkatesan, M. (Ed.) : Proceeding of the 3rd Annual Conference, Association for Consumer Research, 1972, pp. 382-393.
  33. Jarvenpaa, S. L. and Todd. P. A., "Consumer Reaction to Electronic Shopping on the World Wide Web". International Journal of Electronic Commerce, 1(2), 1997, pp. 59-88.
  34. Lawrence Lessig, "Remix : Making Art and Commerce Thrive in the Hybrid Economy", Penguin Books, 2008.
  35. Lee, M. C., "Factors Influencing the Adoption of Internet Banking : An integration of TAM and TPB with Perceived Risk and Perceived Benefit," Electronic Commerce Research and Applications, 8, 2009, pp. 130-141. https://doi.org/10.1016/j.elerap.2008.11.006
  36. Morales, A. C., "Giving Firms an "E" for Effect: Consumer Responses to High-Effort Firms", Journal of Consumer Research, Vol.31 (March), 2005, pp. 806-812. https://doi.org/10.1086/426615
  37. Pine, B. J. II & Gilmore, J. H., "The Experience Economy", Harvard Business Riview, July-August, 1998, pp. 97-105.
  38. Sweeney, J. C. & G. N. Soutar, "Consumer Perceived Value : The Development of a Multiple Item Scale", Journal of Retailing, 77, 2001, pp. 203-220. https://doi.org/10.1016/S0022-4359(01)00041-0
  39. Ward, M. R., and Lee, M. J., "Internet Shopping, Consumer Search and Product Branding", Journal of Product and Brand Management, 9, 2001, pp. 6-18.
  40. Williams, R. M, Jr., "Change and Stability in Value and Value Systems ; A Sociological Perspective", Understand Human Values: Individual Societal, New York; Free Press, 1979.