References
- P. G. Altbeck, L. Reisberg, and L. E. Rumbley, Trends in Global higher Education: Tracking an Academic Revolutio, A Report prepared for the UNESCO 2009Conference on Higher Education, UNESCO, 2009.
- L. Barack, Higher Education in the 21th Century: Meeting real-world demands, An Economist Intelligence Unit Research Program, Academic Partnerships, 2014.
- 나일주, "묵의 시대가 열리다", 나일주(편), 글로벌 학습시대 묵스의 이해, 학지사, 2015.
- https://www.ussc.edu.au/ussc/assets/media/docs/publications/130801_DisruptiveEducation_GallagherGarrett.pdf
- A. W. Bates, Teaching in a digital age. BC Open Textbook, 2015.
- 민경배, 무크 10대 이슈, 커뮤니케이션북스, 2016.
- 이정기, 온라인 대학 교육, 커뮤니케이션북스, 2015.
- 정인성, 나일주, 원격교육의 이해, 교육과학사, 2008.
- 고려대학교 산학협력단, 한국형 MOOC 연계를 위한 온라인 강의 활성화 방안 연구, 교육부, 2014.
- M. Clara and E. Barbera, "Learning online: massive open online courses (MOOCs), connectivism, and cultural psychology," Distance Education, Vol.34, No.1, pp.129-136, 2014. https://doi.org/10.1080/01587919.2013.770428
- T. A. Finkle and E. Masters, "Do MOOCs pose a threat to higher education?," Research in Higher Education Journal, Vol.11, 2014.
- D. Jansen, R. Schuwer, A. Teixeira, and C. H. Aydin, "Comparing MOOC adoption strategies in Europe: Results from the HOME project survey," The International Review of Research in Open and Distributed Learning, Vol.16, No.6, 2015.
- G. Y. Lee, S. Y. Keum, M. S. Kim, Y. M. Choi, and I. J. Rha, "A Study on the Development of a MOOC design Model," Educational Technology International, Vol.17, No.1, pp.1-37, 2016.
- 강민석, "교육의 관점에서 MOOCS 의 현황 및 적용 방향," 대한기계학회 춘추학술대회, pp.84-87, 2015.
- 이수지, "MOOC 의 전망과 과제," 교육과학연구, 제19권, pp.107-139, 2013.
- 최진숙, "온라인 교육문화혁명: MOOC," 글로벌문화콘텐츠, pp.179-198, 2014.
- http://www.forbes.com/sites/sap/2012/09/06/massive-open-online-course-a-threat-or-opportunity-to-universities/
- J. H. Lim, "A new paradigm of education: flipped learning, opportunity ofr threat?," Korean Medical Education Review, Vol.16, No.3, pp.132-140, 2014. https://doi.org/10.17496/kmer.2014.16.3.132
- UPenn GSE., Penn GSE study shows MOOCs have relatively few active users, with only a few persisting to course end, 2013.
- 최효선, 유미나, "다양성과 협력을 추구하는 유럽 스타일의 묵스," 나일주(편), 글로벌 학습시대 묵스의 이해, 학지사, 2015.
- 이지현, "묵의 종류", 나일주(편), 글로벌 학습시대 묵스의 이해, 학지사, 2015.
- http://www-jime.open.ac.uk/jime/article/viewArticle/2012-18/html/
- C. Parr, "MOOC completion rates 'below 7%'," Times higher education, Vol.9, 2013.
- G. Lee and J. Lee, Proposal for new standard about MOOCs dropout, 한국교육공학회 학술대회발표자료집, 2014.
- http://www.mcny.edu/student_serv/lecblog/luminaria-rise-of-the-mooc
- 임철일, 미국의 대표 묵: 코세라와 에드엑스의 운영 성과와 시사점, 나일주(편), 글로벌 학습시대 묵스의 이해, 학지사, 2015.
- 강선영, 김정숙, 김수경, "대학교육에서 K-MOOC와 KOCW 온라인 강의의 활용성 비교 분석," 한국교양교육학회 학술대회 자료집, pp.283-293, 2016.
- 양단희, "MOOC (Massive Open Online Course)의 근원적인 문제점들에 대한 비판적 고찰," 한국융합학회논문지, 제6권, 제6호, pp.293-299, 2015. https://doi.org/10.15207/JKCS.2015.6.6.293
- I. E. Allen and J. Seaman, Grade change: Tracking online education in the United States, Babson Survey Research Group and Quahog Research Group, 2014.
- I. E. Allen and J. Seaman, Grade level: Tracking online education in the United States, Babson Park, MA: Babson Survey Research Group, 2015.
- D. Jansen and M. Goes-Daniels, Comparing Institutional MOOC strategies, Status report based on a mapping survey conducted in October-December 2015, EADTU HOME project, 2016.
- 이광휘, 국내 MOOC활성화를 위한 교수자들의 인식 연구, 한국방송통신대학교 대학원, 석사학위논문, 2015.
- 나일주, 한안나, "학습자, 교수자, 운영자의 e-learning 인식 분석," 교육정보미디어연구, 제8권, 제2호, pp.115-134, 2002.
- 민혜리, "교수개발 프로그램 활성화를 위한 교수들의 인식 및 요구조사: S 대학교를 중심으로," 한국교원교육연구, 제29권, 제3호, pp.195-219, 2012.
- 이혜정, 이성혜, "대학교육의 질 제고를 위한 블렌디드 이러닝 활성화 방안: 교수들의 인식 및 요구 조사 분석으로부터," 교육정보미디어연구, 제13권, 제4호, pp.77-102, 2007.
- G. Fisher, "beyond hype and underestimation: identifying research challenges for the future of MOOCs?," Distance Education, Vol.35, No.2, pp.149-158, 2014. https://doi.org/10.1080/01587919.2014.920752
- F. M. Holland and D. Tirthali, "Why do Institutions offer MOOCs?," Online Learning, Vol.18, No.3, 2014.