Abstract
The study aims to suggests mobile application service that helps to reduce physical and mental suffering after surgery for breast cancer patients constantly increasing. At first, I analyze literature research to understand the breast cancer and similar services for achieving study purposes. After I finally design a mobile application that offers to customed one-to-one specialist coaching service focused on post-treatment management by using a double diamond design process model. In detail, first, I analyze the current program and comprehend user needs through interviews with the person such as breast patient, protector, nurse, salesperson in cancer center. Second, I specify the entire scenario, concept and keyword based on the persona and the customer journey map representing user. Third, I propose the mobile application for the ultimate goal by producing prototype to effectively communicate with specific functional descriptions. I hope this service will improve the quality of their lives.
본 연구는 지속해서 증가하는 유방암 환자의 수술 후 신체 및 정신적 고통 완화를 도와주는 모바일 애플리케이션 서비스 제안에 목적이 있다. 먼저 연구 목적 달성을 위해 문헌연구를 통한 유방암의 전반적인 이해와 이와 유사한 서비스를 분석하였다. 이후 서비스 디자인 방법론인 더블 다이아몬드 디자인 프로세스 모델을 단계별로 적용하여 사후관리 중심의 1:1 맞춤형 전문가 코칭(coaching) 서비스를 제공하는 모바일 애플리케이션을 고안하였다. 세부적으로는 첫째, 현재 진행되는 프로그램 분석과 이해관계자들(유방암 환자, 보호자, 간호사 및 병원 내 암센터 용품 판매원)과의 인터뷰를 통해 사용자 니즈(needs)를 도출하였다. 둘째, 이를 기반으로 사용자를 대표하는 페르소나와 고객여정맵을 토대로 한 전체적인 시나리오를 시각화, 콘셉트 설정 및 키워드 도출로 본 연구를 구체화하였다. 셋째, 구체적인 기능 설명과 함께 효과적으로 전달하기 위한 프로토타입을 제작하여 최종 목표인 모바일 애플리케이션 서비스를 제안하였다. 본 서비스를 통하여 그들의 삶의 질을 향상시키는 서비스가 되길 기대한다.