Analysis on the New Zealand Mathematics Curriculum: Focused on the Connectivity between Standards into Curriculum

뉴질랜드 수학과 교육과정 분석 - 교육과정 성취기준의 연계성을 중심으로 -

  • Received : 2017.08.04
  • Accepted : 2017.09.09
  • Published : 2017.09.30

Abstract

New Zealand had reformed their national curriculum with competence and are applying the revised curriculum. As the 2015 revised national curriculum is clothed with competency-based curriculum, New Zealand may have important implications for the study of the Korean revised curriculum. In this study, we examine characteristics of the education system and the national curriculum in New Zealand. In addition, we analyze the standards into the New Zealand national curriculum in terms of 'curriculum connectivity' that is one of important curriculum criteria for improving the quality of education. For this, we look an overview of the relation between the New Zealand curriculum and NCEA, which is the core of the student-centered education system in New Zealand, and analyze the correspondence between the New Zealand curriculum and the Korean curriculum. And we establish analysis framework of curriculum connectivity based on these comparison analysis contents, and analyze Korean mathematics standards with corresponding levels from among the New Zealand mathematics curriculum. According to the results of this study, the New Zealand curriculum includes the most of standards which Korean high school students who want to enter university of natural sciences of engineering need to require. In addition, the New Zealand curriculum highlights statistical research activities for developing problem-solving ability in real life. From perspective of curriculum connectivity, 'in-depth contents' adding on to repeating mathematical concepts or contents are included in the New Zealand curriculum.

2015 개정 교육과정이 역량 중심 교육과정을 표방함에 따라 역량 중심으로 교육과정을 개혁하고 이를 실천에 옮긴 뉴질랜드 교육과정은 우리나라 교육과정 연구에 시사하는 바가 크다. 본 연구에서는 뉴질랜드 교육 체제 및 교육과정의 특징을 살펴보고, 연계성의 관점에서 교육과정의 성취기준을 분석하고자 한다. 이를 위해 뉴질랜드 교육 체제 및 수학과 교육과정의 특징을 살펴보고, 뉴질랜드 교육과정과 우리나라 교육과정의 관련성을 살펴보았다. 또한 각 교과에서 진행된 연계성 분석틀을 바탕으로 연계성 분석기준을 설정하고 뉴질랜드의 교육과정 중 우리나라 고등학교 수학과 교육과정에 해당하는 수준의 성취목표를 분석하였다. 연구 결과 뉴질랜드 수학과 교육과정은 우리나라에서 이공계열로 진학하려는 학생들이 이수하는 과목의 학습내용 성취수준을 대부분 포함하고 있고, 실세계에서의 문제 해결 능력을 키울 수 있도록 통계적 탐구 활동을 강조하는 것으로 나타났다. 연계성 측면에서는 수준이 올라감에 따라 다루는 개념 또는 내용의 범위가 넓어지거나 수준이 높아지는 '심화'의 형태를 띠는 경우가 많았다.

