The Effect of the Learning Transfer Climate of Korea Coast Guard on the Learning and Learning Transfer

해양경찰공무원의 학습전이풍토가 교육훈련의 전이효과에 미치는 영향

  • 이승현 (동국대학교 일반대학원 경찰행정학과) ;
  • 윤성현 (국민안전처 제주해양경비안전본부)
  • Received : 2017.05.07
  • Accepted : 2017.06.16
  • Published : 2017.06.30

Abstract

This study aims to empirically validate the relationship between organizational learning transfer climate and the transfer of training and to enhance the transfer of training among South Korean coast guards. The empirical data was collected through 526 South Korean coast guards admitted to the institute, and support by managers and peers, and potential for organizational change were selected as independent variables for multiple regression. As a result, the transfer of training is positively correlated with support of mangers and peers, and potential for organizational change, thus suggesting factors like supervisor participation and long-term educational planning as policy implications for the effective transfer of training to work environment. Though findings from research cannot be generalized to the broader population due to limitations of sampling, this study does find its significance in that organizational learning transfer climate was considered as a key factor influencing the transfer of learning for the first time.

이 연구는 해양경찰 조직의 학습전이풍토가 교육훈련의 전이효과에 미치는 영향을 경험적으로 검증하고 이를 바탕으로 전이효과를 높이기 위한 정책적 제언을 목적으로 수행되었다. 이를 위해서 해양경찰교육원의 협조를 받아 해양경찰교육원에 입교한 해양경찰 공무원 526명을 대상으로 설문을 실시하였다. 먼저 선행연구를 바탕으로 학습전이풍토의 하위요인 상사의 지원, 동료의 지원, 조직의 변화가능성을 독립변수로 설정하여 회귀분석을 실시하였다. 그 결과 상사의 지원이 높을수록, 동료의 지원이 높을수록, 조직의 변화가 능성이 높을수록 교육훈련의 전이효과가 높아지는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 교육훈련 설계에 있어 실무자와 감독자의 참여, 장기적인 교육계획의 수립 등을 교육훈련의 전이효과를 높일 수 있는 방안으로 제시하였다. 이 연구는 판단적 표집을 사용하여 연구결과를 전체 해양경찰관에 대해 일반화하는데 일정한 한계가 있으나 해양경찰을 대상으로 조직의 학습전이풍토가 교육훈련에 미치는 영향에 대하여 최초로 경험적 연구를 수행하였고 교육훈련의 전이효과를 높이기 위한 정책적 제언을 했다는 점에서 연구의 의의가 있다고 할 것이다.

