Abstract
The purpose of this research was to collect and select the theses and articles of the STEAM education in domestic and to analyze a research status by the review, then to suggest a direction of the further research in technology education. The objects of this research were the theses and articles of the STEAM education in domestic published from January 2007 to June 2016. I collected the theses and articles by using the search engine of the Korean Academic Information Service, the Korea Education and Research Information Service, the National Assembly Digital Library, and finally selected 821 theses and articles for the objects. I analyzed the theses and articles by verifying their subjects, abstracts and contents, and applied the analysis framework developed in advance. I used the frequency analysis, the cross analysis to analyze the datas statistically. Also, I used SPSS 18.0 program. Drawing on the finding of this research, major conclusions of this research were as follows. First, the researches of the STEAM education in domestic had been studied numerously from 2012 to 2015, but it has been decreased since 2016. Second, the researches of the STEAM education in domestic have been studied numerously for the development of the educational program and the instructional source. Third, the research objects of the STEAM education in domestic have been studied numerously for elementary school, middle school and high school in a row. Forth, the researches of the STEAM education in domestic have been focused numerously on a science. Fifth, the researches of the STEAM education in domestic have been concerned mainly about the creativity effect among other educational effects.
이 연구의 목적은 2007년부터 2016년 6월까지의 국내 STEAM 교육 연구 논문을 수집 선정하여 국내 STEAM 교육 연구에 관해 문헌고찰을 실시함으로써 연구의 현황과 전반적인 경향성을 확인하고, 기술교육 분야에서 후속 연구의 방향을 제시하는데 있다. 이 연구에서 분석 대상은 2007년 1월부터 2016년 6월까지 국내에서 이루어진 STEAM 및 STEM 교육 관련 선행 연구 논문이다. 한국교육학술정보원, 한국학술정보원, 국회전자도서관의 검색 엔진을 이용하여 석사 및 박사 학위 논문과 전문 학술지 논문을 수집한 뒤 선별 절차를 거쳐 최종 821편의 논문을 연구 대상으로 선정하였다. 선정한 연구 대상 논문은 해당 논문의 제목, 요약, 본문 내용을 확인하여 이 연구에서 개발한 연구 분석틀에 따라 분석을 실시하였다. 자료 분석에 사용된 통계방법은 빈도 분석과 교차 분석이며, 분석을 위해 SPSS 18.0 프로그램을 사용하였다. 이 연구의 결과를 통해 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 국내 STEAM 교육 연구는 2012년부터 2015년 사이에 가장 많이 이루어졌으며, 2016년에는 점차 줄어드는 추세를 나타냈다. 둘째, 국내 STEAM 교육 연구는 프로그램/수업자료 개발에 관한 연구가 가장 많이 이루어졌다. 셋째, 국내 STEAM 교육 연구의 대상은 초등학교, 중학교, 고등학교 순으로 많이 이루어졌다. 넷째, 국내 STEAM 교육 연구는 과학을 중심으로 가장 많이 이루어졌다. 다섯째, 국내 STEAM 교육의 효과 중 창의성 효과에 관심을 가지고 있는 것으로 나타났다.