Abstract
The aims of this study is to analyze the effectiveness of firms financial status quo and the scale of financial support on SMEs overall performance. We have gathered the financial guarantee data from 1998 to 2013, provided by Korea Credit Guarantee Fund (KODIT), to analyze the effectiveness of Financial policy. To classify both financial status quo and scale of financial support, we utilized the following variables; Interest Coverage Ratio (ICR) and newly guaranteed amount ratio. To take the measurement of the overall performance, we employed profitability, growth ratio and activity index. To minimize the effect of repeated financial support (redundancy benefits), firms were selected based on the following criteria: firms that receive no financial support prior to implementing such policy over the last 3 years and no new financial support over the last 2 years. Results suggest that firms with higher ICR and large newly guaranteed amount influence on financial performance in terms of profitability index. Firms with lower ICR and large scale financial support showed a better performance compare to firms with small-scale financial support. Firms with large-scale financial support, irrespective of ICR inclined to have better performance to those of small-scale financial support in terms of growth index. For activity index, however, firms with large scale support led to higher performance in the short term. In turn, our analysis presents objective perspective with respect to the effectiveness of financial policy through credit guarantee on overall performance of SMEs. This study, therefore, implies that well-balanced SMEs supporting policy may lead to better directions.
본 연구는 기업의 재무상태 및 지원규모에 따른 정책금융지원의 효과를 파악하기 위하여 일반화가법모형을 적용하여 실증분석 하였다. 이를 위해 이자보상배율과 총자산 대비 신규보증금액 비율을 이용하여 업종별로 분석대상을 구분하였으며, 수익성, 성장성지표를 사용하여 경영성과를 측정하였다. 또한 분석기간에 여러 번의 정책금융을 지원받은 기업의 경우 표본선택편의로 인한 결과의 왜곡이 발생할 수 있으므로 중복지원 효과를 최소화하기 위해 지원연도를 기준으로 이전 3년 동안 보증잔액 및 신규보증이 없으며, 이후 2년 동안 신규보증이 없는 기업을 선정하였다. 분석 결과, 보증시점의 이자보상배율이 1 미만이라 하더라도 지원규모에 따라 성과는 차별화되는 것을 확인할 수 있었다. 또한 한계기업의 기준으로 사용되는 이자보상배율이 0에 근사한 기업이더라도 경영성과는 향상될 수 있음을 확인할 수 있다. 결국 본 연구에서는 정책금융 지원정도에 따른 차별적인 경영성과를 확인함으로써 기술력이나 성장 잠재력을 고려한 평가가 요구되며 이를 통해 정책금융을 지원하는 담보가 부족한 중소기업의 자금조달 문제를 완화할 수 있는 유인책으로서의 작용할 수 있음을 시사하고 있다.