Abstract
Most of the GRI's that are organized and operate a regional. However, the limitations of the building that faces its own innovation system of the area, difficulties in management of the individual institution and community organizations operating in various industries such as inadequate to meet demand. This study examined the quality attributes of the GRI's regional organization's operations and policy improvements on the GRI's key features and regional organizations in the region to suggest future operating efficiency in the consumer's point of view based on the Kano Model and Timko Model. The results showed the different properties depending on the quality of corporate premises, and whether or not its own R&D organization. These results could be used as a basis for future policy design in accordance with GRI's regional organization establishment, operation and evaluation.
대부분의 정부 출연(연)이 지역조직을 운영하고 있으나, 지역 內 자체 혁신체계상의 한계, 개별 기관별 지역조직 운영에 따른 경영상의 어려움 및 다양한 산업계의 R&D 수요 충족 미흡 등 대내외적인 환경 변화 적응에 어려움을 겪고 있다. 이에 본 연구에서는 정부 출연(연) 지역조직의 지역 내(內) 주요기능 및 향후 운영 효율화 방안을 수요자(고객 품질향상) 관점에서 제시하고자 Kano 모형과 Timko의 고객만족계수를 바탕으로 출연(연) 지역조직 운영에 대한 연구개발서비스 품질속성을 살펴보았다. 분석결과 기업의 소재지에 따라 서로 상이한 품질 속성이 나타남을 확인 할 수 있었으며, 이러한 결과는 향후 정부 출연(연) 지역조직 설립, 운영 및 평가 및 중소기업의 역량(자체 R&D 조직 보유 여부 등)을 고려한 정책 설계 시 기본 자료로 활용될 수 있을 것이다.