References
- 국가기록원 (2014). 2014 국가기록백서. 대전: 국가기록원.(National Archives of Korea (2014). National Archives of Korea White Paper 2014. Daejeon: the National Archives of Korea.)
- 국가기록원 (2015). 2015 국가기록백서. 대전: 국가기록원.(National Archives of Korea (2015). National archives of Korea White Paper 2015. Daejeon: the National Archives of Korea.)
- 국가기록원 (2016a). 국가기록원 온라인 콘텐츠 가이드북. 대전: 국가기록원.(National Archives of Korea (2016a). Online Contents Guidebook of the National Archives of Korea. Daejeon: the National Archives of Korea)
- 국가기록원 (2016b). 2016년 국가기록원 업무계획. 대전: 국가기록원.(National Archives of Korea (2016b). National Archives of Korea Workplans 2016. Daejeon: the National Archives of Korea)
- 국가기록원 (2016c). 제10기 온라인 서포터즈(나라기록넷띠) 모집. 검색일자: 2016. 10. 30. http://www.archives.go.kr/
- 김건하 (2010). 기록관 유형에 따른 홍보 활성화 방안에 관한 연구. 석사학위논문. 이화여자대학교, 정책과학대학원.(Kim, Kun-Ha (2010). A Study on Methods to Activate Public Relation for Various Types of Archives. Unpublished master's thesis. Major in Archives & Records Management, The Graduate School of Policy Science Ewha Womans University.)
- 김기란, 최기호 (2009). 대중문화사전: 300개의 키워드로 읽는 한국 대중문화 20년. 서울: 현실문화연구.(Kim, Ki-ran & Choe, Ki-Ho (2009). Popular Culture Dictionary: Korean Popular Culture 20 Years Read with 300 Keywords. Seoul: hyunsilbook.)
- 김재필, 성승창, 홍원균 (2013). 웹툰 플랫폼의 진화와 한국 웹툰의 미래. 서울: KT경제연구소.(Kim, Jae-Pil, Seong, Seung-Chang, & Hong, Won-Gyun (2013). The Evolution of Webtoon Platform and the Future of Korean Webtoon. Seoul: KT Economic Management Institute.)
- 김태욱 (2015). 똑똑한 홍보팀을 만드는 실전 홍보 세미나. 서울: 커뮤니케이션북스.(Kim, Tae-Wook (2015). Public Relations Seminar for Practice. Seoul: Communicationbooks.)
- 김훈철 (2011). 마음의 세계를 지배하는 브랜드 스토리 전략. 서울: 다산북스.(Kim, Hoon-Cheol (2011). Brand Story Strategy. Seoul: Dasanbooks.)
- 네이버 (2015). 네이버 웹툰을 소개합니다(매체소개서 ver1.5).(Naver (2015). Naver Webtoon Introduction(ver1.5).)
- 다음 (2016). 다음 웹툰 광고 상품 소개서.(Daum (2016). Webtoon Advertisement Product Introduction of Daum.)
- 류유희, 이승진 (2014). 브랜드웹툰의 광고효과에 관한 연: 웹툰 "상처공감 다이어리"를 중심으로. 한국디자인포럼, 43, 199-207.(Ryu, Yu-Hee & Lee, Seung-Jin (2014). The Research for the Advertising Effect of Brand Webtoon: Focusing on the Webtoon "Wound Sympathy Diary." Korea Design Forum, 43, 199-207.)
- 바이럴 마케팅(viral marketing) (n.d.). 네이버지식백과 시사상식사전, 박문각. 검색일자: 2017. 2. 14. http://terms.naver.com/entry.nhn?docId=931123&cid=43667&categoryId=43667
- 서윤진 (2015). 국가기록원의 소셜미디어를 활용한 기록정보서비스 활성화 방안에 관한 연구. 석사학위논문. 이화여자대학교 대학원, 문헌정보학과.(Seo, Yoon-jin (2015). A Study on Activating Social Media Recording Information services for National Archives of Korea. Unpublished master's thesis. Department of Library and Information Science, The Graduate School Ewha Womans University.)
- 성승창, 김재필 (2015). 웹툰, 1조원 시장을 꿈꾸다. 서울: KT경제경영연구소.(Seong, Seung-Chang & Kim, Jae-Pil (2015). Webtoon, Dream of 1 Trillion Won Market. Seoul: KT Economic Management Institute.)
- 송정은 (2014). 웹툰 마케팅의 가능성과 활성화를 위하 제언. 문화콘텐츠연구, 4, 33-61.(Song, Jung-Eun (2014). Considerations on the Functionality and Promotion of Webtoon-Marketing. the Journal of Culture Contents, 4, 33-61.)
- 심세현, 이성숙 (2010). 기록물관리기관의 출판서비스 현황과 개선방안: 국가기록원을 중심으로. 한국정보관리학회 학술대회 논문집, 163-170.(Sim, Se-Hyun & Lee, Seong-Sook (2010). The Present Situation of Publication Service and Improvement Plans for Archives: Focused on National Archives of Korea. Symposium of the Korea Society for Information Management, 163-170.)
- 안동근, 목양숙 (2013). SNS 광고 이용 행태와 기업의 SNS 광고마케팅 효과 및 전략. 조형미디어학, 16(3), 77-86.(Ahn, Dong-keun & Mock, Yang-Suk (2013). SNS Advertising Use Behavior, SNS Advertising and Marketing Effect and Strategy. The Treatise on the Plastic Media, 16(3), 77-86.)