Keywords

References

  1. 강흥규(2012). 수학 교과에서 초등과 중등의 연계성에 관한 고찰. 교육논집, 49(2), 13-23.
  2. 곽영순, 조성민, 최인선, 박지현, 이재봉, 김현정 (2014). 한국과 뉴질랜드 고등학교 학력자격 상호인증을 위한 기준 설정 연구: 수학 및 과학 교육과정 비교 분석(RRC 2014-2). 한국교육과정평가원.
  3. 권점례(2015). 유치원과 초등학교의 교육과정 연계성 관점에서 본 유치원 교육과정 수준 적합성 연구-5세 누리과정과 초등학교 1-2학년군을 중심으로. 수학교육, 54(2), 143-165.
  4. 교육과학기술부(2011). 수학과 교육과정. 교육과학기술부고시 제2011-361호[별책8].
  5. 교육부(2017). 통계교육을 쉽고 재미있게 실생활 중심으로 실시. 교육부 보도자료 2017.06.07.
  6. 교육인적자원부, 경상남도교육청(2008). 세계 각국의 교육과정(VI)-뉴질랜드. 교육과정 자료-416.
  7. 김다원(2010). 탐구 학습이 돋보이는 뉴질랜드 린모아 초등학교 교육 사례. 한국지리환경교육학회지, 18(3), 355-361.
  8. 김미숙(2011). 뉴질랜드의 교육과 자격제도. 한국직업능력개발원.
  9. 김재춘, 박경미, 박상철, 이소영, 최미숙, 한혜정 (2010). 2009 개정 교육과정에 따른 교과 교육과정 개선 방향 및 개발 지침 연구-국어, 수학, 영어 분야. 국가교육과학기술자문회의.
  10. 김재춘, 부재율, 소경희, 양길석(2011). 예비.현직교사를 위한 교육과정과 교육평가. 교육과학사.
  11. 김진숙, 박순경, 최정순, 이효녕, 송지윤, 박영미 (2013). 초.중등학교 교육과정 연계성에 대한 국제 비교(RRC 2013-3). 한국교육과정평가원.
  12. 김창동, 장경윤, 김응환, 문광호, 이병헌, 이채형, 차순규, 박윤근, 이소영, 정지현, 이병하, 김서남, 주정오, 권백일, 장인선(2014). 고등학교 확률과 통계. (주)교학사.
  13. 박경미(2015). 수학과 교육과정 개정의 방향 및 특징. 2015 개정 교과 교육과정 시안 검토 2차 공청회 자료집-과학(통합과학), 환경, 수학, pp. 37-57.
  14. 박순경, 김미영, 김선아, 남민우, 박선화, 백경선, 유정애, 윤현진, 이경언, 이근님, 진경애, 한혜정, 정지영(2011). 2009 개정 교육과정에 따른 고등학교 선택과목 재구조화 방안. 교육과학기술부.
  15. 백경선, 이영아, 이동엽, 김사훈, 김대석(2013). 교육과정 편제 및 수업시수에 대한 국제 비교 연구. 교육부.
  16. 백남진, 온정덕(2015). 호주 국가 교육과정에서의 역량 제시 방식 탐구. 교육과정연구, 33(2), 99-128.
  17. 소경희, 이상은, 이정희, 허효인(2010). 뉴질랜드 교육과정 개혁 동향: 핵심역량 중심 교육과정의 실천 사례. 비교교육연구, 20(2), 27-50.
  18. 신이섭, 권기석, 장미숙, 황혜정, 김동원, 이동환, 송민호, 신항균, 장혜원, 김상미, 고호경, 김선희, 이환철, 방승진, 바계숙, 이재학, 김영록, 도종훈, 김화경, 전철, 최홍원, 고명희, 황희숙, 손복은, 오은주, 송혜진(2011). 2009 개정 교육과정에 따른 수학과 교육과정 연구. 한국과학창의재단.
  19. 유영의, 김은정(2013). 유치원, 초등학교, 중학교의 과학교육과정의 구성 및 내용의 연계성 분석. 유아교육연구, 33(4), 241-265.
  20. 임수민, 김영신(2015). 언어 네트워크 분석을 통한 2009 개정 생명과학 교육과정의 연계성 분석. 생물교육, 43(1), 84-96.
  21. 장경윤, 강현영, 고호경, 권나영, 김구연, 김진호, 남진영, 박경미, 박선화, 서동엽, 정영옥, 탁병주(2016). 수학과 중등교육과정 국제 비교 연구-미국, 싱가포르, 영국, 일본, 호주. 대한수학교육학회.
  22. 천광호(2012). 2009 개정 교육과정에 따른 과학교과서 생명과학 영역의 분석 및 유전 단원에 대한 학년별 연계성 비교 분석. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문.
  23. 최일선(2014). 유치원과 초등학교 저학년 교육과정의 연계성에 대한 내용분석-사회교육내용을 중심으로. 교육논총, 34(3), 295-318.
  24. 최창우(2010). 뉴질랜드 초등학교에서의 수지도에서 나타나는 몇 가지 특징에 관한 고찰. 한국초등수학교육학회지, 14(3), 843-463.
  25. 하채현, 나정연(2014). 문학교육과정 연계성에 대한 연구-국어과 공통 교육과정 학년군 성취기준 분석을 중심으로. 국어교육연구, 56, 477-510.
  26. 한국교육과정평가원(2010). 2010 교육과정․교육평가 국제 동향 연구 사업 - 뉴질랜드- (ORM 2010-61-1). 한국교육과정평가원.
  27. 허경철(2006). 뉴질랜드의 교육과정과 교육평가 (RRC 2006-15). 한국교육과정평가원.
  28. 허예지, 소경희(2014). 한국, 영국, 뉴질랜드, 일본 고등학교 학생들의 과목 선택권 비교. 비교교육연구, 24(1), 181-201.
  29. 홍예윤(2011). 대학수학능력시험에서 그래픽 계산기 도입에 관한 고찰: 뉴질랜드 사례를 중심으로. 교사교육연구, 50(3), 105-118.
  30. 홍원표, 이근호, 이은영(2010). 외국의 역량기반 교육과정 현장적용 사례 연구: 호주와 뉴질랜드, 캐나다, 영국의 사례를 중심으로.(RRC 2010-2). 한국교육과정평가원.
  31. 황선욱, 강병개, 김영록, 윤갑진, 김수영, 송미현, 이성원, 도종훈, 이문호, 박효정, 박진호 (2014). 고등학교 확률과 통계. (주)좋은책신사고.
  32. Haydock, P., Sidebotham, T., & Watson, J. (2011). Advancing mathematics and statistics-study guide. New Zealand: ESA Publications.
  33. Ministry of Education. (2007a). The New Zealand Curriculum. New Zealand: Ministry of Education.
  34. Ministry of Education. (2007b). Curriculum achievement objectives by learning area. New Zealand: Ministry of Education.
  35. Ministry of Education. (2012). Achievement objectives by level. Retrieved June 30, 2017, from http://seniorsecondary.tki.org.nz/Mathematics-andstatistics/Achievement-objectives/AOs-by-level.
  36. NZQA. (2014). Specific country requirements for the recognition of NCEA. Retrieved October 29, 2014, from http://www.nzqa.govt.nz/studying-in-new-zealand/secondary-school-and-ncea/international-recognition-of-ncea/specific-country-requirements/
  37. Tyler, R. W. (1949). Basic princeples of curriculum and instruction. IL: The University of Chicago Press.