DOI QR코드

DOI QR Code

Examination of Validity of Motivation Activation Tendency as a Target Group in Delivering Anti-drug Advertisements

마약퇴치 광고의 표적 집단 활용을 위한 동기 활성화의 타당도 조사

  • 이승조 (중앙대학교 미디어커뮤니케이션학부)
  • Received : 2017.04.24
  • Accepted : 2017.06.26
  • Published : 2017.08.28

Abstract

The current study investigated whether individual variation in motivational activation would predict the drug-use and interacts with discrete emotions to influence the responses to anti-drug advertisements. Motivational activation tendency indicates an individual's level to approach life-sustaining elements and defend life-threatening stimuli. Discrete emotion represents joy, sadness, and fear elicited by the advertisements. The experiment proceeded using both self-reports and physiological responses with 80 subjects. Results showed that approach motivation activation can be a target for anti-drug advertisements and in order to target individuals higher in approach activation, it is necessary to use the appeal type to elicit positive emotions such as joy.

본 연구는 동기 활성화의 개인 성향이 마약 이용을 예측하는 변인으로 작용하는지와 개별 감성과 상호작용하여 마약퇴치 광고의 반응에 영향을 미치는지 조사하였다. 동기 활성화는 식량과 같이 생존에 필요한 요소들을 성취하기 위한 동기(접근 동기), 혹은 천적과 같이 위협적인 요소들을 회피하려는 동기(회피 동기)가 발현되는 정도를 의미한다. 개별 감성은 기쁨, 슬픔, 공포를 유도하는 광고 방식의 차이를 의미한다. 실험을 자가 보고와 생리적 반응을 이용하여 진행하였으며, 총 80명이 참여하였다. 연구 결과, 접근 동기의 활성화는 마약 이용을 예측하고, 방어 동기의 활성화는 예측하지 않는 것으로 나타났다. 마약퇴치 광고의 시청에서 접근 동기의 활성화는 자가 보고 반응에서는 차이를 나타내지 않았지만 생리적 반응에서 차이를 발현시켰고, 방어 동기의 활성화 성향은 자가 보고, 생리적 반응 전부에서 차별적 반응을 구현하는 것으로 나타났다. 전체적으로 접근 동기의 활성화가 높은 개인들을 마약퇴치 광고의 표적으로 삼을 수 있으며 이를 위해서는 긍정적 감성을 유도하는 방식이 중요하다는 단서를 제공하고 있다.

Keywords

References

  1. Z. Wang, M. Vang, K. Lookadoo, J. M. Tchernev, and C. Cooper, "Engaging high‐sensation seekers: The dynamic interplay of sensation seeking, message visual‐auditory complexity and arousing content," J. of Communication, Vol.65, No.1, pp.101-124, 2015. https://doi.org/10.1111/jcom.12136
  2. A. Lang, A. Sanders-Jackson, Z. Wang, and B. Rubenking, "Motivated message processing: How motivational activation influences resource allocation, encoding, and storage of TV messages," Motivation and Emotion, Vol.37, No.3, pp.508-517, 2013. https://doi.org/10.1007/s11031-012-9329-y
  3. A. Lang and S. Lee, "Individual differences in trait motivational reactivity influence children and adolescents' responses to pictures of taboo products," J. of Health Communication, Vol.19, No.9, pp.1030-1046, 2014. https://doi.org/10.1080/10810730.2013.864733
  4. C. E. Beaudoin, "Exploring antismoking ads: Appeals, themes, and consequences," J. of Health Communication, Vol.7, No.2, pp.123-137, 2002. https://doi.org/10.1080/10810730290088003
  5. J. M. Wolburg, "College students' responses to antismoking messages: Denial, defiance, and other boomerang effects," J. of Consumer Affairs, Vol.40, No.2, pp.294-323, 2006. https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2006.00059.x
  6. S. Lee and A. Lang, "Discrete emotion and motivation: Relative activation in the appetitive and aversive motivational systems as a function of anger, sadness, fear, and joy during televised information campaigns," Media Psychology, Vol.12, No.2, pp.148-170, 2009. https://doi.org/10.1080/15213260902849927
  7. A. J. Elliot, A. B. Eder, and E. Harmon-Jones, "Approach-avoidance motivation and emotion: Convergence and divergence," Emotion Review, Vol.5, No.3, pp.308-311, 2013. https://doi.org/10.1177/1754073913477517
  8. A. Lang and S. Lee, "Individual differences in trait motivational reactivity influence children and adolescents' responses to pictures of taboo products," J. of Health Communication, Vol.19, No.9, pp.1030-1046, 2014. https://doi.org/10.1080/10810730.2013.864733
  9. A. Lang, S. Kurita, B. R. Rubenking, and R. F. Potter, "MiniMAM: Validating a short version of the Motivation ActivationMeasure," Communication Methods and Measures, Vol.5, No.2, pp.146-162, 2011. https://doi.org/10.1080/19312458.2011.568377
  10. A. Lang and N. Yegiyan, "Mediated substance cues: Motivational reactivity and use influence responses to pictures of alcohol," J. of Health Communication, Vol.19, No.11, pp.1216-1231, 2014. https://doi.org/10.1080/10810730.2013.872728
  11. L. Donohew, R. Zimmerman, P. S. Cupp, S. Novak, S. Colon, and R. Abell, "Sensation seeking, impulsive decision-making, and risky sex: Implications for risk-taking and design of interventions," Personality and Individual Differences, Vol.28, No.6, pp.1079-1091, 2000. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(99)00158-0
  12. 양문희, "인터넷 쇼핑 충동구매성향과 개인성향의 관계 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제16권, 제5호, pp.710-719, 2016. https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.05.710
  13. 임지영, "청소년들의 내적 권태성향 및 외적 권태성향과 게임중독의 관계," 한국콘텐츠학회논문지, 제15권, 제5호, pp.317-326, 2015. https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.05.317
  14. 박성수, 김우준, "마약류 수용자의 처우 프로그램 효과," 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제4호, pp.348-358, 2010. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.4.348
  15. 이승조, 심은정, "영상을 통한 개별 정서의 활성화와 광고의 정적/동적 프레이밍의 상호작용," 한국언론학보, 제54권, 제4호, pp.327-349, 2010.
  16. R. S. Lazarus, Emotion and adaptation, New York, NY: Oxford University Press, 1991.
  17. N. H. Frijda, The emotions, New York, NY: Cambridge University Press, 1986.
  18. S. Lee, Discrete emotion and motivation: Relative activation in appetitive and aversive motivational system as a function of anger, sadness, fear, and joy embedded in the content of televised information campaigns, Unpublished Dissertation, Indiana University, Bloomington, 2007.
  19. R. F. Potter and P. D. Bolls, Psychophysiological measurement and meaning: Cognitive and emotional processing of media, New York, NY: Routledge, 2012.