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Design Optimization of QTP-UAV Prop-Rotor Blade Using ModelCenter

ModelCenter를 이용한 QTP-UAV 프롭로터 블레이드 형상 최적설계

  • Kang, Hee Jung (Rotorcraft Research Team, Korea Aerospace Research Institute)
  • 강희정 (한국항공우주연구원 회전익기연구팀)
  • Received : 2017.07.11
  • Accepted : 2017.08.18
  • Published : 2017.08.31

Abstract

Blade design optimization of QTP-UAV prop-rotor was conducted using ModelCenter(R). Performance efficiency of the blade in hover and forward flight were adopted as the multi-objective function. Required power and pitch link force applied to constraint in each flight mode and limited lower than the value of the baseline blade. Design variables of root chord length of the blade, taper ratio, twist slope, twist angle at 0.5R of the blade, anhedral angle, parabolic coefficient of a tip shape and location of airfoil were used to generate the blade planform. CAMRAD-II, the comprehensive analysis program of rotorcraft, was used for performance analysis of prop-rotor blade in design process. Performance of the optimized blade improved 1.6% of figure of merit in hover and 13.6% of propulsive efficiency in forward flight. Pitch link force also reduced approximately 30% less than that of the baseline blade.

쿼드틸트 무인기에 적용되는 프롭로터 블레이드 형상 최적설계를 수행하였다. 형상 최적설계 프로세스 통합은 ModelCenter(R) 프로그램을 이용하였으며, 최적설계 과정에서 성능해석은 CAMRAD-II를 사용하였다. 목적함수는 제자리비행 및 전진비행 모드에서 성능효율 최대화로 설정하였으며, 제한조건은 소요 동력 및 피치로드 하중 값이 기본 형상 값보다 작게 되도록 설정하였다. 설계변수로는 블레이드 루트 코드길이, 테이퍼비, 비틀림 각의 기울기 및 각도, 하반각, 끝단 형상 생성을 위한 파라볼릭 계수, 하반각과 끝단형상이 적용되는 블레이드 스팬위치, 블레이드 단면을 구성하는 익형의 위치로 구성하였다. 최적 설계 결과 기준 형상 대비 제자리비행 효율은 1.6%, 전진 비행 효율은 13.6% 향상된 프롭로터 블레이드 형상을 도출할 수 있었으며, 피치로드 하중은 약 30% 감소하였다.

Keywords

References

  1. H. Kang, "Planform Design of QTP-UAV Prop-rotor Blade Using ModelCenter," Procedding of The Society for Aerospace System Engineering Spring Conference 2017, Jeju, Korea, April 2017.
  2. H. Kang, and S. Kang, "Development Status of a Multidisciplinary Design, Analysis and Optimization Framework for the Tip Shape Design of a Helicopter Rotor Blade," Proceeding of The Korean Society for Aeronautical and Space Sciences Fall Conference 2016, Jeju, Korea, Nov. 2016.
  3. Phoenix Integration Inc., ModelCenter Software, www.phoenix-int.com, Wayne, PA, USA.
  4. W. Jonhnson, CAMRAD II, Comprehensive Analytical model of Rotorcraft Aerodynamics and Dyanmics, Johnson Aeronautics, Release 5.9, Vol. VI, Palo Alto, CA, 2012