An Analysis of the Discourse on the Length Concept in a Classroom for the Length of Space Curve

곡선의 길이 수업에서 길이 개념에 대한 담론 분석

  • Received : 2017.08.16
  • Accepted : 2017.09.11
  • Published : 2017.09.30

Abstract

The purpose of this study is to understand the characteristics of mathematical discourse about the length in the class that learns the length of the curve defined by definite integral. For this purpose, this study examined the discourse about length by paying attention to the usage of the word 'length' in the class participants based on the communicative approach. As a result of the research, it was confirmed that the word 'length' is used in three usages - colloquial, operational, and structural usage - in the process of communicating with the discourse participants. Particularly, each participant did not recognize the difference even though they used different usage words, and this resulted in ineffective communication. This study emphasizes the fact that the difference in usage of words used by participants reduces the effectiveness of communication. However, if discourse participants pay attention to the differences of these usages and recognize that there are different discourses, this study suggests that meta - level learning can be possible by overcoming communication discontinuities and resolving conflicts.

본 연구는 정적분으로 정의되는 곡선의 길이를 다루는 수업에서 나타나는 길이에 대한 수학적 담론의 특성을 파악하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 의사소통적 접근을 토대로 수업 참여자들이 길이라는 단어를 사용하는 용법에 주목하며 길이에 대한 담론을 조사하였다. 그 결과 담론 참여자들이 의사소통하는 과정에서 길이라는 단어를 세가지-일상적, 조작적, 구조적-용법으로 사용하고 있음을 확인하였다. 특히 참여자들이각자 서로 다른 용법의 단어를 사용하면서도 그 차이를 인식하지 못함으로써 효과적이지 못한 의사소통이 이루어짐을 확인할 수 있었다. 본 연구에서는 참여자들이 사용하는 단어의 용법 차이가 의사소통의 효과성을 떨어뜨린다는 사실을 강조하는 한편, 참여자들이 그러한 용법의 차이를 인식하고 주목한다면 의사소통적 단절을 극복하고 메타 수준의 학습이 가능할 수 있음을 제안하였다.

Keywords

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