Keywords

References

  1. 김종웅.이상철 (2008). 특수경비원 전문화를 위한 교육훈련제도 개선방향, 한국경호경비학회지, 17권, 69-89.
  2. 김수정 (2010). 신임순경 교육훈련의 전이효과에 관한 연구, 박사학위논문, 동국대학교 대학원.
  3. 김종선 (2013). 교육훈련 특성이 실무전이에 미치는 실증연구: 해양경찰 직무교육을 중심으로, 한국해양경찰학회보 제3권 제2호, 한국해양경찰학회.
  4. 김진모.이유진 (2010). 대기업 직무교육훈련 참여자의 교육훈련전이와 전이동기 및 업무환경의 관계, 농업교육과 인적자원개발, 249-274.
  5. 박진환.김상순.이춘우 (2014). 중소기업 임직원 교육의 학습내용 현업 적용도 결정요인연구, 대한경영학회지 제27권 제5호, 725-750.
  6. 배을규.정보라.이민영 (2013). 조직의 학습전이풍토가 기술사의 학습전이에 미치는 영향-계속전문교육(CPD) 참여 동기의 매개효과를 중심으로-, 공학교육연구 제16권 2호, 11-23.
  7. 이도형 (1995). 조직내 교육훈련의 학습 및 전이효과, 박사학위논문, 성균관대학교 대학원, 1995.
  8. 이영석.방환복.최진혁 (2008). 민간 시큐리티 종사자의 신임 교육에 따른 전이효과 분석, 한국경호경비학회지, 16권, 1-19.
  9. 최은하.유영재.이상빈 (2008), 특수경비원 교육훈련의 개선방안에 관한 연구, 한국경호경비학회지, 16권, 1-13.
  10. 최창환 (2008). 연구소 기술교육훈련 참여자의 학습전이와 영향요인", 박사학위논문, 서울대학교 대학원.
  11. 현영섭 (2007). 조직풍토가 학습전이에 미치는 영향, HRD연구 제9권 2호, 45-60.
  12. Allinger, G. M., (1997). Tannenbaum, S. I., Bennett Jr, W. & Traver, H. A meta-analysis of the relations among training criteria, Personnel Psychology 50(2).
  13. Axtell, C. M., Maitlis, S., & Yearta, S. K. (1997). Predicting immediate and longer-term transfer of training, Personnel Review 26(3).
  14. Baldwin, T. T. & Ford, J. K. (1998) Transfer of training :A review and directions for future research, Personnel Psychology 41.
  15. Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change, Psychological review 84(2),
  16. Blume, B. D., Ford, J. K., Baldwin, T. T., & Huang, J. L. (2010). Transfer of training: A meta-analytic review. Journal of management 36(4).
  17. Broad, M. L., & Newstrom, J. W. (1992).Transfer of Training: Action-Packed Strategies To Ensure High Payoff from Training Investments. Corporate and Professional Publishing Group, Addison-Wesley Publishing Co..
  18. Broad, M. L. (2003). Managing the organizational learning transfer system: A model and case study. In E. F. Holton III & T. T. Baldwin(Eds.), Improving learning transfer in organizations (pp. 97-116), San Francisco: Jossey-Bass.
  19. Campbell, J. P. (1988). Training design for performance improvement, Productivity in organizations, SF: Jossey-Bass.
  20. Ford, J. L., Quinones, M. A., Sego, D. J. & Sorra, J. S. (1992). Factors affecting the opportunity to perform trained tasks on the job, Personnel Psychology 45.
  21. Goldstein, A. P., Glick, B., Reiner, S., Zimmerman, D., Coultry, T. M., & Gold, D. (1986). Aggression Replacement Training: A comprehensive intervention for the acting-out delinquent, Journal of Correctional Education 37(3).
  22. Goldstein, I. L., & Ford, J. K. (2002). Training in organizations Belmont. CA: Wadsworth.
  23. Holton, E. F. III. (1998). In search of an interactive model for HRD evaluation, Academy of Human Resource Development, Conference Proceedings, chap. 42.
  24. Holton, S. A. (1995). Mending the Cracks in the Ivory Tower: Strategies for Conflict Management in Higher Education, Anker Publishing Company, Inc.,
  25. Holton, E. F. III et al.(1997). Toward construct validationof a transfer climate instrument., Human Resource Development Quarterly, 8(2): 95-113. https://doi.org/10.1002/hrdq.3920080203
  26. Kirwan, C. (2009). Improving learning transfer: A guide to getting more out of what you put into your training. Gower Publishing, Ltd.
  27. McLagan, P. (2003). New organizational forces affecting learning transfer: Designing for impact, In E.F.
  28. Machin, M. A., & Fogarty, G. J. (1997). The Effects of Self‐Efficacy, Motivation to Transfer, and Situational Constraints on Transfer Intentions and Transfer of Training, Performance Improvement Quarterly 10(2).
  29. Noe, R. A. (1986). Trainee's attributes and attitudes: Neglected influences on training effectiveness, Academy of Management Review 11(4).
  30. Noe, R. A. & Schmitt, N. The influence of trainee attitudes on training effectiveness: Test of a model, Personnel Psychology 39, 1986.
  31. Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Podsakoff, N. P., & Lee, J. Y. (2003). The mismeasure of man (agement) and its implications for leadership research. The Leadership Quarterly 14(6).
  32. Quinones, M. A., Ford, J. K., Sego, D. J. & Smith, E. M. (1995). The effects of individual and transfer environment characteristics on the opportunity to perform trained tasks, Training Research Journal 1.
  33. Robinson, D. G. & Robinson, J. C. (1989). Training for Impact, SF: Jossey-Bass. Inc,
  34. Tracey, J. B., Tannenbaum, S. I., & Kavanagh, M. J. (1995). Applying trained skills on the job: The importance of the work environment. Journal of applied psychology 80(2).
  35. Van Velsor, E., & Musselwhite, W. C. (1986). The timing of training, learning, and transfer, Training & Development Journal 40(8).
  36. Wexley, K. N. & Latham, G. P. (1991). Developing and Training Human Resources in Organizations, IL: Scott, Foresman,
  37. Yamnill, S., & McLean, G. N. (2001). Theories supporting transfer of training, Human resource development quarterly 12(2).