국내 학령기 아동 및 청소년 흡연예방 프로그램에 대한 체계적 문헌고찰

Systematic Review of Smoking Prevention Programs for Korean School-aged Children and Adolescents

  • 이혜진 (이화여자대학교 일반대학원 융합보건학과) ;
  • 김혜경 (이화여자대학교 융합과학대학)
  • Lee, Hyejin (Department of Health Convergence, Graduate School of Ewha Womans University) ;
  • Kim, Hyekyeong (College of Science & Industry Convergence, Ewha Womans University)
  • 투고 : 2017.05.05
  • 심사 : 2017.07.31
  • 발행 : 2017.08.31

초록

Objectives: The purpose of this study was to investigate the characteristics of smoking prevention programs and their effectiveness for Korean school-aged children and adolescents by using systematic review and meta-analysis. Methods: Electronic searches were performed in RISS, NAL, DBPia, KISS using keywords according to inclusion criteria. 21 studies published from 2003 to the first half of 2017 that dealt with effects of smoking prevention programs for school-aged children and adolescents were selected for systematic review. Results: All 21 studies were quasi-experimental research designs. More than half of the programs(66.7%) were conducted for male and female. Most of the programs were conducted more than once a week(71.4%). 14 studies(66.7%) did not report using a theoretical model. Five dependent variables(knowledge of smoking, attitude toward smoking, non-smoking intention, self-assertiveness, and self-efficacy) were selected to measure the effectiveness of the smoking prevention programs. Knowledge of smoking was the most effective at hedge's g=0.673. Self-efficacy and self-assertiveness variables were statistically significant at hedge's g=0.461 and hedge's g=0.279, respectively. Effect sizes of attitude toward smoking and non-smoking intention were not statistically significant compared to the control group. As a result of the moderator effect analysis on the knowledge of smoking variable, the statistically significant variables were 'gender of participants'(p<0.01) and 'duration of the program'(p<0.001). Conclusions: The results of this study using systematic review and meta-analysis will be evidence-based data for researchers conducting smoking prevention programs in school-aged children and adolescents.

