DOI QR코드

DOI QR Code

Comparison and Convergence of the Blank Space in Chinese and Japanese Graphic Design -Focusing on the Expression of Blank Space in Poster Design

중국과 일본 그래픽 디자인에서의 여백의 비교 및 융합연구 -포스터 디자인에서 여백 표현을 중심으로-

  • Xie, Wenqian (Division of Formative Design, Kongju National University) ;
  • Kim, Won-Seok (Division of Formative Design, Kongju National University)
  • 혜문천 (공주대학교 조형디자인학부) ;
  • 김원석 (공주대학교 조형디자인학부)
  • Received : 2017.03.09
  • Accepted : 2017.06.20
  • Published : 2017.06.28

Abstract

Comparison and Convergence of the Blank Space in Chinese and Japanese Graphic Design This study discusses the philosophical foundation in Chinese and Japanese aesthetics. Most of the contemporary graphic designs in China lack influence or individual philosophy on aesthetics. In analyzing and comparing the use of blank-leaving in graphic design works showed that the traditional artistic sense of the blanks can enrich the cultural connotations of design and raise the artistic creation of the works. This paper used "convergence" to create a new approach on Chinese contemporary graphic design, especially on poster design. The application of blank-leaving in the graphic design has positive impact in the creation of excellent graphic design works that provide references and inspiration to develop a new blank on my own design.

이 논문은 중국과 일본의 상이한 미적, 철학적 차이의 이해와 융합을 기반으로 그래픽 디자인 분야에서 여백을 통한 새로운 표현 창출을 위한 방법에 대해 논했다. 그래픽 디자인에서 동양의 특징적인 여백을 표현하는 것은 디자인의 예술적 표현과 문화적 의미를 풍부하게 하고 디자인의 창작의 가능성을 높을 수 있다. 이 연구에서는 먼저, 중국과 일본의 미술 및 디자인에서의 여백에 대한 인식과정과 표현과정을 중국의 전통회화의 철학과 일본의 현대 그래픽 디자인의 방법이 적용된 포스터 디자인을 통해 비교∙분석한다. 이를 기반으로 포스터 디자인에서 여백을 통해 중국 현대 그래픽 디자인의 새로운 접근방법으로써 융합의 개념을 적용해 그래픽 작업에서의 표현의 가능성을 확장한다. 또한, 여백에 대한 융합적 개념에 의한 표현 창출은 자신의 작품에 새로운 가능성을 제공한다.

Keywords

References

  1. Li Zehou, "Chinese Aesthetics", SDX Joint Publishing Company, 2008.
  2. Arthur Waley, "Zen Buddhism and Its Relation to Art". LUZAC&CO.London, 1922.
  3. Kenya Hara, "White", Guangxi Normal University Press. 2008.
  4. Gang Seungkyoo, Future's Keyword, Convergence. Century Daily News Media, 2009
  5. Philip B. Meggs and Alston W. History of Graphic Design, 4th edition. Wiley, 2005
  6. Daisetz T. Suzuki, BuJu, "Zen and Japanese Culture", Unity Press, 2016.
  7. Kenya Hara, "Designing Design", Guangxi Normal University Press, 2007.
  8. Wang Shouzi, "A History of Graphic Design", China Youth Publishing Group, 2002.
  9. Zong Baihua, "Aesthetics for a walk", ShangHai RenMin Publishing House, 1981.
  10. Li Fugui, "Nothingness and Beauty", Southwest Jiaotong University Publishing, 2015
  11. Adrian Shaughnessy, "Graphic Design: A User's Manual". Laurence King Publishing Ltd. 2009.
  12. Jerrold Levinson. Hybrid Art Form, "Journal of Aesthetic Education, Vol.18, No.4, University of Illinois Press, 1984
  13. M. H. Lee, "The History of Cultural Interchange and Cultural Conflict between East and West", Seoul: Korean Studies Information, 2009
  14. Herbert Read, "The Meaning of Art", London: Penguin Books, 1964
  15. H. Kim, "The study of spatial expression by blankness", Hongik University, 2010
  16. S. M. An, "Study on the Convergence between Spatial Design Education and On.Offline Communication Methods", Journal of digital Convergence , Vol. 13, No. 5, pp. 317-327, 2015. https://doi.org/10.14400/JDC.2015.13.5.317
  17. K. G. Kim, J. Y. Park, "Cultural Differences impact on the ERP System Implementation," Journal of IT Convergence Society for SMB, Vol. 6, No. 2, pp. 1-9, 2016.
  18. J. C. Lee, "A Classification Algorithm using Extended Representation", Journal of the Korea Convergence Society, Vol. 8. No. 2, pp. 27-33, 2017. https://doi.org/10.15207/JKCS.2017.8.2.027