DOI QR코드

DOI QR Code

A study on the French Method of Childrearing Based on the Child Psychoanalytic Perspective : Focusing on Françoise Dolto

아동정신분석학적 관점에 기초한 프랑스 육아법 연구 : Françoise Dolto를 중심으로

  • Cho, Hee Yeon (Dept. of Child, Hanyang Cyber University) ;
  • Lee, Hwa Do (Dept. of Early Childhood Education, Catholic University of Daegu)
  • 조희연 (한양사이버대학교 아동학과) ;
  • 이화도 (대구가톨릭대학교 유아교육과)
  • Received : 2017.01.30
  • Accepted : 2017.03.20
  • Published : 2017.03.30

Abstract

This study has analyzed the characteristics of the French method of childrearing which is drawing attention recently based on the psychoanalytic theory of François Dolto, the so-called French people's godmother, the child psychoanalyst. Dolto is a psychoanalyst who represents France and is the unique character who was loved by the public and established unique frame of child psychoanalytic analysis by combining psychoanalysis and pediatrics. She cherished communication through conversation with infants and toddlers and has perceived even the babies who can not speak yet as a lingual being who understands words. This study has selected domestically published books on French method of childrearing and documentary broadcasting program which dealt with childrearing, classified the common theme and deducted four core words, which are temperance, perseverance, waiting, autonomy and rule, authority and respect and independence and self-reliance. These core themes have been explained based on Dolto's theory of communication, infans, castration, subject and others and desire etc. Also, a new direction has been proposed for the child education in households and childrearing by Korean parents through French method of childrearing.