키워드

참고문헌

  1. 강미옥, 정인숙. 인문계 여고생을 대상으로 한체험적 흡연예방프로그램의 효과. 한국학교보건학회지 2006;19(1):55-65.
  2. 고숙자, 정영호. 청소년 흡연으로 인한 질병부담 - 사망자 수를 중심으로. 보건복지포럼 2013;4:18-26.
  3. 교육부, 질병관리본부. 제12차(2016년) 청소년건강행태온라인조사 통계. 청주: 질병관리본부, 2016.
  4. 김계수. 빅데이터 분석과 메타분석. 서울: 한나래아카데미, 2015. 쪽 227-228.
  5. 김명희, 조정민, 전미영. 초등학생을 위한 흡연예방 프로그램의 효과. 아동간호학회지 2005;11(1):63-71.
  6. 김수영, 정영숙. 고등학생의 흡연예방교육 효과분석. 보건교육.건강증진학회지 2003;20(2) :81-94.
  7. 김영숙, 정복례. 국내 청소년 흡연과 금연에 관한 선행연구 분석. 지역사회간호학회지. 2010;21(1):53-62. https://doi.org/10.12799/jkachn.2010.21.1.53
  8. 김유자, 강혜영. 흡연 예방교육이 초등학생의 흡연관련 지식, 태도 및 건강행위 실천에 미치는 효과. 한국학교보건학회지 2007;20(1):1-9.
  9. 김윤경, 박인혜, 박정수. 청소년 금연프로그램효과의 메타분석. 한국간호과학회 2008; 38(2):204-216.
  10. 김윤희, 허만세. 담배광고 비판교육의 청소년흡연예방 효과성 검증. 학교사회복지 2011;21:267-296.
  11. 김인홍. 흡연 예방 교육프로그램이 남자중학생의 흡연에 대한 지식과 태도에 미치는 효과 - 1학년을 중심으로 - 지역사회간호학회지 2003;14(2):242-252.
  12. 김재희, 이유정, 강성미, 오유미. 초등학생을 위한 단계별 흡연예방 프로그램의 효과. 한국산학기술학회논문지 2014;15(8):5131-5139. https://doi.org/10.5762/KAIS.2014.15.8.5131
  13. 김혜경, 박지연, 권은주, 최승희, 조한익. 금연/흡연예방 프로그램의 방법에 대한 효과성 평가-최근 3년 간 국내학술지 논문에 대한 체계적 문헌고찰. 보건교육.건강증진학회지 2013;30(5):61-77.
  14. 박민아, 김미예, 하영선. 청소년 간접흡연 예방프로그램의 개발 및 효과. 지역사회간호학회지 2014;25(1):44-53. https://doi.org/10.12799/jkachn.2014.25.1.44
  15. 박성희, 황정해, 최윤경, 강창범. 성인 흡연자의 금연 프로그램 효과 - 무작위대조군 실험연구의 체계적 문헌고찰. 한국보건교육.건강증진학회지 2012;29(3):1-14.
  16. 박순우, 이주영, 박정한. 고등학생을 위한 학교 흡연예방 프로그램 효과 평가. 보건교육.건강증진학회지 2004;21(1):153-170.
  17. 박은옥. 흡연예방프로그램 효과에 대한 메타분석. 한국간호과학회 2004;34(6):1004-1013.
  18. 박인혜, 박정수, 김윤경. 청소년 흡연예방프로그램 효과의 메타분석. 보건교육.건강증진학회지 2006;9:1-16.
  19. 백경신. 초등학생을 위한 흡연예방교육의 효과. 지역사회간호학회지 2006;17(2):273-282.
  20. 손현미, 정미영, 홍윤경. 일개 여자중학교의 흡연예방을 위한 참여형 GIS(Geographic Information System) 기반 커뮤니티 맵핑 활동의 효과. 한국학교보건교육학회지 2016;29(3) :286-298.
  21. 송주은, 안정아. 국내 모성적응증진 프로그램의 효과에 대한 체계적 문헌고찰. 여성건강간호학회지 2013;19(3):129-141. https://doi.org/10.4069/kjwhn.2013.19.3.129
  22. 신성례, 오복자, 윤혜경, 신선화. 학교기반 또래지도자 중심의 흡연예방교육 프로그램의 효과. 대한간호학회지 2014;44(6):649-659. https://doi.org/10.4040/jkan.2014.44.6.649
  23. 심상희, 김현숙, 김윤신. 모둠토의를 활용한 초등학생 흡연예방교육의 효과. 한국학교보건학회지 2010;23(2):246-255.
  24. 안현숙, 박인혜. 활동중심 흡연예방교육 프로그램이 초등학생의 흡연지식, 흡연태도, 흡연거절 자기효능감에 미치는 효과. 학습자중심교과교육연구 2016;16(5):465-486.
  25. 안형식, 김현정. 체계적 고찰 연구의 개요. 대한의사협회지. 2014;57(1):49-59. https://doi.org/10.5124/jkma.2014.57.1.49
  26. 이은혜, 김일옥. 초등학생을 위한 흡연예방 프로그램의 개발 및 효과에 관한 연구. 한국간호교육학회지 2003;9(2):264-275.
  27. 이정숙, 김수진, 권영란. 청소년 흡연과 음주예방프로그램의 효과. 정신간호학회지 2009;18(2):105-115.
  28. 임미영, 윤영미. 초등학교 흡연 예방 교육의 효과. 한국보건교육.건강증진학회지 2009; 26(1):39-50.
  29. 임미영, 박정원. 중학교 흡연 예방 교육의 효과에 관한 연구. 지역사회간호학회지 2005;16(1):49-58.
  30. 전종설, 김진석. 청소년 흡연 예방 및 금연 프로그램 연구 경향 분석. 청소년복지연구 2014;16(1):305-326.
  31. 최연희, 하영선, 박민아. 생태학적 모델을 적용한 학교 기반 흡연 예방 프로그램의 효과. 지역사회간호학회지 2012;23(3):327-337. https://doi.org/10.12799/jkachn.2012.23.3.327
  32. 최영미, 강현숙. 중학생의 흡연예방을 위한 실험중심 교육 프로그램의 효과. 기본간호학회지 2004;11(3):335-343.
