Abstract
Camp Page, which has been located in front of Chuncheon Station for about 50 years since 1958, recently opened to the public. Chuncheon City is currently struggling to construct a park on this site due to an uncertainty of general plans and financial difficulties. Accordingly, this research conducted a cognitive survey about site usage with Camp Page users in order to clarify directions for efficient establishment of parks within the former military base. The course of research includes analytical methods such as a survey targeting Chuncheon citizens and tourists both in the field and online, a frequency analysis of 1,360 index samples, a cross analysis and t-test. As a result, firstly, Chuncheon citizens recognized the image of Chuncheon as a city with a fresh, clean lakeshore whereas tourists think of it as a city for sightseeing and leisure. Hence, it was justifiable to conclude that the city should organize various programs for people to enjoy leisure activities while at the same time protecting the environment. Second, the awareness of tourists about Camp Page was relatively low and both citizens and tourists recognize that it was not sufficient enough for enjoyment of free time. The majority answered "space for culture and art and for experiencing the natural environment" when asked about the direction of space creation at Camp Page, which indicates that the site will need to be available both for cultural art and nature experiences. Lastly, it was thought that the direction of developing leisure facilities in Chuncheon city should include the improvement of worn out installations and developing chain products among programs. This research will be able to use fundamental data for the efficient utilization of the returned U.S. military camps that are constantly merging.
1958년부터 약 50년간 춘천역 앞에 주둔했던 캠프페이지가 시민에게 개방되었다. 춘천시는 이 부지를 공원으로 조성할 계획이나 공원의 조성방향 및 재원 등의 문제로 사업의 추진에서부터 난항을 겪고 있다. 이에 본 연구는 캠프페이지 이용자를 대상으로 부지 활용에 대한 인식조사를 진행하여 효율적인 공원조성 방향에 기여하고자 하였다. 연구방법으로 설문의 대상을 춘천시민과 관광객으로 구분하여 현장 및 온라인설문조사를 진행하였고, 1,360부의 유효 표본수를 빈도분석, 교차분석, t-test 등 분석방법을 활용하여 분석하였다. 그 결과 첫째, 춘천시 이미지에 대하여 춘천시민은 청정호반도시, 관광객은 관광레저도시로 인식하였다. 이에 자연을 보호하면서도 레저활동을 즐길 수 있도록 다양한 프로그램을 구성해야 할 것으로 판단된다. 둘째, 캠프페이지에 대하여 관광객의 인지도는 낮은 수준이었으며, 춘천시민과 관광객 모두 여가를 즐기기에 충분치 못한 것으로 인식하고 있었다. 캠프페이지 공간조성 방향으로는 "문화예술공간 및 자연체험공간"에 대한 응답이 많아, 문화예술과 자연체험활동을 함께 즐길 수 있는 공간으로 조성되어야 할 것으로 판단된다. 마지막으로 춘천시 여가시설 발전방향으로 노후된 시설 등의 개선과 더불어 프로그램간의 연계상품 개발이 필요할 것으로 생각된다. 이러한 연구는 지속적으로 통폐합되고 있는 미군반환기지의 효율적인 활용을 위한 기초자료로 활용할 수 있을 것으로 생각된다.