DOI QR코드

DOI QR Code

상징적 이미지를 통한 주제의제표현에 대한 연구 (미켈란젤로 안토니오니의 영화"확대(1966)"를 중심으로)

The study of expressing Theme by symbolic images in film(Focusing on the Michelangelo Antonioni's film "Blow-up(1966))

  • 이태훈 (경희대학교 디지털콘텐츠학과)
  • 투고 : 2017.07.01
  • 심사 : 2017.08.20
  • 발행 : 2017.08.28

초록

최고의 대중예술로 보다 더 확고히 자리 잡은 영화 콘텐츠는 지구촌 사회의 문화에 가장 보편적인 내용과 공감대를 바탕으로 트렌드를 반영하는 메인 엔터테인먼트 콘텐츠이다. 그러나 현대영화는 오락성과 자극적 감성에 어필하는 대중의 기호에 보다 민감하기 때문에 예술적 표현의 감상을 통한 지적 쾌감의 기회의 감소는 불가피하며 아쉬울 수밖에 없다. 본 논문에서는 영화 속 쇼트들의 상징적 의미를 분석하여 그 외형 속에 투영된 내면의 본질을 파악케 하며 궁극적으로 표현된 주제 메시지를 도출해내고자 한다. 효과적인 상징 법은 정서를 드러내어 분위기와 무드를 조성하며 인물의 내적 심리 상태 및 의지 등을 잘 표현하면서 깊이 있는 관객과의 소통을 가능케 한다. 이처럼 표면적 이미지의 이면에 존재한 의미를 관객들에게 무의식적으로 전달함으로써 자신이 의도한 메시지를 보다 효과적이고 강하게 전달할 수가 있다. 또한 이를 통해 관객 기대 감성 구도에서 어떤 연상 작용 혹은 아이러니와 이미지의 충돌을 통한 화면 내의 대비 에너지 상승 등의 효과창출도 기대할 수 있다.

The movie content, which is more firmly established as the best popular art, is the main entertainment content that reflects the current trend based on the most common contents and consensus on the culture of the global community. However, since modern films are more sensitive to popular tastes that appeal to amusement and stimulating emotions, reduction of opportunities for intellectual pleasure through appreciation of artistic expressions is inevitable and unavoidable. In this paper, however, we try to analyze the symbolic meaning of the short in the film, to grasp the inner nature of the film projected in the film, and ultimately to express the theme message. Effective symbolism exposes emotions to create moods and moods, and to express deeply with the audience, expressing the inner psychological state and will of the person. By conveying the meaning behind the surface image to the audience unconsciously, it is possible to transmit the message intentionally more effectively and strongly. In addition, it can be expected to create effects such as an associative action or an increase in contrast energy on the screen through collision of irony and image in the expectant emotion composition of the audience.

키워드

참고문헌

  1. Tae-hoon, Lee, "The case study of expressing Theme & story-telling by Screen-aesthetics", Journal of Basic Design & Art, p.410, 2009. 2.
  2. Tae-hoon, Lee, "A study of narrative structure in Drama genre film", p389, Journal of Basic Design & Art, 2006. 7.
  3. Choi, sang-sik, "speak with image", p.102, image and language, 2001.
  4. contemporary dictionary of film movie man, "Michelangelo Antonioni", dong-eui Univ media center, media-lab 2084, 2015. 12.
  5. man in the moon, "creative use of spot and color in the film", http://cafe.daum.net/PRODUCTIONDESIGN/J47s/18, 2004. 5.
  6. Shin-kang-ho, "reading film with famous scene changing film history", myung-communication books, 2012. 8.10.
  7. "question about name of italian new cinema", http://lab.bicdata.com/developer_zone/bbs/view.php ?bo_table=devzone_planning&wr_id=122641&page=, new cinema, 2011, 6. 20.
  8. Shin-kang-ho, "reading filmwith famous scene changing film history", myung-communication books, 2012. 8.10.
  9. alt.dir/ "A 006 Michelangelo Antonioni", https://seojae.com/kino/director_index/a006-2.htm, daum, 2017. 7. 3.
  10. twit-jap, "the scrrible paper", http://blog.naver.com/PostView.nhn?blogId=twit_jap&logNo=220762534657, blow-up 1966 Michelangelo Antonioni, 2016. 7.15.
  11. east hawk, "blow-up(1966)", http://easthawk.tistory.com/325,2011. 5. 6
  12. "kwang-dae", http://ko.mythology.wikia.com/wiki/%EA%B4%91%EB%8C%80, sinhwa-wiki, p. 25372
  13. Lee, jung-kuk, "scenario creative technique", , ji-in, p.132, 1999.
  14. wise bear, "phenomenon & fantasy fatigue study", http://blog.naver.com/PostView.nhn?blogId=wisebear99&logNo=220792944836, 2016. 8.25.
  15. twit-jap, "the scrrible paper", http://blog.naver.com/PostView.nhn?blogId=twit_jap&logNo=220762534657, blow-up 1966 Michelangelo Antonioni, 2016. 7.15.