Abstract
VOD service provides an additional revenue model for digital broadcasting companies in addition to the existing subscription fees and advertisement-based revenue models. Therefore, each digital broadcasting company develops its own VOD service and performs frequent improvement work. In this circumstance, the developer is seeking to improve the efficiency of the VOD service development. To address the needs of such developers, this study conducted a basic study to apply the feature-oriented analysis model to the development of VOD services. The feature-oriented analysis model is recognized (through a number of case studies) as an effective tool for analyzing the requirements of softwares with the functions that are interconnected organically. In this paper, we developed a feature model of VOD service and designed the primary functions of each feature and the test-cases that can test the these functions, laying the foundation for developing VOD services based on feature-oriented analysis model.
주문형 비디오 서비스는 방송사 입장에서 기존 수신료와 광고 기반의 수익모델 외에 추가적인 수익모델을 제공하기 때문에 각 방송사들은 자신만의 주문형 비디오 서비스를 개발하고 매출 증대를 위하여 빈번하게 개선 작업을 수행하고 있기 때문에 개발업체는 주문형 비디오 서비스 개발의 효율성을 높이는 방법을 모색하고 있다. 본 연구는 이와 같은 개발업체의 요구를 근거로 주문형 비디오 서비스 개발에 피처지향 분석모델을 적용하기 위한 기반 연구를 수행하였다. 피처지향 분석모델은 다 수의 사례연구들을 통해 선택적 기능들이 많은 소프트웨어의 사용자 요구사항 분석에 효율적인 방법으로 인정받고 있다. 본 논문은 미국 카네기 멜론대학 SEI에서 개발한 FODA (Feature-Oriented Domain Analysis)를 활용하여 주문형 비디오 서비스의 피처모델을 개발하고, 피처모델에서 규명된 피처들과 피처들 간 논리적 관계를 바탕으로 주문형 비디오 서비스의 기능들을 명세하고, 그 기능들을 테스트할 수 있는 테스트케이스들을 설계하였다. 이런 일련의 연구는 주문형 비디오 서비스 개발에 피처지향 분석모델을 적용하기 위한 토대를 이룬다.