DOI QR코드

DOI QR Code

Pedagogical Content Knowledge in Mathematics Moderates the Effect of Mathematical Attitude on Mathematics Teaching Efficacy

영유아교사의 수학적 태도와 수학교수효능감의 관계에서 수학교과교육학지식의 조절효과

  • Yoo, Seung Hee (Dept. of Child Development and Education, Myongji University) ;
  • Kim, Ji Hyun (Dept. of Child Development and Education, Myongji University)
  • Received : 2017.07.21
  • Accepted : 2017.09.22
  • Published : 2017.07.30

Abstract

This study aims to investigate the effect of early childhood teachers' mathematical attitude on their mathematics teaching efficacy and to prove the moderating role of pedagogical content knowledge (PCK) in mathematics, which we selected based upon previous literatures. To explore the effect of early childhood teachers' mathematical attitude on their mathematics teaching efficacy and the moderating role of PCK in mathematics between them, This study randomly sampled 500 early childhood teachers who work at child care centers and kindergartens in Seoul, Kyunggi province and Kangwon province and collected their responses by questionnaires. Mathematics teaching efficacy was measured with mathematics teaching efficacy scale for early childhood teachers developed by Luo (2000) and translated by Jung (2001a). Mathematical attitude was measured with Smith (2000)'s scale which we translated for this study. To measure the pedagogical content knowledge in mathematics, we revised Hong(2012)'s scale to be applicable for early childhood teachers. Direct effect of mathematical attitude on mathematics teaching efficacy and the moderating effect of PCK in mathematics were analyzed by multiple regression analysis using IBM SPSS 21.0. Study results demonstrated the significant direct effect of mathematical attitude on mathematics teaching efficacy. Also, the moderating effect of PCK in mathematics was also proved to be significant. That is, if the teacher has high level of pedagogical content knowledge in mathematics, the positive effect of mathematical attitude on mathematics teaching efficacy was even more enhanced. This results supports the current finding where PCK in mathematics functions as a moderating variable between mathematical attitude and mathematics teaching efficacy. Thus, our study is expected to provide relevant contents that should be covered during teacher education, which aims to improve early childhood teachers' mathematics teaching efficacy.

