Abstract
In this paper, we analyzed the stereotyped and non - stereotyped data in order to analyze the drama 's ratings. The formalized data collection collected 19 items from the four areas of drama information, person information, broadcasting information, and audience rating information of each broadcasting company. Atypical data were collected from bulletin boards, pre - broadcast blogs and post - broadcast blogs operated by each broadcasting company using a crawling technique. As a result of comparing the differences according to the four areas for each broadcaster from the collected regular data, the results were similar to each other. And we derived seven related words by analyzing the correlation of occurrence frequencies from unstructured data collected from bulletin boards and blogs of each broadcasting company. The derived associations were obtained through reliability analysis.
본 논문에서는 드라마의 시청률에 영향을 미치는 연관어 분석을 위해 정형화된 데이터와 비정형화된 데이터를 분석하는 내용이다. 정형화된 데이터 수집은 각 방송사의 드라마정보, 인물정보, 방송정보, 시청률정보라는 4가지 영역에서 총 19가지항목을 수집하였다. 비정형데이터는 각 방송사에서 드라마별로 운영되고 있는 게시판과 방영전 블로그와 방영후 블로그로부터 크롤링기법을 이용하여 수집하였다. 수집된 정형데이터로부터 각 방송사별 4가지 영역별에 따른 차이를 비교한 결과 방송사별 서로 유사한 결과 값을 보이고 있었다. 그리고 각 방송사의 드라마별 게시판과 블로그에서 수집된 비정형데이터로부터 출현빈도의 상관관계 분석을 통해 관련 연관어를 7개 도출하였다. 도출된 연관어는 신뢰성 분석을 통해 이루어졌다.