Abstract
The Korean language major is being activated in line with the increasing number of international students who are studying in South Korea. Therefore, the motivation for selecting a university major varies according to the background, environment, and values of each student. Thus, it is meaningful to examine the motivation of international students to select their major and their satisfaction on the major. In this study, 173 international students living in Seoul were surveyed and the data were analyzed using SPSS 21.0 and AMOS 23.0 to demonstrate the structural relationship between their motivation for selecting the major and their satisfaction about the major. From analysis result, their motivation for selecting a Korean language major were classified into internal and external motivations, and their major satisfaction was classified into perception satisfaction, relationship satisfaction, subject satisfaction, and general satisfaction. Regarding the motivations to select a Korean language major, the level of external motivation was very high, and among the major satisfaction, the level of general satisfaction was the highest. Furthermore, the external and internal motives had significant positive effects on all the categories of major satisfaction, including the perception satisfaction, relationship satisfaction, subject satisfaction, and general satisfaction. This study suggests effective methods to improve the satisfaction of international students about the Korean language major such as the provision of information about and opportunities for employment using their major and the provision of a high quality.
한국에서 유학 생활을 하고 있는 유학생들의 수는 증가됨에 따라 한국어 전공이 활성화되고 있는 추세이다. 이러한 점을 고려할 때 외국인 유학생들의 전공 선택을 하는 동기와 그에 따른 전공만족도를 파악하는 것은 의의가 크다. 본 연구는 서울지역에 거주하고 있는 외국 유학생 173명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 자료분석은 SPSS 21.0과 AMOS 23.0을 사용하여 전공선택 동기와 전공만족도 간의 구조적 관계를 입증하였다. 분석결과, 외국인 유학생의 한국어 전공 선택동기는 내적동기, 외적동기로 구분되었고, 전공만족도는 인식만족, 관계만족, 교과만족, 일반만족으로 구분되었다. 한국어 전공 선택동기 중, 외적동기 수준이 매우 높게 나타났고, 전공만족도 중, 일반만족 수준이 가장 높은 것으로 나타났다. 또한 전공 선택동기 중, 외적동기와 내적동기는 모두 전공만족도인 인식만족, 관계만족, 교과만족, 일반만족에 모두 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 한국어 전공 유학생들의 전공만족도를 향상시키기 위하여 전공을 활용한 직장에 대한 정보 및 기회 제공, 양질의 교육과정을 제공해야한다는 효과적인 방법을 제언하였다.