- 안종배 (2013). 스마트시대 콘텐츠 마케팅론. 서울: 박영사.(Ahn, Jong-Bae (2013). Contents Marketing. Seoul: Pakyoungsa.)
- 오대석 (2016). 서점까지 진출하는 브랜드 웹툰, 브랜드 마케팅 역할 톡톡. 전자신문(etnews). 검색일자: 2016. 6. 1. http://www.etnews.kr/
- 윤기현, 정규하, 최인수, 최해솔 (2015). 웹툰 통계 분석을 통한 한국 웹툰의 특징. 만화애니메이션연구, 177-195.(Yoon, Ki-Heon, Jung, Kiu-Ha, Choi, In-Soo, & Choi, Hae-Sol (2015). Features of Korean Webtoons through the Statistical Analysis. Cartoon & Animation Studies, 177-195.)
- 윤나라 (2015). 스토리텔링 광고의 관점에서 본 브랜드웹툰의 유형 연구: NAVER 웹툰 사례를 중심으로. 석사학위논문. 홍익대학교 대지인콘텐츠대학원, 광고디자인전공.(Yoon, Na-Ra (2015). A Study on Types of Brand Webtoon from the Perspective of Storytelling Advertisement: Case of Naver Webtoon. Unpublished master's thesis. Advertising Design Major Graduate School of Design Contents Hongik University.)
- 이병희 (2011). 우리나라 정부 부처 웹툰 현황분석과 NTIS 웹툰 전략방안. 대전: 한국과학기술정보연구원.(Lee, Byeong-Hui (2011). (The) Webtoon Reviews of Korean Government Branch and the Strategies for NTIS Webtoon. Daejeon: Korea Institute of Science and Technology Information.)
- 이선희 (2016). 당진시, 웹툰 활용 SNS 홍보 마케팅 시도. 한국네트워크뉴스. 검색일자: 2014. 4. 6. http://www.knn.pe.kr/
- 이영숙 (2007). 공공기록물 정보서비스 발전방안에 관한 연구. 한국기록관리학회지, 7(2), 73-94.(Lee, Young-Sook (2007). A Study on Development Directions for Public Archival Information Service. Records Management & Archives Society Of Korea, 7(2), 73-94.)
- 이은아 (2012). 이용자 프로파일 기반의 기록정보서비스 발전 방안에 관한 연구: 국가기록원 열람서비스를 중심으로. 석사학위논문. 전북대학교 정보과학대학원, 정보과학과 기록관리전공.(Lee, Eun-Ah (2012). A Study on Archival Information Services Development Plan Based on the User Profile Record. Unpublished master's thesis. Department of Information Science, The Graduate School of Chonbuk National University.)
- 이지현 (2016). 광고매체로서의 브랜드웹툰: 특성과 소비자 반응에 대한 내용분석. 석사학위논문. 중앙대학교 대학원, 광고홍보학과.(Lee, Ji-hyun (2016). Brand Webtoon as Advertisement: Content Analysis of Characteristics and Consumer Responses. Unpublished master's thesis. Department of Advertising & PR, Advertising Major, The Graduate School Chung-Ang University.)
- 이호영, 정부연, 고흥석, 서우석, 김예란 (2013). 소셜미디어를 이용한 문화산업의 확장. 과천: 정보통신정책연구원.(Lee, Ho-Yeong, Jeong, Bu-Yeon, Ko, Heng-Seok, Seo, Woo-Seok, & Kim, Ye-Ran (2013). Extension of cultural industry using social media. Gwacheon: Korea Information Society Development Institute.)
- 정경희 (2007). 시장세분화 기반의 기록정보서비스에 대한 고찰. 한국도서관.정보학회지, 38(3), 277-296.(Joung, Kyoung-Hee (2007). Archival Reference Services Based on Market Segmentation. Korea Library and Information Science Society, 38(3), 277-296.)
- 정철 (2011). 장편 브랜드웹툰 발전모형 연구. 석사학위논문. 세종대학교 대학원, 만화애니메이션과.(Jung, Chul (2011). A Study of Developmental Models of Feature-length Brand Webtoons. Unpublished master's thesis. Department of Comics & Animation, The Graduate School Sejong University.)
- 한국콘텐츠진흥원 (2016). 2015 만화산업백서. 나주: 한국콘텐츠진흥원.(Korea Creative Content Agency (2016). Cartoon Industry White Paper 2015. Naju: Korea Creative Content Agency.)
- 한창완, 이영주, 이승진, 배기형, 류재형, 채희상, 채정화, 이선영, 홍난지, 백란이, 강은원, 류유희, 박진우, 김동훈 (2015). 웹툰 산업 현황 및 실태조사. 나주: 한국콘텐츠진흥원.(Han, Chang-wan, Lee, Yeong-Ju, Lee, Seng-Jin, Bae, Gi-Hyeong, Ryu, Jae-Hyeong, Chae, Hui-Sang, Chae, Jeong-Hwa, Lee, Seong-Yeong, Hong, Nan-Ji, Baek, Ran-i, Kang, Eun-Won, Ryu, Yu-Hui, Park, Jin-Wu, & Kim, Dong-Hun (2015). the Status and Survey on the Webtoon Industry. Naju: Korea Creative Content Agency.)
- OSMU (n.d.) 네이버지식백과, 두산백과. 검색일자: 2017. 2. 14. http://terms.naver.com/entry.nhn?cid=40942&categoryId=31915&docId=1212678&mobile
- Pugh, Mary Jo (2004). 기록정보서비스. (설문원 역). 서울: 진리탐구. (원전 발행년 1992).