References
- J. Kandampully, "The impact of demand fluctuation on the quality of service: a tourism industry example," Managing Service Quality: An International Journal, Vol.10, No.1, pp.10-19, 2000. https://doi.org/10.1108/09604520010307012
- S. Pike and C. Ryan, "Destination positioning analysis through a comparison of cognitive, affective, and conative perceptions," Journal of Travel Research, Vol.2, No.4, pp.33-342, 2004.
- D. Buhalis and A. Spada, "Destination management Systems: Criteria for success- An exploratory research," Information Technology and Tourism, Vol.3, No.1, pp.41-58, 2000.
- S. Choi, X. Y. Lehto, and A. M. Morrison, "Destination image representation on the web: Content analysis of Macao Travel related websites," Tourism Management, Vol.28, pp.118-129, 2007. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2006.03.002
- 김형일, 장예빛, 박현아, 유승호, "도시이미지에 관한 소비자 연구: 춘천의 사례를 중심으로," 문화경제연구, 제14권, 제1호, pp.95-122, 2011.
- S. C. Lewis, R. Zamith, and A. Hermida, "Content Analysis in an Era of Big Data: A Hybrid Approach to Computational and Manual Methods," Journal of Broadcasting & Electronic Media, Vol.57, No.1, pp.34-52, 2013. https://doi.org/10.1080/08838151.2012.761702
- 채승병, 정보홍수 속에서 금맥 찾기: '빅데이터(Big Data)' 분석과 활용. SERI 경영노트, 91, 삼성경제연구소, 2011.
- http://www.daegu.go.kr/Boards/BoardsBoardList
- 문화체육관광부, 2014 국민여행실태조사 문화체육관광부, 2015.
- C. A. Gunn, Vacation scape: Designing tourist regions, Van Nostrand Reinhold, 1988.
- H. Martin and I. A. Bosque, "Exploring the cognitive-affective nature of destination image and the role of psychological factors in its formation," Tourism Management, Vol.29, pp.263-277, 2008. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2007.03.012
- 오익근, 정정숙, 관광홍보론, 백산출판사, 2013.
- R. Govers and F. Go, "Projected destination image online: Website content analysis of pictures and text," Information of Technology and Tourism, Vol.7, pp.73-90, 2005. https://doi.org/10.3727/1098305054517327
- R. Govers, F. Go, and K. Kumar, "Virtual destination image: A new measurement Approach," Annals of Tourism Research, Vol.34, No.4, pp.977-997, 2007. https://doi.org/10.1016/j.annals.2007.06.001
- L. Tang, S. Choi, A. M. Morrison, and X. Y. Lehto, "The many faces of Macao: A correspondence analysis of the images communicated by online tourism information sources in English and Chinese," Journal of Vacation Marketing, Vol.15, No.1, pp.79-94, 2009. https://doi.org/10.1177/1356766708098173
- A. Dickinger and C. Koltringer, "Extracting Destination Representation and Competitiveness from online content," Information Technology& Tourism, Vol.13, pp.327-339, 2012.
- C. Koltringer and A. Dickinger, "Analyzing destination branding and image from online sources: A web content mining approach," Journal of Business Research, pp.8-15, 2015.
- J. Hwang, H. Park, and W. C. Hunter, "Constructivism in Smart Tourism Research: Seoul Destination Image," Asia Pacific Journal of Information System, Vol.25, No.1, pp.163-174, 2015. https://doi.org/10.14329/apjis.2015.25.1.163
- 윤홍근, "문화산업에서 빅데이터의 활용방안에 관한 연구," 글로벌문화컨텐츠, 제10권, pp.157-180, 2013.
- 이영진, 윤지환, "관광분야에서 SNS 빅데이터의 활용 방법 모색: 관광정보 검색 키워드 분석을 중심으로," 한국관광연구학회, 제13권, 제3호, pp.5-14, 2014.
- 김동완, "빅데이터의 분야별 활용사례," 경영학회, 제34권, pp.39-52, 2013.
- 공효순, 송은지, "빅데이터를 이용한 호텔기업 CRM 및 보안에 관한 연구," 융합보안 논문지, 제13권, 제4호, pp.69-75, 2013.
- 도해용, 류기상, "빅데이터 분석기법을 이용한 레스토랑 품질과 고객만족이 추천행동에 미치는 영향에 관한 연구," 외식경영학회, 제16권, 제2호, pp.233-255, 2013.
- 도해용, 이해주, 이창원, "빅데이터를 이용한 레스토랑 품질이 고객만족에 미치는 영향에 관한 연구: 국가의 조절효과 중심으로," 외식경영연구, 제16권, 제6호, pp.49-70, 2013.
- 이영진, 정호권, 부석현, "온라인관광(eTourism) 정보의 공공성 평가: 'N'포털 사이트를 대상으로,"관광레저연구, 제22권, 제3호, pp.389-408, 2010.
- 박득희, 박흥수, 정희진, 이계희, "소셜미디어를 활용한 관광소비자의 관광정보탐색 데이터에 기반한 사회 네트워크 구축," 호텔관광연구, 제15권, 제4호, pp.75-93, 2013.
- 손동원, 사회 네트워크 분석, 경문사, 2013.
- J. Scott, Social Network analysis: A Handbook. Sage, 2000.
- L. C. Freeman, Social Network Analysis, SAGE, 2008.
- 김성희, 장로사, "사회연결망분석 연구동향 및 정보학 분야에서의 활용가능성에 관한 연구," 정보관리학회지, 제27권, 제4호, pp.71-87, 2010. https://doi.org/10.3743/KOSIM.2010.27.4.071
- A. Beerli and J. D. Martin, Factors influencing destination image, Annuals of Tourism Research, Vol.31, No.3, pp.657-681, 2004. https://doi.org/10.1016/j.annals.2004.01.010
- 서정아. "사회연결망분석을 활용한 대구의 관광지 이미지 분석 : 온라인 빅데이터를 중심으로", 계명대학교, 박사학위논문, 2016.
- 김해원, 전채남, "빅데이터를 활용한 콘텐츠 제작방안에 관한 탐색적 연구: TV홈쇼핑을 중심으로," 사이버커뮤니케이션학보, 제31권, 제3호, pp.5-51, 2014.