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전기자동차 충전행태분석

Charging Behavior Analysis of Electric Vehicle

  • 박규호 (연세대학교 대학원 기술정책협동과정) ;
  • 전현명 (연세대학교 도시공학과) ;
  • 정갑채 (한국전기차충전서비스(주)) ;
  • 손봉수 (연세대학교 도시공학과)
  • PARK, Kyuho (Department of Technology Policy, Yonsei University) ;
  • JEON, Hyeonmyeong (Department of Urban Planning and Engineering, Yonsei University) ;
  • JUNG, Kabchae (Korea Electric Vehicle Charging Service) ;
  • SON, Bongsoo (Department of Urban Planning and Engineering, Yonsei University)
  • 투고 : 2017.04.14
  • 심사 : 2017.05.31
  • 발행 : 2017.06.30

초록

친환경 교통수단으로 주목받고 있는 전기자동차는 우리나라에서도 2011년부터 지속적으로 보급대수가 증가하고 있다. 전기자동차 보급에 따라 충전 인프라 확대를 위하여 본 논문에서는 전기자동차 보급률이 높고 충전인프라가 비교적 잘 구축되어 있는 제주도 사례를 바탕으로 충전소 이용행태를 분석하여 기존 충전소의 효율적 운영방안과 추가적인 충전시설 설치 시 고려할 요소에 대하여 분석하고자 하였다. 전기자동차 충전소가 있는 읍면동별 급속충전기와 완속충전기 이용특성과 시설의 유형에 따라 시간대별 이용특성을 분석하였다. 제주도에 설치된 충전기의 이용 빈도를 분석한 결과, 급속충전기와 완속충전기 이용 빈도 모두 특정지역에 편중된 이용률이 나타났다. 유형별 충전소 이용은 급속충전기와 완속충전기 모두 업무시설과 공영주차장에 설치된 충전기 이용률이 높았으나, 시간대별 이용률을 보면 급속충전기는 오후시간 전반에 걸쳐 이용률이 높은 반면, 완속충전기 이용은 오전시간에 집중되어 있었다. 이러한 이용특성을 반영하여 이용자들이 전기자동차 충전소를 효율적으로 이용할 수 있도록 이용률이 낮은 충전소를 안내하는 홍보방안과 충전기를 이용할 때에 주의사항 및 충전완료 알림서비스 등을 제공하는 것이 필요할 것이다. 또한, 아직 충전기가 설치되지 않은 지역을 충전기 설치대상지역으로 고려하고, 이에 더불어 충전기 이용률이 높은 지역과 시설에 추가 설치가 이루어져야 한다. 실제 전기자동차 충전행태 분석 결과를 활용하여 실질적인 서비스 향상이 가능할 것으로 기대된다.

Electric vehicles, which are attracting attention as eco-friendly vehicles, have been increasing in number since 2011 in Korea. The purpose of this study is to analyze the efficient operation of existing charging stations and factors to consider when installing additional charging stations based on the case of Jeju Island where the electric vehicle penetration rate is high and the charging infrastructure is relatively well established. The characteristics of using electric car charging stations by region, type of facility, and time of day are analyzed. As a result of analyzing the frequency of using the charger installed in Jeju Island, the utilization of both the fast charger and the slow charger is found to be concentrated in a specific area. The usage rate of charger installed in a business facility and a public parking lot is high in both fast charger and slow charger. However, according to the usage rate by time of day, the fast charger has a high utilization rate throughout the afternoon, while the use of a slow charger is concentrated in the morning. In order to enable users to utilize the electric vehicle charging station efficiently, it is necessary to provide a publicity guide for the charging station having a low utilization rate, a notice for using the charger, and a notification of completion of charging. Considering the charging demand, the area where the charger is not yet installed should be considered as the area to install the charger, and in addition, the additional installation should be considered in the area and the facility where the amount of charge is large. Service improvement is expected to be possible by utilizing actual electric vehicle charging behavior analysis result.

키워드

참고문헌

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