본 연구에서는 프랑스인들의 대모라 불리는 아동정신분석가인 프랑소와즈 돌토(Françoise Dolto)의 정신분석 이론을 바탕으로 최근 주목받고 있는 프랑스 육아법의 특징들을 분석하였다. 돌토는 프랑스를 대표하는 정신분석가로 대중적인 사랑을 받았던 유일한 인물이며, 정신분석과 소아과를 접목시켜 독창적인 아동정신분석의 기틀을 확립했다. 그녀는 영유아와의 대화를 통한 소통을 중시했으며, 아직 말을 할 줄 모르는 갓난아기조차도 말을 이해할 수 있는 언어의 존재로 인식했다. 연구대상으로 국내에 출판된 프랑스 육아법에 관한 도서와 프랑스 육아를 다룬 다큐멘터리 방송 프로그램을 선정하여 공통의 주제를 분류한 후 네 개의 핵심어- 절제 기다림 인내, 자율과 규칙, 권위와 존중, 독립성과 자립심-를 도출했다. 이 핵심 주제들을 돌토의 의사소통, 아기주체(Infans), 거세, 주체와 타자, 욕망 등의 이론에 근거해서 설명하였다. 마지막으로 프랑스 육아법을 통해서 한국 부모들의 육아와 가정에서의 자녀교육에 새로운 방향을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 강수경, 정미라, 이방실, 김민정(2014). 유아기 자녀를 둔 한국과 프랑스 어머니의 양육참여, 양육효능감 및 양육불안에 대한 비교연구, 유아교육연구, 34(6), 539-555.
  2. 오미연(2005). 아버지와 어머니의 부모 효능감, 양육지식 및 민감성의 비교연구-영아기 자녀를 둔 부모를 대상으로. 전남대학교 대학원 석사학위 논문.
  3. 유가효(1999). 첫부모됨과 영아기 육아에서의 문화 간, 세대 간 연속성과 비연속성: 한국, 중국, 미국가족을 중심으로. 한국아동학회 20주년 기념 추계학술대회: 밀레니엄 시대의 아동 환경 변화와 아동학의 기여, 15-42.
  4. 유승호(2014. 12. 9). 프랑스式 육아법 열풍... 모래. 물감놀이 불티. 한국경제. http://www.hankyung.com 에서 2016년 11월 30일 인출.
  5. 윤종희(2007). 한국인의 이상적 아동관에 나타난 양육신념체계와 양육행동 탐색을 위한 생태학적 연구, 인간발달연구, 14(1), 65-83.
  6. 조은미(2009). 한국 유아교육 공교육화를 위한 프랑스 유아교육 시스템 비교분석연구. 성균관대학교 대학원 박사학위논문.
  7. 한지혜, 임영희(2005). 취학 전 자녀교육에 관한 프랑스 어머니들의 생각-파리지역을 중심으로, 교육과학연구, 36(2), 129-159.
  8. Argand, C., Fery, P., Poulantzas, A.(1999). Le mircle Dolto, Lire, 32-44.
  9. Aries, P.(2003). 아동의 탄생(L'enfant et la vie familiale sous l'ancien regime). (문지영 역). 서울: 새물결 출판사. (원전은 1973에 출판)
  10. Bacus, A.(2014). 프랑스 엄마 수업(100 facon de se faire obeir). (최연순 역). 서울: 북로그컴퍼니. (원전은 2012에 출판)
  11. Bornstein, M. H., Haynes, O. M., Azuma, H., Galperin, C., Maital, S., Ogino, M., Wright, B.(1998). A cross-national study of self-evaluations and attributions in parenting: Argentina, Belgium, France, Israel, Italy, Japan, and the United States. Developmental Psychology, 34, 662-.676. https://doi.org/10.1037/0012-1649.34.4.662
  12. Bornstein, M., & Cote, L.(2004). Mother's Prenting Cognitions in Cultures of Origin, Acculturating Cultures, And Cultures of Destination, Child Development, 75(1), 221-235. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2004.00665.x
  13. Brazelton, T. B.(1990). Crying and colic, Infant Mental Health Journal, 11(4), 349-356. https://doi.org/10.1002/1097-0355(199024)11:4<349::AID-IMHJ2280110406>3.0.CO;2-G
  14. Crawford, C.(2013). 프랑스 아이들은 왜 말대꾸를 하지 않을까(Why french children don't talk back). (하연희 역). 파주: 아름다운 사람들. (원전은 2012에 출판)
  15. Dolto, F.(1971). Le cas Dominique, Paris: Seuil.
  16. Dolto, F.(1980). Les Cahiers du nouveau-ne, N. 3, Stock.
  17. Dolto, F.(1981a). La Difficulte de vivre, Paris: Intereditions.
  18. Dolto, F.(1981b). Au jeu du desir, Paris: Seuil.
  19. Dolto, F.(1984). L'image inconsciente du corps, Paris: Seuil.
  20. Dolto, F.(1985). La cause des enfants, Paris: Robert Laffont.
  21. Dolto, F.(1987). Tout est langage, Paris: Vertiges-Carrere.
  22. Dolto, F.(1998). Les etapes majeures de l'enfance, Paris: Folio essais.
  23. Dolto, F.(1990). 아이가 태어나면(Lorsque l'enfant parait). (최혜륜 역). 서울: 샘터(원전은 1977에 출판).
  24. Dolto, F.(2007). 자기를 찾는 아이들(Seminaire de psychanalyse d'enfants, tome 1). (양녕자 역.) 서울: 새물결 출판사(원전은 1982에 출판).
  25. Dolto, F.(2008). 어린이는 어떻게 어린이 되는가(Enfances). (표원경 역). 서울: 도서출판 숲(원전은 1986에 출판).
  26. Dolto, F.(2014). Quand les parents se separent, Paris: Points.
  27. Druckerman, P.(2013). 프랑스 아이처럼(Bring up BeBe). (이주혜 역). 서울: 북하이브(원전은 2012에 출판).
  28. Druckerman, P.(2014). 프랑스 육아법(BeBe day by day). (김윤희 역). 서울: 경향비피(원전은 2013에 출판).
  29. Filliozat, I.(2011). 이 세상에 이유 없는 말썽꾸러기는 없다(J'ai tout essaye!)(문신원 역). 서울: 프리미엄푹스.
  30. Freud, A.(1956). Initiation a la psychanalyse pour educateurs, trad. fr. Toulouse: Privat, 1968.
  31. Freud, S.(1909). Analyse d'une phobie chez un petit garcon de 5ans (le petit Hans), trad. fr. in Cinq psychanalyses, Paris: PUF, 1954.
  32. George, G. & Brumauld, C.(2014). 프랑스 엄마처럼 똑똑하게 야단쳐라(J'en ai marre de crier). (임은신역). 파주: 아름다운 사람들(원전은 2012에 출판).
  33. Halmos, C.(2013). 엄마, 왜 그런거에요?(Dis-moi pourquoi). (이희정 역). 서울: 엑스오북스(원전은 2012에 출판).
  34. Harkness, S., & Super, C. (1995). Culture and parenting. In M. Bornstein (Ed.), Handbook of parenting. (Vol. 2, 211-234). NJ: LEA.
  35. Klein, M.(1955). The psychoanalytic play technique, its history and significance, New Directions in Psychoanalysis, Londres, Tavistock, La psychiatrie de l'enfant, 1, 1981, vol. XXIV.
  36. Kochman, F.(2014). 프랑스 부모들은 권위적으로 양육한다(Guide de Survie pour Parents de debordes). (이성엽 역). 안양: 맑은숲.
  37. Ledoux, M.(2003). 프랑수아즈 돌토- 그의 삶과 사상(Introduction a l'oeuvre de Fancoise Dolto). (표원경, 이오갑 역). 서울: 숲(원전은 1990에 출판).
  38. Morgenstern, S.(1928). La psychanalyse infantile, L'hygiene mentale, $n^{\circ}6$., 158-169.
  39. Morgenstern, S.(1930). La psychanalyse infantile et son role dans l'hygiene mentale, Revue francaise de psychanalyse, t. IV, no. 1, pp. 136-162.
  40. Nasio, J. D. 외(2005). 프로이트에서 라깡까지 위대한 7인의 정신분석가(Introduction aux oeuvres de Freud, Ferenczi, Groddeck, Klein, Winnicott, Dolto, Lacan). (이유섭 외 역). 서울: 백의(원전은 1994에 출판).
  41. Pleux, D.(2010). Un enfant heureux, Paris: Odile Jacob.
  42. Rousseau, J. J.(2007). 에밀(Emile, ou de l'education). (김평옥 역). 서울: 예문당(원전은 1762에 출판).
  43. Rubin, K., & Chung, O.(2006). Parenting Beliefs, Behaviors, and Parent-Child Relations: A Cross-cultural Perspective. Hove, NY: Psychology Press.
  44. Super, C. M. & Harkness, S.(1997). The cultural structuring of child development. In J. W. Berry, P. R. Dasen & T. S. Saraswathi (Eds), Handbook of cross-cultural psychology, second edition. Vol. 2 : Basic processes and human development, 1-39. Boston: Allyn & Bacon.
  45. Thirion, M., & Challamel, M. J.(2011). Le sommeil, le reve et l'enfant, Paris: Ed. Albin Michel.
  46. EBS(2014). 가족 쇼크 5부: 행복한 훈육, 프랑스 육아의 비밀, 2014.11.25. 방송. .http//home.ebs.co.kr/docuprime/reViewChargeOpen

Cited by

  1. 감정코칭 부모교육 프로그램이 양육효능감 및 양육행동, 정서표현성에 미치는 효과 vol.17, pp.2, 2017, https://doi.org/10.21213/kjcec.2017.17.2.1