Abstract
The purpose of this study is to derive education programs for safety training class, create unit spaces and present components and methods of utilizing the spaces for the development of facilities models closely related to various policy, operation plan and facility construction projects promoted by related institutions such as the Ministry of Education, schools, architects and companies. This study is divided into five steps. First, we reviewed the literature related basic directions for safety education and facility plan, second, field survey included both field conditions such as spatial size and facility configuration and analysis of operating conditions like hours of operation and personnel. Base on literature review and field survey, it were used to analyze strengths and weaknesses of existing safety training classes, and five facility models was developed based on the Delphi method and expert participatory design. The result show that the facility models (drafts) of safety training class were developed as follows: (1)the facility model for traffic safety(pedestrian safety, vehicle safety, subway safety) (2)the facility model for first aid(emergency rescue, how to report) (3)the facility model for disaster safety(fire evacuation safety, life earthquake safety) (4)the facility model for elevator safety(elevator safety, escalator safety) (5)the facility model for drugs and violence safety (smoking drinking, sexual harassment safety, food safety) The safety training class can be composed by combining or separating each module according to affordable space size of each school.
본 연구는 교육부, 학교현장, 건축가, 기업 등 관련 기관의 정책수립, 운영계획수립, 시설건립 등 다양한 사업추진과 밀접한 관계가 있는 '안전체험교실 시설모형을 개발'하기 위하여 안전체험교실에 적용하기 위한 필수 교육프로그램을 도출하고 단위공간 조성과 이에 대한 구성요소 및 활용방안을 제시하는데 목적이 있다. 본 연구는 5단계로 내용을 구성하였다. 첫째, 안전교육 수행 및 시설계획 기본방향과 관련한 문헌을 분석하였으며, 둘째, 공간규모, 시설구성 등 공간조성 실태와 운영실태분석을 바탕으로 안전교육 체험교실 실태를 조사하였다. 이를 기반으로 기존 안전체험교실의 장 단점을 분석하고 델파이 조사 및 전문가 참여디자인을 통하여 5가지의 시설모형(안)을 개발하였다. 최종적으로 개발된 안전체험교실 시설모형(안)은 1) 교통안전(보행안전, 차량안전, 지하철안전) 2) 응급처치(응급구조, 신고요령) 3) 재난안전(화재 대피안전, 지진 생활안전) 4) 승강기안전(승강기안전, 에스컬레이터안전) 5) 약물 및 폭력안전(흡연 음주안전, 성폭력안전, 식품안전)에 대한 체험존과 각 영역의 세부 안전체험공간이다. 이러한 과정을 통해 개발된 안전체험교실 시설모형(안)은 학교현장의 수용 가능한 공간적 규모에 따라 각 모형을 조합 또는 분리하여 안전체험교실을 조성할 수 있을 것이다.