  33. 최지혜, 김명, 최은진, 김혜경. 시청각 교육과 토론을 통합한 청소년 금연교육 프로그램의 효과 평가. 보건교육.건강증진학회지 2003;20(3):19-35.
  34. 하지연, 신성만. 청소년 금연 집단상담 프로그램 효과에 관한 메타분석 - 인지행동치료 및 동기강화상담 비교분석을 중심으로. 한국심리학회지 2016;1(2):19-37.
  35. 현혜진, 안혜영. 국내학술지에 발표된 금연중재논문(1980-2007) 분석. 지역사회간호학회지 2008;19(3):469-479.
  36. 홍정이, 강희숙. 고등학생을 대상으로 한 약물남용 예방 프로그램의 효과 - 음주와 흡연을 중심으로. 보건교육.건강증진학회지 2003;20(3):61-76.
  37. 황성동. 알기쉬운 메타분석의 이해. 서울: 학지사, 2015. 쪽 48-49.
  38. 황혜숙, 전진호, 김원중. 일부 중학생을 대상으로 한 흡연예방교육 시행의 효과. 보건교육.건강증진학회지 2004;21(1):171-182.
  39. APA. APA publication and communication board working group on journal article reporting standards. Reporting standards for research in psychology: Why do we need them? What might they be? American psychologist 2008;63(9):839-851. https://doi.org/10.1037/0003-066X.63.9.839
  40. Bench S, Day T, Metcalfe A, Randomised controlled trials: An introduction for nurse researchers. Nurse Researcher 2013;20(5): 38-44. https://doi.org/10.7748/nr2013.05.20.5.38.e312
  41. Borenstein M, Hedges LV, Higgins PT, & Rothstein HR. Introduction to Meta-Analysis. Chichester, UK: A Jon Wiley and Sons. 2009.
  42. Cohen J. Statistical power analysis fo the behavioral sciences. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates; 1988.
  43. de Kleijn MJ, Farmer MM, Booth M, Motala A, Smith A, Sherman S, ... Shekelle P. Systematic review of school-based interventions to prevent smoking for girls. Systematic Review 2015;14(4):109. doi:10.1186/s13643-015-0082-7
  44. Higgins JPT, Green S. Cochrane handbook for systematic reviews of interventions. UK: Wiley; 2014.
  45. Jesssor R. Risk behavior in adolescence: a psychosocial framework for understanding and action. Journal of Adolescent Health 1991;12:595-605.
  46. Kendler KS, Myers J, Damaj MI, Chen X. Early smoking onset and risk for subsequent nicotine dependence: a monozygotic co-twin control study. American Journal of Psychiatry 2013;170(4):408-13. https://doi.org/10.1176/appi.ajp.2012.12030321
  47. Leslea P, Muhammad UA, Meghan K, Parminder R, Diana S. Interventions for prevention and treatment of tobacco smoking in schoolaged children and adolescents: A systematic review and meta-analysis. Preventive medicine 2016;85:20-31. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2015.12.004
  48. Pirozzi C, Scholand MB. Smoking cessation and environmental hygiene. Med. Clin. North Am 2012;96:849-867. https://doi.org/10.1016/j.mcna.2012.04.014
  49. Thomas RE, Baker PRA, Thomas BC, Lorenzetti DL. Family-based programmes for preventing smoking by children and adolescents. Cochrane Database of Systematic Reviews 2015;2. Art. No.: CD004493. doi: 10.1002/14651858. CD004493.pub3.
  50. Thomas RE, McLellan J, Perera R. Schoolbased programmes for preventing smoking. Cochrane database of systematic reviews 2013;4. No.: CD001293.
  51. Wolf FM. Meta-analysis: Quantitative methods for research synthesis. Beverly Hills, CA: Sage. 1986.