이 연구에서는 영유아교사의 수학적 태도와 수학교수효능감의 관계에서 조절효과를 가질 것으로 예상되는 변인으로 수학교과교육학지식을 선택하여 연구하였다. 영유아교사의 수학적 태도와 수학교수효능감의 관계에서 수학교과교육학지식의 조절효과를 알아보기 위해 수도권 및 강원도에 위치한 어린이집 및 유치원에 재직중인 교사 500명에게 질문지를 통한 연구를 실시하였다. 수학교수효능감의 측정을 위해 Luo(2000)의 도구를 정정희(2001a)가 수정, 번안한 영유아교사용 수학교수효능감 척도를 사용하였고, 수학적 태도의 측정을 위해 Smith(2000)의 도구를 번안하여 사용하였다. 수학교과교육학지식의 측정을 위해 홍희주(2012)가 개발한 수학교과교육학지식 측정도구를 표준보육과정 및 누리과정을 반영하여 수정하여 사용하였다. 수집된 자료는 IBM SPSS 21.0을 통해 중다회귀분석을 사용해 분석하였다. 연구결과, 영유아교사의 수학교과교육학지식은 수학적 태도와 수학교수효능감의 관계를 조절한다. 즉, 수학교과교육학지식 수준이 높을 경우 수학적 태도가 수학교수효능감에 미치는 긍정적인 영향을 더 강화할 수 있다. 이 연구는 수학교과교육학지식이 조절효과를 가진다는 점을 밝혀 영유아교사의 수학교수효능감 향상을 위한 교사교육 프로그램에서 다루어져야 할 내용들에 대한 근거를 제공할 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. 강윤수, 전성아(2006). 수학과예비교사들의 교수학적지식 형성 과정 탐구: 함수 개념을 중심으로. 수학교육, 45(2), 217-230.
  2. 고미례, 남정희, 임재항(2009). 신임 과학교사의 교과교육학 지식(PCK)의 발달에 관한 사례 연구. 한국과학교육학회지, 29(1), 54-67.
  3. 길효정, 이영주(2013). 보육교사의 수학에 대한 정의적 특성과 교수 효능감에 대한 관련성 분석. 한국보육학회지, 13(4), 169-190.
  4. 김세루, 홍지명, 김권일, 홍혜경(2008). 유아교사의 수학교육에 대한 인식과 수학 교수효능감, 유아의 수학적 태도와의 관계. 유아교육연구, 28(5), 141-157.
  5. 김소향(2004). 수학 게임을 통한 유아의 수학적 지식, 수학적 과정기술, 수학적 태도에 대한 평가 도구개발 연구. 덕성여자대학교 대학원 박사학위논문.
  6. 김정은(2014). 유치원 교사의 수학 교과교육학지식 및 수학에 대한 태도와 수학 교수효능감 간의 관계. 어린이문학교육연구, 15(3), 383-401.
  7. 김정주(2003). 유아교사의 수학교수효능감 형성에 관한 연구. 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
  8. 변길희, 김나림(2010). 보육교사의 전문성 인식과 교수효능감 및 사회인구학적 변인과의 관계. 한국보육학회지, 10(4), 21-34.
  9. 보건복지부(2011). 제2차 표준보육과정. 서울: 보건복지부.
  10. 보건복지부(2012). 5세 누리과정의 영역 및 구체적 내용. 서울: 보건복지부.
  11. 여은진(2004). 유아 교사의 수학 교수효능감 관련 변인 연구. 덕성여자대학교 대학원 석사학위논문.
  12. 이현주(2015). 보육교사효능감이 유아와의 상호작용에 미치는 영향. 한국보육학회지, 15(4), 93-112.
  13. 이희선(2004). 보육교사의 교직 전문성에 대한 인식. 한국보육학회지, 4(2), 79-90.
  14. 장윤정, 황윤숙(2017). 유아교사의 전문성 인식 수준 및 민감성 수준에 따른 교사-유아 상호작용의 차이. 한국보육학회지, 17(2), 181-203.
  15. 정정희(2001a). 유아 교사의 수학교수 효능감에 따른 수학수업실제에 관한 연구. 한국아동학회지, 22(4), 225-241.
  16. 정정희(2001b). 유아교사의 수학교수효능감 수준과 아동의 수학적 사고능력의 관계. 열린유아교육연구, 11(6), 97-116.
  17. 조준오, 김소향(2015). 보육교사의 과학 교과교육학 지식과 환경 친화적 교육태도 간의 관계. 한국보육학회지, 15(3), 69-87.
  18. 조부경, 고영미(2004). 유치원 교사의 과학 교수 불안에 영향을 주는 교사 내,외적 요인. 한국과학교육학회지, 24(2), 267-276.
  19. 한석실, 강성숙(2007). 예비유아교사의 교직전문성 인식에 관한 연구. 한국보육학회지, 7(2), 43-54.
  20. 한종화, 박찬옥(2004). 탐구중심 수학교육의 실행과정에서 나타난 유아교사의 변화 탐색. 유아교육학논집, 8(1), 141-173.
  21. 황의명, 조형숙, 서동미(2009). 유아수학교육. 서울: 정민사.
  22. 황해익, 송연숙, 최혜진, 남미경, 고은미, 정명숙(2008). 영유아 프로그램 개발과 평가. 경기: 공동체.
  23. 홍희주(2012). 유치원 교사의 수학교과교육학지식 측정도구 개발 및 타당화. 경북대학교 대학원 박사학위논문.
  24. 홍희주(2013). 유치원 교사의 수학 교과교육학지식의 관련변인 연구. 유아교육학논집, 17(2), 429-447.
  25. 홍희주, 정정희(2013). 유치원교사의 수학교수효능감 관련 변인들간의 관계 구조분석. 유아교육연구, 33(1), 115-133.
  26. Aiken, I. R.(1970). Attitudes toward mathematics. Review of Educational Research, 40, 551-596. https://doi.org/10.3102/00346543040004551
  27. Aubrey, C.(1997). Children's early learning of number on school and out. In I. Thompson (Ed.), Teaching and learning early number (pp. 20-29). Buckingham: Open University.
  28. Enochs, L. G., Smith, P. L., & Huinker, D.(2000). Establishing factorial validity of the Mathematics teaching efficacy beliefs instrument. School Science and Mathematics, 100(4), 194-202. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2000.tb17256.x
  29. Luo, F.(2000). Mathematics teaching efficacy and reform beliefs of elementary school teachers in Taiwan. Unpublished doctoral dissertation. Texas University, Austin: TX.
  30. Frank, M. L.(1990). What about mathematics are held and conveyed by teachers? Arithmetic Teacher, 37, 10-12.
  31. Hill, H. C., Rowan, B., & Ball, D. L.(2005). Effects of teachers' mathematical knowledge for teaching on student achievement. American Educational Research Journal, 42(2). 371-406. https://doi.org/10.3102/00028312042002371
  32. Hocking, R. P., & Pendleton, O. J.(1983). The regression dilemma. Communications on Statistician, 32, 17-22.
  33. Menmuir, J., & Adams, D.(1997). Young children's inquiry learning in mathematics. Early Years, 17(2), 34-39. https://doi.org/10.1080/0957514970170207
  34. National Council of Teachers of Mathematics(2000). The principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.
  35. Shrigley, R. L.(1983). The attitude concept and science teaching. Science Education, 67(4), 425-442. https://doi.org/10.1002/sce.3730670402
  36. Shulman, L. S.(1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004
  37. Smith, K. H.(2000). Early childhood teachers' pedagogical content knowledge in mathematics: A quantitative study. Unpublished doctoral dissertation. Georgia State University, USA.
  38. Thames, M. H., & Ball, D. L.(2010). What math knowledge does teaching require? Teaching Children Mathematics, 17(4), 220-229.